• Snurren

Snoka

Har funderat lie över hur andra föräldrar gör, själv gör jag det, snokar igenom barnens datorer samt snabb koll i deras rum. Jag gör det för deras bästa samt lite för min egen skull, i dagens samhälle känner jag att det är viktigt att ha lite koll på vilka sidor dom är på på internet. Hur gör ni??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-06-02 13:00
    PS: dom vet om att jag kollar deras datorer

• Svar på tråden Snoka
  • abnocto

JAg verkade må bra, därför hade det varit bra om mina föräldrar snokat, för jag mådde innerst inne väldigt dåligt, var bara bra på att dölja det.

• Bevabus

Jag trodde också att jag var väldigt bra på att dölja hur dåligt jag mådde. I efterhand så kommer det alltid fram att tecknena alltid fanns där. Sen om föräldrarna väljer att se dom eller inte är deras problem. Sen måste man ju som individ ha ett visst ansvar för sig själv också. DU visste ju att du mådde dåligt. Då har även du ett ansvar att se till så att du får hjälp, allt kan inte ligga på dina föräldrars axlar.

abnocto skrev 2008-07-19 19:38:44 följande:
    JAg verkade må bra, därför hade det varit bra om mina föräldrar snokat, för jag mådde innerst inne väldigt dåligt, var bara bra på att dölja det.
  • abnocto

Är man 13 år så kan det inte vara barnets ansvar att man mår dåligt, det går jag aldrig på. Då är det definitivt föräldrars ansvar. Men det var inte mig som tråden gällde, det var bara ett försvar att det kan vara bra att snoka ibland.

• Bevabus

Jora det håller jag med om, bara det att jag svarade tillbaka att just i TS fall så är det löjligt att snoka igenom barnets saker bara för att hon är rädd att nåt ska hända barnet. Barnem måste få göra sina misstag, hur ska dom annars lära sig?

abnocto skrev 2008-07-19 19:49:10 följande:
    Är man 13 år så kan det inte vara barnets ansvar att man mår dåligt, det går jag aldrig på. Då är det definitivt föräldrars ansvar. Men det var inte mig som tråden gällde, det var bara ett försvar att det kan vara bra att snoka ibland.
  • BigAuntie

Jag fattar inte hur man ens kan tänka sig att snoka runt bland ngn annans saker, oavsett vilken anledning!

• Nidorina

Snoka=nej. Tittar aldrig i deras datorer. Nu har jag iofs rätt skötsamma barn (dvs säkert gör de saker jag inte vet om. Men troligen inga extrema saker för alla sköter skolan, äter normalt osv). Men skulle det bara städas så mkt som mina barn tycker är lagom så skulle vi kvävas i damm :) så de vet om att jag ibland storstädar deras rum och då tömmer jag alla bokhyllor och dammsuger osv. Vill de inte de så får de städa själv och då har de valt att jag gör det (vanlig veckostädning sköter de själva utan problem men nu pratar jag om dammsugning av hyllor och garderober).

• Emil Lindblad

ush ush, en total kränkning mot dina barns privatliv.
    det här är bara ett enda stort utropstecken bakom orden JAG LITAR INTE PÅ MINA BARN!!..

min mamma snokade med en hel del bland mitt skit när jag bodde hemma.. flyttade hemifrån så fort jag hade möjlighet

• jenny99

Jag kollade alltid tonnåringarnas datorer,kollade endast msn och sajter de alltid var på.

Dock så sa jag till mina tonnåringar att snoka på allt i deras rum exempel gör jag aldrig,om inte starka skäl fanns.
    Tex deras dagböcker var heliga,där skulle jag aldrig läsa för det är kränkande.Min mamma läste min och jag hatade henne för det.

Men msn,lite anteckningar som kan vara viktiga elle annat,visst helt okej,likaså sms,men då ska skäl eller stark oro finnas.

• Bevabus

Vet du inte om hur heligt det är med MSN då i den åldern?
    Och SMS! Jösses!!
    På MSN snackar jag om alla mina hemligheter med mina vänner och om alla bråk som försigår, för det är inte mina föräldrar jag vill anförtro mig åt, det är till mina vänner. Det är det man har vänner till!
    Bara låt barnen ha sina privatliv!

jenny99 skrev 2008-08-03 23:33:12 följande:
    Jag kollade alltid tonnåringarnas datorer,kollade endast msn och sajter de alltid var på.Dock så sa jag till mina tonnåringar att snoka på allt i deras rum exempel gör jag aldrig,om inte starka skäl fanns.Tex deras dagböcker var heliga,där skulle jag aldrig läsa för det är kränkande.Min mamma läste min och jag hatade henne för det.Men msn,lite anteckningar som kan vara viktiga elle annat,visst helt okej,likaså sms,men då ska skäl eller stark oro finnas.
  • susannah dean

Min bonus-tonåring är 16 och jag skulle aldrig drömma om att snoka bland hans saker. Så vansinnigt kränkande och fel!

Jag förväntar mig att han inte går in i mitt rum utan att fråga, att han inte använder min dator eller kollar i mina dagböcker. I gengäld så låter jag bli alla hans grejjer.

Min pappa läste min dagbok när jag var fjorton och det var så fruktansvärt. Skulle aldrig drömma om att göra ett bar illa på det sättet.

Jag skulle aldrig förstöra mina barns tillit på det sättet, då vet de ju att de inte kan lita på mig och då kommer de aldrig och berättar när de behöver hjälp.

Sluta snoka!

• jenny99

Men detta var något jag och tonnåringarna diskuterade.
    Inget jag gjorde för skojs skull.

Jag sa att behövs det så läser jag sms och msn.
    Dock rör jag aldrig deras dagbok,den är för alltid deras och det förklarade jag varför den var viktig.Dom kände sig trygga med detta.

Men vi hade alltid en god relation,så det blev deras vänner som tydde sig till mig oftast.Så jag kände mig inte orolig.

• Bevabus

Det är en sak om barnen vet om att man kollar igenom deras grejer. Det är inte att snoka. Dock så är det att lägga sig i deras privatliv mer än vad som behövs. Litar ni inte på era barn som ni säger er ha så himla bra relationer med??
    Ska dom inte få hemligheter för er? Dom är bara människor också!

Mina föräldrar har snokat ett par gånger och jag ville nästan ta livet av mig för jag blev så kränkt. (Ja, bokstavligen talat, det var SÅ smärtsamt). Det har inte hänt igen för mina föräldrar vet att dom kan lita på mig.
    Sen om jag gör ett misstag nån gång och inte berättar om det för dom, SO WHAT???? Mina föräldrar ska inte behöva veta om alla saker jag går igenom i mitt liv!!

Svar på tråden Snoka