• fiskbulle666

Föräldrar med barn som har sällsynta diagnoser

Min dotter har en sällsynt syndrom och det är svårt att hitta folk att prata med. Hur har ni andra gjort? Vilka pratar ni med för att få råd och stöd?
    Känns det som att ni klarar er utan att prata med folk som har "anknytning" till sjukdomen?

Jag har än så länge ett stort behov av prata om detta med folk som fattar! Kompisar i all ära, men det är verkligen så att om man inte upplever själv hur det är att ha ett handikappat barn så är det svårt att förstå vad vi som föräldrar upplever.

Nån som kan tipsa eller känner sig i samma sits?

• Svar på tråden Föräldrar med barn som har sällsynta diagnoser
  • Andaloal

Mina 2 barn har neurofibromatos nr 1.
    Den har dom fått av mig. Jag var välmedveten om att den var ärftlig och min man med men min man ville ju ha barn med just mig så...

Hursomhelst.Ännu mår dom bra men jag har haft mina krämpor som nedsatt syn/hörsel/scolios/svårt för matematik m.m
    Alla får ju inte lika uttalade symptomer som mig. Min pappa tex mådde väldigt bra.

En vän är en person som kommer när andra försvinner. / Walter Winchell
  • gintonic77
    Leonid skrev 2008-08-05 21:58:13 följande:
    Jag har en fråga till alla er som har fått diagnoser på kromosomavvikelser som är väldigt ovanliga: Hur har läkarna hittat dem? Min son är 2 ½ och läkarna misstänker att han har någon typ av kromosomavvikelse, men de vet inte vilken. Man har tagit en massa tester men inte kommit fram till något. En läkare har sagt att e tinte är säkert att han någonsin får någon diagnos. Men hur har ni lyckats få diagnoser? Jag vill också veta. Både för att veta bättre vad jag ska förvänta mig av framtiden och för att kunna hitta andra med samma diagnos och prata med.
    Oftast har vi inga diagnoser utan vet endast att våra barn har kromosomavvikelser. Min dotter har en kromosomavvikelse på kromosom 20. Däremot har hon ingen diagnos mer än just kromosomavvikelse. Namn på något syndrom kanske vi aldrig får.

Var det så du menade eller svarade jag inte alls på din fråga?
  • Leonid
    gintonic77 skrev 2008-08-06 10:50:17 följande:
    Oftast har vi inga diagnoser utan vet endast att våra barn har kromosomavvikelser. Min dotter har en kromosomavvikelse på kromosom 20. Däremot har hon ingen diagnos mer än just kromosomavvikelse. Namn på något syndrom kanske vi aldrig får.Var det så du menade eller svarade jag inte alls på din fråga?
    Jagmenade nåt åt det hållet, tror jag. Fast vi vet inte ens på vilken kromosom felet sitter. Många här pratar om Micro array. Ska höra om man kan ta det nästa gång vi ska till läkaren. Det som ligger närmst till hands för oss är Charge syndrom. Det är det vi själva tycker stämmer bäst överens med de symtom han har och det tror även vissa läkare. Nåt prov är ivägskickat för det, men det kan tydligen ta ungefär ett år innan vi får svar.
  • Eldo
    Leonid skrev 2008-08-11 12:54:50 följande:
    Jagmenade nåt åt det hållet, tror jag. Fast vi vet inte ens på vilken kromosom felet sitter. Många här pratar om Micro array. Ska höra om man kan ta det nästa gång vi ska till läkaren. Det som ligger närmst till hands för oss är Charge syndrom. Det är det vi själva tycker stämmer bäst överens med de symtom han har och det tror även vissa läkare. Nåt prov är ivägskickat för det, men det kan tydligen ta ungefär ett år innan vi får svar.
    Det här med kromosomer är en finurlig grej! Alla var övertygade om att vår pojke hade Cri du Chat Syndrom i början av hans utredning. Läkarna (och vi) tyckte att alla symtom stämde och blev förvånade då svaret på kromosomtestet kom tillbaka negativt. De valde att göra om testet, men svaret blev detsamma :)
    Det dröjde ett år efter det innan de hittade sonens ovanliga kromosomfel.
    Hoppas att ni får ett svar på vad det kan vara för något.
  • MaC

Min 4 åriga flicka har en AVM (arterio venös kärlmissbildning). Denna yttrade sig som ett (trodde man) hemangiom över höger skinka när hon föddes. Man sa att detta kommer blekna och försvinna när hon blir större. Men i stället började vävnaden i skinkan att växa. Främst pga att det är en samling av artärer och vener i nystanet där blodet shuntas över allt för tidigt till venerna i kretsloppet. Detta gör att hon har hjärtförstoring, mycket smärtor, trötthet och stora sår över hela skinkan. Hon har behandlats 6ggr under det senaste året av en läkare som flugits hit från Colorado. Men tyvärr verkar detta ha mycket sparsam effekt, och ger snarare mer sår och smärtor.
    Vi står inför ett mycket svårt val kring fortsatt behandling... Utan behandling/operation kommer hon ine klara sig länge. Man talar nu om en kirurgisk operation där man skulle försöka skära i kärltumören - men detta skulle medföra en mycket stor risk för förblödning.
    AVM på barn är ytterst sällsynt - är det någon som känner till någon med ett AVM??? Skulle gärna vilja ha kontakt!

• Hemliga 72an

Ja några av lillenmans sjukdomar är vanliga. Som han astma och Torticollis. Men sen har han huvud i växt ihop på höger sida och idag verkar det som om vänster sidan håller på att lukras upp också. Ska hålla koll på det nu i helgen och är det öppet på vänster sida på måndag så åker vi till läkare omedelbart! Jobbigt att han har något som dom inte vet vad det beror på. kommer att kräva en skallröntgen då dom misstänker tumör eller vätskeansamling.
    Har inte läst hela tråden så jag undrar om någon mer har detta med sina barn.

• Trebarns far

Hallå. Vår dotter har Kongential bilateral perisylvärt syndrom, CBPS. Även kallad Bilateral perisylvian polymicrogyria. Det tog 2,5 år innan nån kom på det. Hon har problem med munmotoriken som framför allt gör att hon har grav språkstörning samt dreglar mycket. Länge trodde de bara att det var allmän talstörning med sen talutveckling. Vi fick efter lång tid diagnosen oral dyspraxi. Sen lade de nästan ner utredningen eftersom de inte visste vad det var för fel. På uppmuntran av MunHCenter tittade man en gång till och såg då en liten missbildning i hjärnan som man inte sett de 4 gånger man granskat röntgenbilderna tidigare. Fick då diagnosen CBPS.

Vi har några länkar på vår presentation om detta, om ni är intresserade.

Råd till andra: Begär ett andra, tredje och fjärde yttrande innan ni nöjer er. Nöj er inte med inget svar. Var "stöniga" föräldrar, ni känner ert barn bäst!

• samuraj3

Finns det någon mer här som känner någon med SEPTO-OPTISK DYSPLASI? Jag har tidigare skivit ett inlägg om våran dotter Lilja

• Hemliga 72an

Hemliga 72an skrev 2008-08-16 09:15:58 följande:

Ja några av lillenmans sjukdomar är vanliga. Som han astma och Torticollis. Men sen har han huvud i växt ihop på höger sida och idag verkar det som om vänster sidan håller på att lukras upp också. Ska hålla koll på det nu i helgen och är det öppet på vänster sida på måndag så åker vi till läkare omedelbart! Jobbigt att han har något som dom inte vet vad det beror på. kommer att kräva en skallröntgen då dom misstänker tumör eller vätskeansamling.Har inte läst hela tråden så jag undrar om någon mer har detta med sina barn.
    Är så ledsen nu! Jo det har öppnat sig mer och är öppet från höger sida över fontanellen och på vänster! Hur fasiken kan det öppna sig så mycket på en dag? På måndag ringer jag bvc!
  • samuraj3

Hemliga 72an

Du måste skriva om vad de sa... hoppas att de vet något snart.

Styrke kram till er

• Hemliga 72an

Ska till läkaren imorgon. Hör av mig efter det!

• pinguuu

Hemliga 72an
    Önskar dig LYCKA TILL

• Hemliga 72an

Inom 1 månad kommer vi att få tid till röntgen på huvud och nacke. Suturerna har öppnat sig men dom vet inte hur allvarligt det är. Sen är hans Torticollis av den allvarligare sorten. Han ligger efter i utvecklingen också men det kan bero på att han är prematur. Så nu är det ännu en tids väntan!

• vangie
    MaC skrev 2008-08-11 22:24:06 följande:
    Min 4 åriga flicka har en AVM (arterio venös kärlmissbildning). Denna yttrade sig som ett (trodde man) hemangiom över höger skinka när hon föddes. Man sa att detta kommer blekna och försvinna när hon blir större. Men i stället började vävnaden i skinkan att växa. Främst pga att det är en samling av artärer och vener i nystanet där blodet shuntas över allt för tidigt till venerna i kretsloppet. Detta gör att hon har hjärtförstoring, mycket smärtor, trötthet och stora sår över hela skinkan. Hon har behandlats 6ggr under det senaste året av en läkare som flugits hit från Colorado. Men tyvärr verkar detta ha mycket sparsam effekt, och ger snarare mer sår och smärtor.
    Vi står inför ett mycket svårt val kring fortsatt behandling... Utan behandling/operation kommer hon ine klara sig länge. Man talar nu om en kirurgisk operation där man skulle försöka skära i kärltumören - men detta skulle medföra en mycket stor risk för förblödning.
    AVM på barn är ytterst sällsynt - är det någon som känner till någon med ett AVM??? Skulle gärna vilja ha kontakt!

Jag har en son som har AVM. Han opererades två år sedan.
  • trollis 81

Hoppar in här.
    Vår son har BWS Beckwith-Widemann syndrom.
    Man vet inte jätte mycket om det tyvärr, man vet att det finns risk för tumörer på njurar och lever så han måste göra ul på buken och ta blodprover var tredje månad.
    Vi har precis fått bekräftat detta efter mycket tjat från oss.

• Krycke
    trollis 81 skrev 2012-05-12 13:56:11 följande:
    Hoppar in här.
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/beckwith-wiedemannssyndromr son har BWS Beckwith-Widemann syndrom.
    Man vet inte jätte mycket om det tyvärr, man vet att det finns risk för tumörer på njurar och lever så han måste göra ul på buken och ta blodprover var tredje månad.
    Vi har precis fått bekräftat detta efter mycket tjat från oss.
    Känner en som har en ovanlig sjukdom så jag kan informera lite.

Känner nu till att Socialstyrelsen har ett ställe som heter, "Ovanliga diagnoser"? Om ni inte visste så är här em beskrivning.

Där står:
    I Socialstyrelsens kunskapsdatabas om ovanliga diagnoser finns information om sjukdomar eller skador som finns hos högst 100 personer per miljon invånare och som leder till omfattande funktionsnedsättning.

Se här:
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser

Här beskrivning av Beckwith-Wiedemanns syndrom:
    www.socialstyrelsen.se/ovanligadiagnoser/beckwith-wiedemannssyndrom

Om ni ser lite längre ner så finns det en länk till en förening för Beckwith-Wiedemanns syndrom som heter BWS Sverige. Se här:
    www.bwssverige.se/
    Verkar vara bra.

Kolla även föreningen "Sällsynta diagnoser"
    www.sallsyntadiagnoser.se

Där bl a beskrivning av sjukdomar eller skader som finns i föreningen. BWS är där:
    www.sallsyntadiagnoser.se/Vara_diagnoser/Vara_diagnoser/Beckwith-Wiedemanns_syndrom
    Inte illa att kunna kontakta en mycket kunnig läkare.

Lycka till!
  • tigermamma

Jag har hittat en vän via internet med en son med samma sjukdom som min dotter. När det krånglat och varit kämpigt
    Är det guld värt! Sen har jag haft turen att det utvecklats till vänskap!

• Thedrjohn

Att hitta den exakta genetiska avvikelsen hos barn med mycket ovanliga sjukdomar/tillstånd är oerhört svårt. Dock finns det numer en hel del hopp när helgenomssekvensering blir billigare och möjligt för fler. Jag tycker man kan kräva av landstinget att helgenomssekvensering görs när den vanliga läkarvetenskapen inte kan ställa diagnos, och det kan vara bra att känna till att tekniken finns. I enstaka fall kan kännedomen om vilken gen som är påverkad ge en hint om behandling (men det är ett long-shot).

Svar på tråden Föräldrar med barn som har sällsynta diagnoser