• mortill31980

    Förlorade barn i v35

    Hej
    ni som förlorat barn i magen och velat ha er son/dotter i minneslund, hur har ni gått tillväga?
    Man får papper från kuratorn där man kan skriva i barnets namn? om askan ska spridas i minneslund,ska man då beställa kista ,be ngn klä på barnet kläder... och sen tar begravningsbyrån hand om urnan och den sprids i minneslunden?
    man får inte veta vart den spridits,så man har ett ställe dit man kan gå och sätta blommor?
    Ni som varit med om detta ofattbara,sätt gärna in mig i vad som väntar,för jag går bara och tänker på hur det går till,och jag känner inte för att sitta i telefon och fråga begravningsbyrån en massa frågor...

  • Svar på tråden Förlorade barn i v35
  • barnsäng

    Allt detta du har frågor om ska kuratorn gå igenom med dig och även hjälpa dig med.

    Vi har inte minneslund utan vi valde jordfästning. Visserligen fick vi ordna med begravningsbyrån själva hur vi ville att allt skulle gå till men kuratorn och sjukhusprästen gav oss all primär information efter namngivningsceremonin på sjukhuset.

    Beklagar er stora sorg

  • Zoieli

    Hej stintan80

    Så ledsen att ni mist ert barn och förstår att allt är i kaos just nu.

    Jag skulle varmt rekommendera att ni har kontakt med en kurator för de hjälper en med praktiska frågor i början. Sjukhuskyrkan är också behjälpliga med allt som rör det praktiska kring begravningen. En del väljer att ta hjälp av en begravningsbyrå, men jag vill betona att man inte måste det när det gäller så här små barn. Det finns mycket man kan göra själv och kurator och sjukhuskyrkan finns där som stöd.

    Har ni haft någon namn/välsignelseceremoni för ert barn? Ska ni ha en minnesceremoni eller begravningsceremoni? Prata med kurator och präst/diakonissa om detta.

    Om ni orkar och vill så försök att göra och bestämma så mycket som ni orkar göra själva. Bestäm ceremonier med sånger och dikter, bestäm kläder till ert barn, klä på ert barn själva med stödpersoner med om ni vill. Tvekar ni inför något, så kom ihåg att man brukar sällan ångra det man gjorde utan mer det man inte gjorde.

    I en vanlig minneslund brukar man inte få reda på när askan sprids och vart utan man får ett brev efteråt när det skett. Kontakta just er kyrkogård vad det finns för alternativ just där. Vår kyrkogård har en barndel och därför valde vi grav istället. Där vilar våra döttrar, en i en kista och en i en urna. Alla ceremonier vi hade kring begravning och urnsättning kommer jag aldrig att ångra.

    Skickar många varma styrkekramar till er!

    /Elisabeth med *Vendela*, Vilda och *Vega*

  • TooTicki

    Hej
    Vi förlorade också vår som i v 35 och valde att sprida askan i minneslund.
    Efter förlossningen så kontaktade vi en begravningsentreprenör som ordnade med begravningen/minnesstunden. Vi var själva med och klädde honom och la honom i kistan, dom rekommenderar ofta att man är med och hjälper till så mycket som möjlig vid begravningen. Begravningsentreprenören ordnade med det mesta inför begravningen, ex kista, bårtransport, lokal, annons mm men vi fick självklart vara med att bestämma vilken kista vi ville ha, var begravningen skulle äga rum, vad det skulle stå i annonsen osv.
    Vi valde att ha det väldigt enkelt med bara de närmsta (mor- och farföräldrar, syskon samt våra egna syskon med deras familjer).

    Vi fick själva bestämma i vilken minneslund han skulle spridas men man vår inte vara med vid själva spridningen utan man får veta ungefär när askan kommer att spridas, när det är gjort får ni ett brev hem som meddelar att det är gjort.

    Jag kommer inte på något annat att skriva just nu men hör gärna av dig om det är något annat du funderar över.

  • sjuttioett

    Beklagar om det ofattbara hänt dig. Och jag förstår att du känner att du inte vill fråga begravningsbyrån alla frågor, det kan vara tungt nog ändå.

    Vi valde inte minneslund till vår dotter, utan vi valde en gravplats i barnkvarteret på skogskyrkogården, men vi hade inte hjälp av en byrå. Vi fick information från kuratorn på sjukhuset och sedan kontaktade jag kyrkogårdsförvaltningen, hade tur att få prata med en underbar kvinna som guidade mig igenom hela processen.
    Hon berättade också om det tredje alternativet, att gravsätta en urna i ett område där det även kunde sättas upp en plakett med namnet, om man vill ha en precis plats att gå till.

    Vi hade en vacker namngivningscermoni i kapellet på sjukhuset för de närmaste.För vår del så stod sjukhuset för kistan och påklädningen, vi lämnade bara in kläderna som vi valt och några saker som hon skulle ha med sig i kistan till kuratorn så ordnade hon det.
    Vi hämtade själva kistan och gravsatte den på kyrkogården, men det är andra regler för urnsättning i minneslund. Regler gällande det tredje alternativet vet jag dessvärre inte.

    Börja med att prata med kuratorn, och sedan kanske du överlåta till någon anhörig att kontakta begravningsbyrån för att få information. Om du orkar så kan du läsa i länken:

    www.stockholm.se/FamiljOmsorg/Begravning-och-.../

    Skickar varma tankar till dig och styrkekramar!

Svar på tråden Förlorade barn i v35