• Alalex

    30+ mammor i Malmö med BF höst/vinter 08

    Finns det någon 30+ mamma i Malmö som vill följas åt?
    Jag bor i centrala Malmö och har en snart treårig pojke och väntar mitt andra barn i början av december.

  • Svar på tråden 30+ mammor i Malmö med BF höst/vinter 08
  • Alalex
    Svar på #30
    Menar du i Malmö då Ditten? Mig kvittar det, jag äter vad som och gärna sushi. Finns ju ett kombinerat ställe i Malmö på Engelbreksgatan, kanske heter det Lotus. Har aldrig varit där men har hört att de har asiatisk buffé och sushi. Kan cyklar förbi och kolla. Vad sägs?
  • Nypon77
    Svar på #31
    Restaurang Lotus vid 13-snåret låter bra. Passar det er också, Schön och Ditten?
  • Alalex
    Svar på #32
    Cyklade förbi och de har sushimeny och även thaibuffé för 69-. Som sagt vad sägs? Jag infinner mig där 13 iaf.
  • Rintintin

    LÅter perfekt tycker jag! Jag surfar ut på hitta.se (det underlättar nog en del om jag vet vart restaurangen ligger )
    Jag dyker upp runt 13-tiden om inget oförutsett inträffar!

  • Nypon77

    Jag tackar också för en trevlig lunch. Det kändes skönt att höra lite hur ni har det och att jag inte är ensam om att ha en del små krämpor. Var på en fest i lördags där vi råkade vara 4 gravida med stora magar! Ganska kul. Schön, hoppas att du kan vara med nästa gång.

  • Alalex

    Hej!

    Ja det var jättekul att ses tycker jag. Förlåt om jag inte är så himla aktiv just här på internet för tillfället. Mkt. att göra på mitt jobb... Dessutom har vi ju nu setts "live" och det är alltid mkt roligare tycker jag iaf. Det var lite min tanke också från början att hitta några mammapolare att hänga med. Jag tycker att vi kan ses någon gång i oktober igen! Vad tycker ni?
    En anna grej, vet någon äv er hur man gör när denna tråd blir för lång och man måste göra en ny? Vet inte alls hur detta funkar.

  • Rintintin

    Hej hej,
    Alalex: Jag vet hur man gör. Tråden kan aldrig bli för lång, men den "självdör" (dvs stängs automatiskt) efter tre månader och då måste man starta en ny tråd. Så innan den 16 oktober måste vi starta en trådtvåa.

    Appselut att vi ska träffas igen !
    Ahhh idag var vi inte glada jag och sambon. Vi var i Lund o när vi körde hem så höll vi på att aldrig ta oss genom Malmö innerstad. Jäklars polisavspärrningar överallt och en bil som vi är rädda för ska krascha ihop pga nåt bugg i motorn. Det var svettigt. 1000 poliser jobbade idag! Galet många - kändes nästan lite otäckt med alla piket- och insatsstyrkor överallt.

  • EllyQ
    Svar på #38
    Hej!

    Jag tänkte ju skapa denna tråden Haha, skämtåsido, jag har funderat på att försöka hitta blivande mom's i Malmö som ska ha runt december och nu när jag hittade denna tråden behöver jag inte skapa den själv
    Hoppas jag får vara med på ett hörn och snacka lite! Jag är 32 och bor med sambon i villa i Malmö. Vi väntar första barnet 17/12 eller närhelst bebis väljer att komma ut
    Jag mår rätt bra och har inte haft några jobbigare symptom...jobbar än så länge heltid och tänkte väl göra så två månader till - men vem vet vad som sker? Jobbar i Lund jag med!
    Har ingen blogg men har kladdat ner lite info i min presentation (som jag visserligen inte uppdaterat på ett tag....)
  • Nypon77

    Välkommen EllyQ! Roligt med en mamma till i Malmö/Lundområdet. Mitt bf är 19/12 så vi är ju lika långt gångna. Skönt att du inte haft några jobbigare symptom.

    Just nu är jag på jakt efter en barnvagn. Ska åka och kolla på en ikväll som jag hittade på blocket. Får se om den är lika fin i verkligheten som den verkar på bilden. Jag tycker definitivt att vi ska träffas i oktober igen. Ditten, bra att du vet hur man startar en ny tråd. EllyQ, har du hittat barnvagn än?

  • EllyQ
    Svar på #40
    Tack
    Såg i din info att du plussade den 8/4 medans jag hade den 16/4 -hade du ett tidigt plus eller jag ett sent? Med tanke på att vi bara har två dagar mellan våra BF menar jag!
    Barnvagnen var bland det första vi tog itu med, delvis för att jag var så sugen men mestadels för att G-Knapp hade ett så bra erbjudande på Brio Happy under sommaren (de skulle få in de nya färgerna i september) Det var typ 2000 kr rabatt så vi slog till med en gång! Det blev en grön som jag är jättenöjd med. Vi ville eg. ha brun men det var slut på den typ överallt :D Ja nu slipper vi ha en färg som alla andra har Hehe...
    Mycket annat ska vi försöka fixa begagnat eller låna av våra syskon...
    Hur är det med er andra, har ni börjat längta mycket? Vissa dagar tycker jag längtan efter lill-bebisen är oliiiidig!

    Imorgon ska jag göra glukosbelastningen så nu sitter jag här och äter inte-glass eftersom jag helt plötsligt fick nån slags noja över att vara diabetesoffer
    Är också gärna med på en träff nån gång. Vad sägs om en kvällsfika nästa gång?
  • Rintintin

    Välkommen EllyQ - Kul med "påfyllning"
    Det där med vagn löste vi när vi var i England - vi köpte (via ebay) en Phil&Ted-vagn, en sån där dubbelvagn där barnen sitter "på" varandra och inte brevid. Känns lite lättare att ha en sån vagn i stadsmiljö. Jag har också köpt fabriksnya vagnar via tyska ebay ett par gånger. Billigt och bra alternativ om man vågar sig på språket!
    Jag hänger gärna på en kvällsfika nästa gång.

  • Nypon77

    Den gröna Brio Happy är fin. Vi köpte en blå Brio Nova, begagnad men fin och billig. Skönt att ha det fixat. Jag undrar bara hur det ska gå att få katten att inte hoppa upp i den. Han lade sig där helt nöjd och spann idag. Fick mota bort honom. Efter ett par försök gav han upp, åtminstone för idag.

    Jag plussade ett par dagar efter beräknad mens, så jag hade väl ett tidigt plus, då. Kände i kroppen att jag kunde vara gravid och mycket riktigt... Barnmorskans och min första beräkning var bf den 13:e dec men på ultraljudet ändrades det till den 19:e. Antar att ultraljudet är en mer trolig uppskattning men jag vet inte... Har era bf också ändrats vid ultraljudet? Längtar också mycket efter bebisen. Hur gick glukosbelastningen? Jag ska göra min på onsdag. Kvällsfika funkar bra för mig.

    Tyska ebay har jag aldrig varit inne på. Det kanske jag ska kolla in. Har ni köpt andra saker på blocket eller ebay?

  • Rintintin

    Gomorron - nu har den här härliga tiden börjat. Att vakna klockan fem-sex på morgonen och inte kunna somna om. Härligt att vara gravid.
    Ang katt: testa sätt på regnskydd/myggskydd. Ngt annat de skyr är ju lök! Kanske du kan testa att skära en lök i fyra delar och lägga på tallrik(ar) i vagnen!? Vi hade också problem med det där.

    Jag har shoppat rätt mkt på tradera - skötbord och mkt kläder - har man tur hittar man snygga retrokläder där.

    Tror att man kan lita på ul mer än de egna beräkningarna. Men ändå konstigt iom att du plussade så tidigt. Det gjorde jag också. Vi beräknade till den 24:e och ul sa25:e.

    Nu vaknar sonen! Måste sluta

  • EllyQ
    Svar på #44
    Knasigt problem med katter som gärna vill ligga i barnvagnar! Det kanske beror på att de gillar att ligga högt? Vår katt försvann tyvärr förra sommaren så vi har inte det problemet...vi vill jättegärna ha en ny men det känns lite jobbigt med tanken på att den skulle kunna försvinna igen, men vi tänkte iaf vänta tills efter vi fått barn!

    Har bjudit på en del mammakläder på Tradera men de verkar väldigt populära för de rakar iväg i pris och då är det ju inte lika attraktivt med begagnat längre. Barnkläder kanske är bättre att fokusera på om utbudet är större (eller efterfrågan mindre?) Har en mamma-jacka på g nu så jag *hoppas* verkligen denna gången!
    Hur har ni andra tänkt lösa det med jacka när den skånska vintern slår till?
    Ditten - ska det ingå att gå upp tidigt när man är gravid? *brr* Jag vaknar nog visserligen tidigare än "vanligt" men inte jättetidigt Lägger mig tidigare med (iaf på helgerna) så totalt verkar sömnbehovet större.

    Vi hade BF 12/12 enligt senaste mens men fick först beräknat till 21/12 på ett jättetidigt UL och sen den 17/12 på rutin-UL. Har förstått det som att UL mäter ganska exakt eftersom de mäter delar av bebisens skelett(?) och räknar ut datumet från de mätningarna. Tycker ändåså att det är lite konstigt att man BF "bara" är fem dagar efter jämfört med senaste mens, eftersom jag hade en ganska lång menscykel. Men jag litar på att de vet bäst

    Tror jag börjat känna av foglossning...så nu ska jag genast sluta skriva och fjäska för sambon så han masserar ländryggen
    Ha en skön söndagskväll!
  • Alalex
    Svar på #45
    Tjenare!

    ...och välkommen EllyQ. Jag tänkte på det där med jacka idag faktiskt. Kanske man kan ha någon varm olle under och sen ha knäppt så mkt det går. Eller som du, kolla på Tradera. Jag köpte att par grymt bra gympadojjor (Ecco) i augusti och de är de enda jag använder. En dag i förra veckan fick jag för mig att ha högklackade stövlar, ryggen höll på att gå av!

    Gjorde sockerbelastning idag. Höll på att kräkas, fruktansvärt att man är tvungen att hälla i sig detta elände 0800 på morgonen. Hade ont i magen hela dagen (inte den viktiga magen). Socker är ett gift!

    Min barnmorska tyckte lite synd om mig eftersom jag har blivit förkyld igen! Alla baciller och annat okul har satt sig på mig denna graviditet!!! Hade en totalt problemfri förra gången så nu fick jag dubbelt upp.

    Har ni någon gång känt av att musklerna på mage/sidorna/rygg är jättespända och ömma så att det ibland gör ont när barnet sparkar? Jag tycker att det ibland kan kännas som att man ska spricka! Trots det väger jag 4 kg mindre vid samma tidpunkt om man jämför med förra graviditeten.

    Fika blir kul, när kan ni?

    So long girls!
  • Rintintin

    Själv vågade jag mig på otyget att reashoppa via nätet. Köpte den här jackan för nån vecka sen. Fast jag fick ytterligare 25% rabatt, så jag betalade typ 200:- vilket var överkomligt. Det är inte ens en gravidjacka, utan är av en sån modell att man får plats med magen (förhoppningsvis hela graviditeten!) Än så länge sitter den bra. www.ellos.se/DetailPages/DetailPage.aspx&productId=179229&SellingFlag=SearchText&SearchBackLink=

  • Alalex
    Svar på #47
    Snygg jacka, jag var inne och kollade! Jag själv hittade en kappa, A-linjeformad från förra året som jag helt hade glömt bort. Om man inte knäpper skärpet i midjan funkar den bra.

    Hur är det med er annars? Själv har jag varit förkyld i två veckor och tom varit hemma från jobbet. Otroligt! Denna graviditet har jag fått ALLT och då menar jag ALLT! Är på min 5 PC-kur mot UVI också. Ja, ja det är bara att acceptera!

    Nu ska jag bara jobba två veckor till, jippie! Ska bli skönt att sluta. Slutar eg. 1 nov men skolorna har lov vecka 44 så det blir en vecka innan det.

    Ditten, glöm inte att göra en ny tråd innan torsdag. Jag vet inte hur man gör...

    Kram på er, tills vi ses (när blir det kvällsfika?)
Svar på tråden 30+ mammor i Malmö med BF höst/vinter 08