• ming

    Kissar du i vattnet i sjön eller havet?

                      

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Kissar du i vattnet i sjön eller havet?
  • W W

    det har hänt Inte när det varit folk i närheten dock


    So not a princess - stop staring at my breast and touch them!
  • Björnmossa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 19:13:38 följande:


    Jag tycker det är ett farligt talesätt också eftersom många väljer att göra en liten grej och därmed rättfärdiga värre grejjer. Det är det jag vill ha fram.
    Nej, det gör inte sådär jättemycket till eller från om du kissar några deciliter urin rakt ut i havet varje vecka.
    Eller om du köper och använder ett paket tvättmedel med fosfor.
    Men ALLT du gör, sammantaget med ALLT som vi andra gör, håller på att förstöra havet.

    Du pekar på att ditt urin är så litet att det inte spelar nån roll. Och du antyder att vi andra är miljöbovar av rang som använder landkissande som ursäkt för att orka leva med oss själva. Det är samma sorts argumentation som "vad spelar Östersjön för roll jämfört med alla svältande barn i Afrika". Det är det allra farligaste sättet att tänka.

    Mår jorden bättre för att jag köpte KRAV-juice idag istället för billig?
    Mår jorden bättre för att jag inte kissade i en sjö igår?
    Mår jorden bättre för att jag har en "ingen reklam tack"-lapp på brevlådan?
    Mår jorden bättre för att jag inte använder engångsmensskydd?
    Mår jorden bättre för att jag brukar cykla?
    Tycker du att jag ska skita i allt detta bara för att det finns värre grejor? Ska jag tänka på de värre grejorna och strunta i de små? DET tycker jag är det farligaste tankesättet som finns!

    Dessutom utgår du direkt från att alla som inte vill kissa i vattnet pga övergödningen inte har koll på miljöfrågor i stort utan har valt en liten pissak att fokusera på, för att slippa resten. Det argumentet är en väldigt dålig ursäkt för dig att kissa i vattnet, faktiskt. Du bortförklarar vår ståndpunkt med att vi ändå inte har koll, så du behöver inte bry dig om vårt argument, så du kan fortsätta pissa ner havet. Inte så respektfullt!
  • idiblon yes
    Björnmossa skrev 2008-07-28 21:16:59 följande:
    Nej, det gör inte sådär jättemycket till eller från om du kissar några deciliter urin rakt ut i havet varje vecka.Eller om du köper och använder ett paket tvättmedel med fosfor.Men ALLT du gör, sammantaget med ALLT som vi andra gör, håller på att förstöra havet.Du pekar på att ditt urin är så litet att det inte spelar nån roll. Och du antyder att vi andra är miljöbovar av rang som använder landkissande som ursäkt för att orka leva med oss själva. Det är samma sorts argumentation som "vad spelar Östersjön för roll jämfört med alla svältande barn i Afrika". Det är det allra farligaste sättet att tänka.Mår jorden bättre för att jag köpte KRAV-juice idag istället för billig?Mår jorden bättre för att jag inte kissade i en sjö igår?Mår jorden bättre för att jag har en "ingen reklam tack"-lapp på brevlådan?Mår jorden bättre för att jag inte använder engångsmensskydd?Mår jorden bättre för att jag brukar cykla?Tycker du att jag ska skita i allt detta bara för att det finns värre grejor? Ska jag tänka på de värre grejorna och strunta i de små? DET tycker jag är det farligaste tankesättet som finns!Dessutom utgår du direkt från att alla som inte vill kissa i vattnet pga övergödningen inte har koll på miljöfrågor i stort utan har valt en liten pissak att fokusera på, för att slippa resten. Det argumentet är en väldigt dålig ursäkt för dig att kissa i vattnet, faktiskt. Du bortförklarar vår ståndpunkt med att vi ändå inte har koll, så du behöver inte bry dig om vårt argument, så du kan fortsätta pissa ner havet. Inte så respektfullt!
    Snick snack. Jag hävdar inte alls att alla som inte vill kissa i vattnet har noll koll. Däremot lägger jag fram faran med att tro sig ha gjort en stor tjänst genom att välja att göra små saker som i sin tur rättfärdigar att göra värre om man inte aktivt och medvetet gör en jämförelse. Att skälla på folk som kissar i vattnet om man nu själv är en storkonsument av diverse utan speciellt stor koll på verklig orsak och verkan är ganska korkat då man inte vet om en kissare (haha, det låter kul) faktiskt är mer medveten i rang som alltså ger större (eller alltså mindre) påverkan i stort blir ju ganska idiotiskt.

    Tyvärr är det ju så att folk tänker att "Äh, jag källsorterar så jag kan ta bilen till affären varje dag" eller "Jag pantar mina flaskor så det gör inget om jag köper kläder från Kambodja" i alldeles för stor utsträckning, istället för att göra en rimlig värdering av vad som de facto skulle hålla längst egentligen.

    Det är vad jag vill peka på. Inte att döma ut alla antikissare som idioter. Bara potentiella nollkollare med stora munnar.
  • Björnmossa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 21:41:23 följande:


    Snick snack. Jag hävdar inte alls att alla som inte vill kissa i vattnet har noll koll. Däremot lägger jag fram faran med att tro sig ha gjort en stor tjänst genom att välja att göra små saker som i sin tur rättfärdigar att göra värre om man inte aktivt och medvetet gör en jämförelse. Att skälla på folk som kissar i vattnet om man nu själv är en storkonsument av diverse utan speciellt stor koll på verklig orsak och verkan är ganska korkat då man inte vet om en kissare (haha, det låter kul) faktiskt är mer medveten i rang som alltså ger större (eller alltså mindre) påverkan i stort blir ju ganska idiotiskt.Tyvärr är det ju så att folk tänker att "Äh, jag källsorterar så jag kan ta bilen till affären varje dag" eller "Jag pantar mina flaskor så det gör inget om jag köper kläder från Kambodja" i alldeles för stor utsträckning, istället för att göra en rimlig värdering av vad som de facto skulle hålla längst egentligen.Det är vad jag vill peka på. Inte att döma ut alla antikissare som idioter. Bara potentiella nollkollare med stora munnar.
    Det spelar ingen roll huruvida jag eller nån annan som inte vill kissa i havet av miljöskäl har koll på vad bilen drar. Det är fortfarande helt fel ur miljösynpunkt att kissa i havet.

    Jag har väldigt svårt att tro att någon av alla vi som inte kissar i havet tror att det i sig kompenserar överdrivet bilåkande eller stora oljeutsläpp. Det är bara nåt du drar till med i ett försök att försvara att du själv kissar i havet. "Det finns minsann värre saker och man ska absolut inte tro att man bidrar till lösningen för att man inte pissar ner havet när man säkert gör en massa annat som är mycket värre" - ser du inte själv vilken dålig ursäkt det är? och hur förolämpande?
  • idiblon yes
    Björnmossa skrev 2008-07-28 23:36:10 följande:
    Det spelar ingen roll huruvida jag eller nån annan som inte vill kissa i havet av miljöskäl har koll på vad bilen drar. Det är fortfarande helt fel ur miljösynpunkt att kissa i havet. Jag har väldigt svårt att tro att någon av alla vi som inte kissar i havet tror att det i sig kompenserar överdrivet bilåkande eller stora oljeutsläpp. Det är bara nåt du drar till med i ett försök att försvara att du själv kissar i havet. "Det finns minsann värre saker och man ska absolut inte tro att man bidrar till lösningen för att man inte pissar ner havet när man säkert gör en massa annat som är mycket värre" - ser du inte själv vilken dålig ursäkt det är? och hur förolämpande?
    Nej, det är inte alls någon dålig ursäkt jag kommer med för att jag kissar i havet. Det är en betraktelse av hur människor generellt fungerar.

    Ska vi sedan dra upp och jämföra hur mycket var och en av oss gör eller inte gör genom att konsumera och ha den levnadsstandard vi har så kan jag lika gärna ta det som ett hån när andra uppmanar mig att inte kissa i havet, för hur låter det om jag uppmanar andra att inte göra vissa saker som är självklara för dem, kan man ju undra?

    Gör inte det här till något det inte är.
  • Björnmossa

    idiblon yes skrev 2008-07-28 23:43:37 följande:


    Nej, det är inte alls någon dålig ursäkt jag kommer med för att jag kissar i havet. Det är en betraktelse av hur människor generellt fungerar.Ska vi sedan dra upp och jämföra hur mycket var och en av oss gör eller inte gör genom att konsumera och ha den levnadsstandard vi har så kan jag lika gärna ta det som ett hån när andra uppmanar mig att inte kissa i havet, för hur låter det om jag uppmanar andra att inte göra vissa saker som är självklara för dem, kan man ju undra?Gör inte det här till något det inte är.
    Jag har då inte lagt mig i hur andra gör. Jag har meddelat att JAG inte kissar i hav och sjöar eftersom det bidrar till övergödning. Sen sa nån att hon inte kände till att det var så, och du sa att det ändå är ointressant jämfört med annat som också bidrar till sämre miljö.

    Jag skulle för övrigt inte tycka att det var ett dugg konstigt om du skulle få lust att uppmana andra att tex åka mer kollektivtrafik, i synnerhet inte som del av en diskussion om bussar.
  • idiblon yes
    Björnmossa skrev 2008-07-28 23:58:05 följande:
    Jag har då inte lagt mig i hur andra gör. Jag har meddelat att JAG inte kissar i hav och sjöar eftersom det bidrar till övergödning. Sen sa nån att hon inte kände till att det var så, och du sa att det ändå är ointressant jämfört med annat som också bidrar till sämre miljö.Jag skulle för övrigt inte tycka att det var ett dugg konstigt om du skulle få lust att uppmana andra att tex åka mer kollektivtrafik, i synnerhet inte som del av en diskussion om bussar.
    Ointressant? Definitivt inte. Och ja, jag uppmanar till att åka mer kollektivtrafik. Men skulle jag gorma på folk för att de kör bil i onödan nån gång då och då så hade det inte varit så populärt, eller hur? Eller om jag sagt till folk att de inte ska köpa den eller den varan, för att det är helt onödigt. Eller att man åtminstone ska välja ett myyyycket dyrare alternativ, för att det är mer miljövänligt. Eller om jag skulle säga till folk att inte tvätta sina kläder onödigt ofta, eller använda blöjor på sina barn, eller... Ja, you name it. Vi väljer alla våra strider men de flesta försöker ändå komma undan med så hög standard så billigt som möjligt, och att då rättfärdiga är farligt.

    Men som du ser, så gör jag samma sak. Jag tillåter mig själv pissa i vattnet, för det kanske är en av de få jag tillåter mig göra. Vad vet vi egentligen om varandra?

    Världen vittnar om att folk dock inte vet så mycket om sig själva som de borde.
  • Björnmossa

    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:05:54 följande:


    Ointressant? Definitivt inte. Och ja, jag uppmanar till att åka mer kollektivtrafik. Men skulle jag gorma på folk för att de kör bil i onödan nån gång då och då så hade det inte varit så populärt, eller hur? Eller om jag sagt till folk att de inte ska köpa den eller den varan, för att det är helt onödigt. Eller att man åtminstone ska välja ett myyyycket dyrare alternativ, för att det är mer miljövänligt. Eller om jag skulle säga till folk att inte tvätta sina kläder onödigt ofta, eller använda blöjor på sina barn, eller... Ja, you name it. Vi väljer alla våra strider men de flesta försöker ändå komma undan med så hög standard så billigt som möjligt, och att då rättfärdiga är farligt.Men som du ser, så gör jag samma sak. Jag tillåter mig själv pissa i vattnet, för det kanske är en av de få jag tillåter mig göra. Vad vet vi egentligen om varandra?Världen vittnar om att folk dock inte vet så mycket om sig själva som de borde.
    Ingen här har gormat om hur andra gör, eller över huvud taget talat om för andra hur de bör göra. Jag har inte sett några strider. Det är saker som du har tolkat in i så fall.

    Jag har enbart påpekat att det är omiljövänligt att kissa i vattnet, något som uppenbarligen inte alla visste om, och du hugger på detta - för mig oförståeligt.
  • idiblon yes
    Björnmossa skrev 2008-07-29 00:13:23 följande:
    Ingen här har gormat om hur andra gör, eller över huvud taget talat om för andra hur de bör göra. Jag har inte sett några strider. Det är saker som du har tolkat in i så fall.Jag har enbart påpekat att det är omiljövänligt att kissa i vattnet, något som uppenbarligen inte alla visste om, och du hugger på detta - för mig oförståeligt.
    Jag hugger inte på det. Dock har jag varit med i väldigt många miljödebatter och vet också hur snedvridet folk resonerar när de ska vara "miljömedvetna". Ur den synpunkten är det intressant att dra upp det jag skriver, eftersom det finns de som hävdar att de "Vill att barnen ska kunna simma i havet" när de växer upp och därmed inte kissar i vattnet. Okej? Men resten man gör då? För mitt kissande i vattnet kanske påverkar vattnet mindre än vad den som inte kissar i vattnets övriga bestyr påverkar, samtidigt som personen inte ändrar några andra vanor.

    Är det verkligen så svårt att förstå vad jag menar?
  • Björnmossa
    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:16:57 följande:
    Jag hugger inte på det. Dock har jag varit med i väldigt många miljödebatter och vet också hur snedvridet folk resonerar när de ska vara "miljömedvetna". Ur den synpunkten är det intressant att dra upp det jag skriver, eftersom det finns de som hävdar att de "Vill att barnen ska kunna simma i havet" när de växer upp och därmed inte kissar i vattnet. Okej? Men resten man gör då? För mitt kissande i vattnet kanske påverkar vattnet mindre än vad den som inte kissar i vattnets övriga bestyr påverkar, samtidigt som personen inte ändrar några andra vanor.Är det verkligen så svårt att förstå vad jag menar?
    Jag förstår vad du menar, men inte varför du drar upp det här. För mig är det som att börja prata om Mellanöstern - "folk vill att barnen ska kunna bada i havet men tänker kanske inte på att hela Nordkalotten kanske är sönderbombad då om vi inte börjar tänka på konflikthärdarna här i världen".

    Kan dock förstå om du är "miljöskadad" efter tidigare diskussioner.
  • idiblon yes
    Björnmossa skrev 2008-07-29 00:24:41 följande:
    Jag förstår vad du menar, men inte varför du drar upp det här. För mig är det som att börja prata om Mellanöstern - "folk vill att barnen ska kunna bada i havet men tänker kanske inte på att hela Nordkalotten kanske är sönderbombad då om vi inte börjar tänka på konflikthärdarna här i världen".Kan dock förstå om du är "miljöskadad" efter tidigare diskussioner.
    Jag tycker det är en helt uppenbar plats att dra upp det, eftersom det är det vi diskuterar.
  • Björnmossa

    idiblon yes skrev 2008-07-29 00:28:10 följande:


    Jag tycker det är en helt uppenbar plats att dra upp det, eftersom det är det vi diskuterar.
    Diskuterar vi vilka miljösynder som är värre än små bidrag till övergödningen? ^^
  • idiblon yes
    Björnmossa skrev 2008-07-29 00:34:48 följande:
    Diskuterar vi vilka miljösynder som är värre än små bidrag till övergödningen? ^^
    Vi diskuterar urin.

    Hahahahaha!
  • Miracle Cats

    Jag vill inte bada ute längre efter alla de här pinka hit och dit eller bajsa trådarna Gråter...


    Man kan inte äga en katt. I bästa fall kan man bli hans sambo
  • Michisen

    Uj. Jag bryr mig inte huruvida andra kissar i sjön/havet eller inte, inte ens ifall det bidrar i liten mängd till miljöförstöringen.

    Så hemsk är jag.


  • Dajo

    Jag kissar inte i vattnet, men har faktiskt ingen vettig anledning till varför. Övergödningen är ett problem som jag aldrig har förknippat med vattenkissande, men det låter ju ändå som ett vettigt argument. Jag trivs bättre med att gå till närmaste buske eller skogskant istället, helt enkelt.

Svar på tråden Kissar du i vattnet i sjön eller havet?