• Mollysmamma20

Hur mycket kostade erat bröllop??

Min sambo har firat och innom ca 18 månader kommer vi gifta oss :D men nu till min fråga...

Hur mycket har erat bröllop gått på ungefär? inklusive resa och bröllopsfest och allting..

Har ingen aning om hur mycket bröllop kostar men försår självklart att det beror på antal gäster, plats, mat medmera men min sambo drog till med att ungefär 100 tusen räcker (inklusive resa som sagt)

Kan det här stämma? Hur långt kommer man på det? vi vill ha ett ganska stort bröllop (kanske 80-100 pers)

Tack för svar! :)

• Svar på tråden Hur mycket kostade erat bröllop??
  • Systeryster Stor

Mitt tips är att inte försöka spara in pengar på fotografen.

Man behöver inte ta det dyraste paketet, men se till att ha en som är riktigt bra. Vi gjorde det medan vänner som gifte sig strax efter inte gjorde det, vi är toppennöjda medan de ångrar bittert att de sparade in just på denna posten.

Vi hade dessutom (förutom proffsfotografen) en vän som följde med oss under hela dagen och fotade, från salongen tills vi lämnade festen. Hur roligt som helst att titta på nu i efterhand!

• Lotlas

fröken argbigga skrev 2008-06-23 21:09:55 följande:

Fint att din man band buketen av blommor från er trädgård. Romantiskt!
    Ja, det var riktigt romantiskt!
  • Cocco

Vi fattiga studenter la bara futtiga 15 000 kr men då räknar jag inte med resan som nog gick på 10 000 till.
    Vi hade kanske 35 gäster.

• Linny
    Systeryster Stor skrev 2008-06-23 21:25:37 följande:
    Mitt tips är att inte försöka spara in pengar på fotografen. Man behöver inte ta det dyraste paketet, men se till att ha en som är riktigt bra. Vi gjorde det medan vänner som gifte sig strax efter inte gjorde det, vi är toppennöjda medan de ångrar bittert att de sparade in just på denna posten.Vi hade dessutom (förutom proffsfotografen) en vän som följde med oss under hela dagen och fotade, från salongen tills vi lämnade festen. Hur roligt som helst att titta på nu i efterhand!
    Ja, just på fotografen önskar jag att vi lagt mer. Vi la nog inte mer än 7000 och hade glatt lagt det dubbla eller mer idag. Nu fick han några riktigt bra bilder, men med tanke på att han tog åtta rullar, så vore det katastrof om han inte lyckats med några
  • Fru Bergman

Vårat gick på ca 45000 tusen. Och då inkluderar det 3 veckors semester i syd afrika.
    Vi gifte oss där nere.

• IsaacsMamma

Nu har vi inte gift oss än men det mesta är redan betalt. Allt som allt kommer det kosta runt 15000 kr.

Vi har hyrt en lokal som ligger precis brevid svärföräldrarna så den fick vi gratis. Min klänning kostade 1500 kr, kommer vara runt v.33 vid bröllopet så köpte en klänning för gravida på 4.mom. ringarna gick på 5000 kr då var det halva priset på min ring. Brudbuketten ska jag fixa själv!

Vi har bokat in 2 stycken komiker som ska uppträda på festen, 2500 kr.
    Maten har vi tänkt oss potatisgratäng med rostbiff och sallad + vitlöksbröd och till efterrätt vaniljglass med jordgubbar sen till fikat vanliga marsipantårtor bara och baka egna kakor och bullar! Bjuda på lite dricka under kvällen som vi ska köpa i Tyskland.

• IsaacsMamma
    IsaacsMamma skrev 2008-06-26 19:29:08 följande:
    Nu har vi inte gift oss än men det mesta är redan betalt. Allt som allt kommer det kosta runt 15000 kr.Vi har hyrt en lokal som ligger precis brevid svärföräldrarna så den fick vi gratis. Min klänning kostade 1500 kr, kommer vara runt v.33 vid bröllopet så köpte en klänning för gravida på 4.mom. ringarna gick på 5000 kr då var det halva priset på min ring. Brudbuketten ska jag fixa själv!Vi har bokat in 2 stycken komiker som ska uppträda på festen, 2500 kr.Maten har vi tänkt oss potatisgratäng med rostbiff och sallad + vitlöksbröd och till efterrätt vaniljglass med jordgubbar sen till fikat vanliga marsipantårtor bara och baka egna kakor och bullar! Bjuda på lite dricka under kvällen som vi ska köpa i Tyskland.
    Glömde säga att vi blir ca 35 personer. Min sons platkusin som jobbar på resturang ska sköta serveringen så det kostar oss ingenting, sen är min fästmans syrra jätteduktig på att fotografera hållt på mycket med det och har jättebra kamera så det kostar oss heller ingenting!
  • Thursday

En viktig sak att fundera på är hur mycket jobb man vill lägga ner resp. hur mycket jobb man är villig att låta sina nära och kära lägga ner jämfört med att betala för tjänsten. Självklart kan man få fantastiskt god mat otroligt mycket billigare om man har släktingar och vänner som ställer upp och lagar den!

Vi valde att inte be om hjälp alls, utan att bjuda våra familjer och vänner på fest. Och vi gjorde inte mycket jobb själva heller, utom att vi gjorde alla "papper" själva, och att åka förbi bordershop och handla alkohol när vi ändå var i Tyskland. Men jag kan aäsga att med ett nytt hus och två heltidsarbeten så räckte det alldeles utmärkt ändå för att vi skulle tycka att det var stressigt och mycket att göra...

• Jessica med Seth
    Thursday skrev 2008-06-27 08:08:09 följande:
    En viktig sak att fundera på är hur mycket jobb man vill lägga ner resp. hur mycket jobb man är villig att låta sina nära och kära lägga ner jämfört med att betala för tjänsten. Självklart kan man få fantastiskt god mat otroligt mycket billigare om man har släktingar och vänner som ställer upp och lagar den! Vi valde att inte be om hjälp alls, utan att bjuda våra familjer och vänner på fest. Och vi gjorde inte mycket jobb själva heller, utom att vi gjorde alla "papper" själva, och att åka förbi bordershop och handla alkohol när vi ändå var i Tyskland. Men jag kan aäsga att med ett nytt hus och två heltidsarbeten så räckte det alldeles utmärkt ändå för att vi skulle tycka att det var stressigt och mycket att göra...
    Bra sagt. Många i giftas tankar tänker inte på vilka krav de ställer på släkt o vänner. Vissa tar för givet att den ska göra det osv.
  • Royalisten

Här kommer mina tips:
    Beror så klart på vad ni vill ha för något.Gifter ni er i en storstad och t.ex stockholm så blir allt väldigt dyrt.Men det går att få billigt oxå!Om ni gifter er på landet eller en mindre stad så skiljer sej priserna väldigt mycket.

1:Ha festen i en hyrd bygdegård
    2:Anlita vänner/släktingar till fotograf,hår,blommor,tårtan,gör maten själv eller anlita catringfirma,samla gammalt guld eller silver och gör en ny ring av det.Be en vän sjunga,spela musik som ni bränt ner själva,finns lista på BT med massor av musik.Köp beganad klänning,rea,internet,hyr klänning eller sätt en maxgräns typ 5.000 kr på vad den får kosta.Sov hemma på bröllopsnatten om det går(ordna extra mysigt och lyxig frukost),försök hyra en lokal nära kyrkan så ni kan gå emellan och slipper tänka på transport.Kanske nån släkting kan spela fiol?Önska er bröllopsresa i present.Säg inte ordet bröllop eller brud!Det höjer priserna jätte mycket.

Fast viktigast är nog egentligen fotografen och ringarna!Som någon annan sa så kan man låta nån proffs,behöver inte vara superproffs utan en duktig fotograf att ta det poträttbilderna plus ev vigseln om ni vill det.Kolla om fotografen är med i PYO,porträttfotografernas yrkeorginsation.Man kan liksom önska sej bröllopsresa önska sej presentkort hos fotografen om man vill det.Naturligtvis kan man önska sej det andra sakerna oxå i samband med födelsedagar/jul.

Tänk efter noga vilka ni vill bjuda,man behöver inte bjuda dom kusinerna eller moster/faster man inte har någon kontakt med eller bara träffar en gång per år,man måste ju sätta en gräns nånstans!Vänner är oxå jätte svårt att veta vilka man ska bjuda,bjud dom ni umgås med helt enkelt..

Det var mina tips på att få ett billigt bröllop.Visst går det att få bröllop för 100.000,absolut!För allt som har med bröllop att göra kostar nu för tiden.Strunta i allt extra "lull-lull" som guest favors,toakorgar,bröllopsbubblor mm,visst är det dom extra detaljerna som gör det hela absolut men det kostar oxå...

Sen finns det ju vackra herrgårdar/slott runt om i landet där man köper paket allt från 600-1.500 kr per person.

Lycka till!

• Royalisten

Oj,nu lät det som att 100.000 kr är ett billigt bröllop,vilket naturligtvis det inte är!Runt 0 kr-50.000 kr skulle jag säga är ett budget bröllop.Själv skulle jag nog max vilja lägga 40.000 kr på ett bröllop.Fast hade jag ekonomin skulle jag lätt kunna lägga 300.000 kr för att få mitt drömbröllop.Bara en superproffsfotograf kan kosta uppe mot 35.000 kr för en hel dag...

• RaYzLeR

Jag ska aldrig gifta mig, men min syster och hennes man la 200 000 kr på sitt bröllop. Det var lokal, mat alkohol och övriga omkostnader. Det kom runt 150 personer.

Föräldrarna hjälpte till lite med ekonomin.

• Meddelande borttaget
  • Anonym
    sebastiangonzalez skrev 2025-05-14 22:45:42 följande:
    Kan tipsa omsom är ett nytt men aktivt forum inom bröllop. Man skapar ett konto och ställer sina frågor i någon av grupperna, så får man hjälp inom några minuter av bröllopsexperter och andra brudpar. 
    Bra då vet vi var vi inte ska vända oss för bröllopsrelaterade saker. Trist spammande dude!
Svar på tråden Hur mycket kostade erat bröllop??