• Felicia78

    Borde jag blivit behandlad annorlunda???? :-(

    För 8 dagar sen förlorade vi vår lilla tjej i vecka 20 Började på måndagen med sammandragningar ganska ofta. JObbade dagen efter som vanligt men märkte att jag hade fler sammandragningar. Hemma under eftermiddagen o kvällen kommer de fler o fler o de börjar göra ont o trycka neråt. Får mer o mer ont o ringer till slut akuten o förklarar hur jag mår o hur de känns. De villa tt jag kommer in.
    Vi åkte då in, har onda värkar under hela resan dit (30 min) Sen fick jag ligga i ett vilorum o vänta en bra stund medans värkarna hela tiden blev mer o mer smärtsamma.
    Tillslut får jag komma in o träffa gynläkaren. Hon var superstressad på väg för o göra ett akutsnitt. Hanne ndast göra ett snabt ultraljud där hon konstaterade att bebisen verkade må jättebra o inte låg långt ner. Så sa hon. jag kommer tillbaks så fort jag bara kan o gör en undersökning på dig nerifrån. Så sa hon att jag skulle ligga så still jag kunde, vilket var svårt med tanke på hur ont de gjorde när värkarna kom.
    Plötsligt mitt under en värk forsade fostervattnet ut o jag bara skrek rakt ut i panik o förtvivlan...
    Sköterskorna kom in o gjorde de dom kunde. Bytte lakan o tog av mig kläderna mm..Allt under en tystnad me nerstämd min.
    Sen tog de ytterligare ett tag så kom gynläkaren in en snabis igen. Även hon såg nerstämd ut. jag frågade om de fanns en chans nu att bebisen skulle överleva. Mycket liten sa hon. Att vill den komma ut nu så finns de inget vi kan göra. Så sa hon.
    Sen gick hon igen... O jag födde fram en levande o fin men alldeles för liten tjej som genast bars ut. För att sedan komma in till oss en stund för att ta farväl....
    Jag har så mycket frågor kring detta.
    Undrar så vad som hänt ifall gynläkaren hunnit göra den där undersökningen på mig nerifrån???
    Borde de inte get mig bricanyl så fort jag kom in för arr försöka stoppa värkarna?
    Hoppas på svar...
    VAd hade ni gjort i min situation?

  • Svar på tråden Borde jag blivit behandlad annorlunda???? :-(
  • Ann Lee

    Jag beklagar så förlusten av er dotter! Att mista sitt barn är en fruktansvärd händelse, som ingen ska behöva gå igenom.
    Jag har inte mist mitt barn på samma sätt så jag vet inte om det medicinska.
    Däremot undrar jag hur du/ni har blivit omhändertagna annars? Har du fått en samtalskontakt? Har du fått möjlighet att prata med sjukvårdspersonal, t.ex. läkaren som förklarat vad som hände osv?

    Sänder många varma kramar till er!

  • Trassel

    Beklagar verkligen eran förlust!
    Vi förlorade vårat barn i v22 och förloppet gick väldigt snabbt. Troligtvis infektion som orsak men jag hade inga värkar så det kan ha varit ett tyst öppnande också. Men allt gick väldigt snabbt och de kunde inte göra något för att stoppa det hela.
    Förmodligen hade de inte kunnat göra något för att förhindra det som hände dej men det är ju bara en lekmannauppfattning. Kanske hade det hjälpt med bricanyl men det är ju svårt att säga. Har ni fått tid för ett återbesök? Be om en sådan tid annars där ni kan gå igenom vad som hände och få alla provsvar så ni får veta vad det är som har gått fel och vad som kan göras inför nästa gång så detta inte upprepar sig.
    Undrar också som AnnLee om ni får hjälp, stöd och samtal med kurator/präst eller annan sjukhuspersonal?
    Här inne i änglarummet finns många att prata med också som varit med om liknande.
    Det är bara att skriva.
    Skickar över en stor hög med kramar och tankar till er!

  • sofie434

    Hej
    Beklagar verkligen förlusten av er fina dotter,jag tycker att du ska anmäla läkaren till hsan, det gjorde jag efter att ha blivit väldigt nonchalerat bemött i vården och jag fick rätt.Jag tycker inte man ska acceptera att bli bemött så!doktorn skulle givetvis berättat för dig vad som var på gång och undersökt dig direkt man kan aldrig veta om värkarna kunde stoppats .Därför tycker jag att du ska gå vidare för att få svar,alternativt ringa och beställa en tid för att gå igenom vad som hände forsätter dom att vara nonchalanta då tycker jag du ska gå vidare.Gå in på www.hsan.se tror jag det är, där kan du läsa mer hoppas det hjälpte dig lite kram fia

  • cloudberry79

    Jag beklagar också verkligen er förlust. Jag tycker AnnLee skrev ett jättebra inlägg, fick du möjlighet att tala med läkaren och fråga varför hon gav dig den behandligen till exempel? Bricanyl hjälper inte så bra, de har slutat med det på många sjukhus, eftersom den mest döljer själva värkarna men inte förhindrar öppningsprocessen. Jag har själv varit i din situation, sedan fått en extremprematur. Om du vill får du gärna skriva till mig, annars tror jag du kan hitta mycket stöd och hjälp här i Änglarummet. Många varma kramar!


    LFG WOTLK
  • Felicia78

    tack för era svar...
    Får se hur jag gör med allt
    Mitt i allt så klandrar jag mig själv nåt grymt för att jag väntade så länge med att åka in... Trodde de skulle gå över

  • Ulla1974

    Jag tycker att du ska be att få sitta ner med läkaren och den barnmorska/sjuksköterska som var med när det hände för att gå igenom det som hänt. Som det är nu verkar du ha mycket frågor och spekulationer och det kan vara bra att få ventilera dem med de som var med.

Svar på tråden Borde jag blivit behandlad annorlunda???? :-(