• krringlan

Vänta på utreding eller inte?

Jag har i år fått två ma och ett mf. Har blivit erbjuden utredning,men jag vet att det dröjer innan den sätter igång samt att den säkert kommer att ta tid. Jag vill så gärna försöka igen och vet inte om jag orkar vänta. Det är ju inte ens säkert att de hittar något fel. Ni som gjort utredningar, har ni blivit hjälpta? Tänk om det är något som är fel och jag riskarar att förlora ytterligare en liten. Usch detta är jättesvårt, vad tycker ni jag ska göra?

• Svar på tråden Vänta på utreding eller inte?
  • Krusbär

Jag var (är) i samma sits. Fick mitt tredje mf i juni och utredningen blir inte klar förrän i slutet av augusti. En evighet! Men jag började med akupunktur och hon sa att mf tar hårt på kroppen och att det var väldigt viktigt att kroppen var stark för att klara en graviditet. Min gyn däremot säger att en månad räcker rent medicinskt, men att det är bra att vänta några månader av psykologiska skäl.

Jag ville absolut inte vänta först, men valde ändå att vänta på provsaren och under tiden stärka kroppen med akupunkturen och ett sunt leverne. Ofta hittar man ju inga direkta fel vid en utredning, men om man gör det känns det dumt att anstränga kroppen i onödan och hamna ännu mer på minus sas...

När jag väl hade bestämt mig var det faktiskt otroligt skönt att släppa alla gravidtankar ett tag och ta hand om mig själv. Lycka till!

• Görling

För mig tog det 4 månader efter missfallet (mitt tredje) och att få svar på MF-utredningen som visade att vi enligt proverna skulle vara friska. Jag fick inte börja utredningen omgående, utan var tvungen att vänta två mensperioder innan (då man måste vara "läkt"), sedan tog det tid att få resultatet från provsvaren. Hade under tiden ett mycket tidigt missfall till (var bara gravid i en vecka, men ändå...) Min nuvarande läkare säger att det inte är helt ovanligt med kromosomavvikelser som en orsak till missfall, vilket inte utesluter att man kan få barn, men man behöver ha en betydligt striktare kontroll under graviditeten för att utesluta missbildningar. Jag tror dock att de flesta inte får någon förklaring till missfallen, vilket också kan vara frustrerande.

Jag tycker att du ska försöka koppla bort och inte gå in för att bli gravid, försöka må bra psykiskt och fysiskt, men skulle du bli gravid så blir du. De flesta som har haft upprepade missfall lyckas till slut har jag hört, även om jag inte riktigt tror på slumpen, men vi blir ju i alla fall gravida och någon gång borde det gå vägen!

Lycka till!!!

• StoraD

hej, så tråkigt med dina mf Jag fick rådet från min läkare (som forskar om upprepade missfall) att vänta 2 normala cykler - risken för missfall var större om man försökte direkt menade han.

jag väntade till vår utredning var klar och jag hade en behandling, innan vi försökte igen. Det kändes faktiskt rätt så skönt (men ibland såklart mkt frustrerande) att släppa det ett tag, jag tror man måste återhämta sig!

lycka till med utredningen!

• krringlan

Tack för era svar. Så skönt att höra hur andra gjort och fått råd om att göra. Innerst inne tror jag själv oxå att kroppen behöver vila och att det bästa är att vänta ett tag, men det är så himla svårt. Men jag får försöka och fokusera på utredningen nu. Lät spännande med akupunktur, man kanske skulle behöva hjälpa kroppen finna balans igen.

Tack för hjälpen!

• Lilla Morran

Hej!

Mitt råd är att köra utredning, då slipper ni all ovisshet och får veta om det ev. är något som är fel. Kanske är det lätt fixat? Och vad är det som hindrar att ni försöker få barn på naturlig väg även under utredningen?

Kram och lycka till!

Svar på tråden Vänta på utreding eller inte?