• Gnista

    Olika referentbrev i utredning och till land?

    Vi håller på med syskonutredning och har nu tre referenter, två släkt och en "vänfamilj". Till La Casa (som vi vill skicka till så småningom) krävs minst tre referenter, varav två ska vara icke släkt. Alltså måste vi skaffa en ny referent.

    Min fråga är, våra nuvarande referenters brev skrivs in i utredningen (i vår kommun, verkar ju vara olika), och ligger alltså inte som bilaga. Hur fungerar det då när man skickar till landet? Då kommer ju tre brev vara inskriva, och tre ligga utanför. Men en som ligger i utredningen kommer ju inte vara som bilaga, och en bilga kommer ju då inte ligga i utredningen. Hänger ni med, det blir ju supersnurrigt i text!

    Blir detta förvirrande för landet? Har någon av er erfarenhet av detta och hur har ni i så fall gjort?

  • Svar på tråden Olika referentbrev i utredning och till land?
  • Gnista

    Hur menar du, att alla ska vara nya eller vad? Förra gången kunde ju samma användas. Då skrevs dom in i utredningen och lades även som bilaga vid landskick.

  • Fru hemlig

    Det beror på land. Vissa länder kan man ha samma referensbrev till andra länder kräver nya brev från andra perssoner.

  • Angla

    Jag trodde att man alltid behövde ha alla referensbrev som bilaga oavsätt om de i utredningen gick att ha eller ej

  • Fru hemlig
    Angla skrev 2008-06-03 22:31:41 följande:
    Jag trodde att man alltid behövde ha alla referensbrev som bilaga oavsätt om de i utredningen gick att ha eller ej
    Som jag har fått det förklarat kan man använda de som finns i utredningen till de flesta länder.
  • Gnista

    Alltså La Casa kräver att tre referetbrev ligger som bilagor. Våra skrivs även in i utredningen (det är väl inte allltid så?)Förra gången hade vi samma referenter till La Casa som till utredningen, och dessa var då BÅDE inskriva i utredningen och låg som bilagor. Vi behövde inte fixa nya brev utan la bara med våra "gamla" orginal.

    Nu kommer tre vara inskrivna i utredningen och två av dessa ligga som bilagor (det tredje som är inskrivet ska ej med eftersom vi får ha max en släktfamilj), men ett tredje kommer BARA ligga som bilaga (det nya vi ska fixa kommer från en vänfamilj). Detta sista brev kommer inte vara inskrivet, eftersom det fixas efter medgivandet. Alltså, vi byter ut ett brev! Oj, vad svårt att förklara...

  • Angla

    Fru hemlig skrev 2008-06-03 22:36:48 följande:


    Som jag har fått det förklarat kan man använda de som finns i utredningen till de flesta länder.
    Ja så har jag också förstått det men att de då måste ligga som bilaga
  • Batippan

    Gnista
    Be handläggaren att hon lägger alla brev som bilaga och då är det bara att lägga till de du ska ha. Vi bad vår utredare att göra så eftersom referentbreven inte behöver ha auktoriserad översättare och på så vis kom vi billigare undan. Dessutom ville vårt land ha det så om det var möjligt. Det var inga problem.

  • Gnista

    Fru hemlig: Såg ditt påstående först nu. La Casa kräver att max en referent är släkt. Vi har två som är släkt nu, därför måste vi ordna en ny.

  • Tesslan4

    Vi hade 4 referenter med i utredningen och skickade med alla 4 till Colombia. (2 vänner och 2 släkt)Hinner ni inte få med det fjärde brevet till kommunen? Det blir ju några sidor till att översätta men inget strul....
    Ses i morgon...

  • Gnista

    Tesslan4: Jo, kanske hinner vi få med det fjärde i utredningen...det är ju en bra idé egentligen, då slipper ju vi fundera
    Jepp, vi ses imorgon, superkul ska det bli

Svar på tråden Olika referentbrev i utredning och till land?