• LykkeLee

Vad gör era tonåringar hemma?

Jag har en tjej på tretton och en kille på fjorton. Vad är rimligt att kräva av dom här hemma ? Har ni förslag på hur jag ska gå tillväga ? Dom har rätt mycket aktiviteter som sport och sånt och så är det ju skolan och kompisar, svårt att få någon tid över till att hjälpa till hemma känns det som.. men hur gör ni?

• Svar på tråden Vad gör era tonåringar hemma?
  • Bonnevillan

Jag tror att det e viktigt att man börjar tidigt, med att de ska hjälpa till hemma, så att det är något som ingår i vardagen... Det e nu i o för sig ett "för sent råd"(till tonårsföräldrar) men jag har, lite motsträviga men dock, två hjälpsamma tonårsgrabbar, 13 o 15år. Vi delar på det mesta. Husstäd, klippa gräs, innan o efter middagen (som äts gemensamt), tvätta o städa bil, mata katterna osv..

• maxime

Jag tycker att vissa saker liksom tillhör livet, att hålla rent på sitt rum tex men även ibland hjälpa till med tvätt och disk o dyl. Jag kan inte se någon rättvisa i att bara en person(mamma) ska kämpa varje dag för att få tillvaron att gå ihop.

• Ciliaja

hjälpa till att dammsuga, plocka undan, diska ev diskmakinen ibland, hålla ordning på sitt eget rum,

man kan göra rätt mkt när man är så stor..vi gör de iallafall ohc har gjort länge, men de kan bero på att vi bor 4 barn med en pappa i ett stort hus, så då behöver alla hjälpa till för att de ska funka!

• Jenny70

Inte mycket. Tjej snart 14, kille 13½.

Dom tömmer diskmaskinen (när jag ber dom)

Dukar bordet (när jag ber dom, men i princip dagligen)

Städar sina rum & plockar undan efter sig (när jag ber dom)

Går ut med sopor (när jag ber dom)

Går ut med hunden (när jag ber dom)

Dammsuger (när jag ber dom. Händer inte så ofta för det görs rätt slarvigt...)

• Jenny70

Och så lägger dom ju faktiskt alltid in sina kläder när jag vikt ihop tvätten.

• Jenny70

Kille 12½ skulle det vara! Herregud, jag vet knappt ens hur gamla mina barn är!!!

• trött morsa

Har en dotter på 15 som går mig på nerverna!!! Förstår dig precis, vet inte heller vad jag ska göra för att bli hörd.. Tycker att jag försökt med allt; tjatat, bett, skällt, dragit in månadspeng mm. Inget har hjälpt.

• LykkeLee
    Jenny70 skrev 2008-09-30 09:38:52 följande:
    Kille 12½ skulle det vara! Herregud, jag vet knappt ens hur gamla mina barn är!!!
    Haha.. det missatget gör jag ideligen
  • Pallas

Rimligt:

Tvätta sin egen tvätt
    Städa sitt rum en gång i veckan
    Planera och laga mat en gång i veckan
    Diska/fixa diskmaskin en gång i veckan
    Städa badrum någon gång i månaden

Detta har min son gjort sedan han var tretton, han blir 18 om ett par månader.

• abnocto

JAg har nästan givit upp och bara konstaterat att de kommer att klara allt när de flyttar hemifrån så jag väljer mina "bråk".
    Dottern, 16 år, har mycket aktiviteter och däremellan ska hon göra läxor. Som hon själv säger, "ska jag sluta träna och bli sämre i skolan för att du vill att jag hjälper till o inte hinner annat" och givetvis vill jag inte det. Och för att hon då ska orka fixar jag ofta maten för att vara på säkra sidan att att hon får ordentlig varierad kost så hon orkar med sitt liv hon valt. Rummet är hennes så jag brukar säga till när det ser alltför rörigt ut och då brukar hon storstäda det.
    Grabben, 15 år, har alltid varit slarvig och slö och äter numer som en häst så för att hans humör inte ska svänga för mycket är det lugnast för mig att se till att inte är hungrig. Och peppar peppar helt plötsligt vill han ha ordning, utan att jag tjatat, så nu städar han sitt rum plus allrummet OFTA för att det ska se bra ut.
    De har sina perioder och hellre gör jag lite mer för att slippa bråk. De klarar sig ändå den dagen de flyttar för det pratar vi däremot om.

• LykkeLee
    Jenny70 skrev 2008-09-30 09:37:23 följande:
    Inte mycket. Tjej snart 14, kille 13½. Dom tömmer diskmaskinen (när jag ber dom)Dukar bordet (när jag ber dom, men i princip dagligen)Städar sina rum & plockar undan efter sig (när jag ber dom)Går ut med sopor (när jag ber dom)Går ut med hunden (när jag ber dom)Dammsuger (när jag ber dom. Händer inte så ofta för det görs rätt slarvigt...)
    Jag ber också.. till en början.. sen tjatar jag.. sen hotar jag.. sen får jag totalt bryt! Tycker dina verkar ganska medgörliga ändå..
  • LykkeLee
    trött morsa skrev 2008-10-01 19:40:36 följande:
    Har en dotter på 15 som går mig på nerverna!!! Förstår dig precis, vet inte heller vad jag ska göra för att bli hörd.. Tycker att jag försökt med allt; tjatat, bett, skällt, dragit in månadspeng mm. Inget har hjälpt.
    Skönt att det finns fler.. man gör allt man kan men barnen höra nada!
  • LykkeLee
    abnocto skrev 2008-10-02 09:04:20 följande:
    JAg har nästan givit upp och bara konstaterat att de kommer att klara allt när de flyttar hemifrån så jag väljer mina "bråk".Dottern, 16 år, har mycket aktiviteter och däremellan ska hon göra läxor. Som hon själv säger, "ska jag sluta träna och bli sämre i skolan för att du vill att jag hjälper till o inte hinner annat" och givetvis vill jag inte det. Och för att hon då ska orka fixar jag ofta maten för att vara på säkra sidan att att hon får ordentlig varierad kost så hon orkar med sitt liv hon valt. Rummet är hennes så jag brukar säga till när det ser alltför rörigt ut och då brukar hon storstäda det.Grabben, 15 år, har alltid varit slarvig och slö och äter numer som en häst så för att hans humör inte ska svänga för mycket är det lugnast för mig att se till att inte är hungrig. Och peppar peppar helt plötsligt vill han ha ordning, utan att jag tjatat, så nu städar han sitt rum plus allrummet OFTA för att det ska se bra ut.De har sina perioder och hellre gör jag lite mer för att slippa bråk. De klarar sig ändå den dagen de flyttar för det pratar vi däremot om.
    Ja.. jag kommer npg att kapitulera jag med en dag.. för jag orkar fasen inte tjata mer snart!
Svar på tråden Vad gör era tonåringar hemma?