• Lottabl

Fyllning till tårta?

Tipsa mig om vad ni brukar ha i era tårtor. Brukar alltid göra ljusa bottnar och sen fylla med grädde, sylt och vaniljkräm, trist i längden....så kom igen, vad lägger ni i era tårtor?

• Svar på tråden Fyllning till tårta?
  • Laire
    SaraF skrev 2008-07-19 13:33:48 följande:
    Vad är fluff??? Hur gör man det?
    http://www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8519p321155.html

I detta recept är det dumle, men alla godisbitar går bra, Mars är en personlig favorit. Det finns även de som testat att göra med Ahlgrens bilar också, så det är bara att exprimentera!
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • SaraF
    Laire skrev 2008-07-19 18:16:10 följande:
    www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8519p321155.h...I detta recept är det dumle, men alla godisbitar går bra, Mars är en personlig favorit. Det finns även de som testat att göra med Ahlgrens bilar också, så det är bara att exprimentera!
    Tack! Låter ju jättegott och enkelt! Måste jag absolut prova!
  • Elfva

Mousse är supergott i tårta, gillar du att pyssla i köket gör du givetvis din egna mousse, annars så vispar du ihop nån mousse från ekströms, de duger till fyllning och kan piffas till med lite extra bär eller riven choklad eller dylikt...
    Citronfromage är också en gammal klassiker som är god i tårta...

Olika smaksatt grädde kan vara gott om du gillar grädde, t ex mosade bär, riven choklad, hackade godisbitar t ex daim, dumle, polkagrisar eller dylikt...

• SaraF
    Laire skrev 2008-07-18 10:54:10 följande:
    En kombo jag gillade var limefromage och kokosmousse, supergott! Här finns massor av fyllningar:www.familjeliv.se/Bloggar-9-39/b8519.html
    Vad hade du på tårtan då? (Dvs som garnering, runtom och uppepå?)

Vilka bra tårttips! Jag blev jättesugen på att baka tårta nu! Tack för länken!
  • Laire
    SaraF skrev 2008-07-21 22:30:06 följande:
    Vad hade du på tårtan då? (Dvs som garnering, runtom och uppepå?)Vilka bra tårttips! Jag blev jättesugen på att baka tårta nu! Tack för länken!
    Ja den bloggen är jättebra! Och ännu mer inspiration kan man få i Tårttråden! Varning, beroendeframkallande!
    www.familjeliv.se/Forum-11-240/m32186515.html

Då hade jag vanliga vita tårtbottnar och ett tunt lager grädde resten syns här:
    http://www.familjeliv.se/hem/laire/gallery/php7dpexl.jpg

Skulle jag göra om den tror jag dock att jag hellre hade haft bara grädde och en massa frukt runtom, och kanske några chokladbitar för att få en söt touche.
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Carro24

Man kan göra fluff av Toblerone och grädde, mums!

• SaraF

Oj... Jag gick vilse i tårttråden och tror att jag har hittat en ny hobby... Tror att jag ska gå i pension direkt och bara baka tårtor hela dagarna! Hade jag massor av pengar skulle jag köpa alla tillbehör på en gång och gå massor av kurser! Har aldrigs ett något liknande!

• Idaohmann

På kalas brukar vi ha marängbottnar med lemoncurd eller smörkräm???? På toppen har vi lite färska bär och grädde????????

• klyban

Kaffe i smeten.
    Kaffe,grädde, socker skållade mandlar i fyllningen
    Kaffe, grädde och rostad flagad mandel.

Det blir sävagårdens mockatårta, den är mycket god och inte så söt om man inte gillar för söta saker.
    Jag brukar köra fyllningen kvällen före, för sen dekorera den med grädden och flagad mandel när man ska äta den.
    Har funnit att även de som inte gillar kaffe, faktiskt äter tårtan med god aptit.

• kvarnfot

Diarré! Om man vill överraska lite....

• K Kalle

Jag föredrar chokladbottnar. Mellan dem har jag antingen hallonmousse eller grädde och skivade bananer.

• K Kalle
    Idaohmann skrev 2017-03-21 17:15:19 följande:

På kalas brukar vi ha marängbottnar med lemoncurd eller smörkräm???? På toppen har vi lite färska bär och grädde????????

Det låter jättegott. Hur nära inpå serveringen lägger du ihop tårtan? Kan man göra det dagen innan eller blir marängen saggig?
  • kaleidoskop88

Åh vad bra! Om jag vill hitta tårtfyllningar samtidigt som jag blir frälst (i en tio år gammal tråd) så vet jag precis var jag ska leta! Favoritar!

Svar på tråden Fyllning till tårta?