• Smurfanna

    Vad står det i ordboken att "neger" och "nigger" betyder????

    Ja, som frågan lyder.. vet någon vad de orden var för sig betyder?

  • Svar på tråden Vad står det i ordboken att "neger" och "nigger" betyder????
  • studentbruttan29

    Precis, ordlista och ordbok är inte samma sak ju.

  • Frantic

    Jo men SAOB har en så gammal definition, SAOL uppdateras betydligt oftare, trots att det är mindre info.


    studentbruttan29 skrev 2008-08-24 15:25:12 följande:
    Precis, ordlista och ordbok är inte samma sak ju.
  • Rabelais
    Svar på #2
    Du är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan...
  • LadyB
    Rabelais skrev 2008-08-25 20:14:11 följande:
    Svar på #2Du är verkligen inte den skarpaste kniven i lådan...
    Vad menar du med det??
  • listo
    LadyB skrev 2008-08-23 19:07:55 följande:
    Det står ju "anses"...vad ska det betyda??
    Det betyder ju precis vad det står... numer anses ordet vanligen vara nedsättande.
    Det är väl orsaken till att JO har sagt att ordet inte ska användas vid yrkesutövning (t.ex. är det inte okej för poliser att benämna människor "neger") och att DO rekommenderar att man använder något annat ord istället.
    I största allmänhet anses "neger" alltså vara ett ord som har nedsättande mening.
    Everyone needs to believe in something. I believe I'll have another beer
  • Rabelais
    Svar på #14
    I ditt fall finns det inte en slipsten stor nog.
  • LadyB
    Rabelais skrev 2008-08-25 22:10:24 följande:
    Svar på #14I ditt fall finns det inte en slipsten stor nog.
    Ehhh okej. Det ska komma från??
  • Girlyyy

    Ursäkta mig vitingar det är inte ni som ska förklara orden utan det är jag.Neger betyder en svart slav.Jag undrar tror ni verkligen att svarta är slavar till vita människor då tror ni helt fel.

  • Johan70
    Girlyyy skrev 2014-01-27 20:46:20 följande:
    Ursäkta mig vitingar det är inte ni som ska förklara orden utan det är jag.Neger betyder en svart slav.Jag undrar tror ni verkligen att svarta är slavar till vita människor då tror ni helt fel.
    Nej, det betyder inte svart slav, det betyder svart person. På den tiden somliga svarta var slavar, användes ordet negerslav om dem. Ordet neger är dock nedsättande i vilket fall som helst, så man bör förstås undvika det.
  • Johan70

    Svenska Akademiens Ordlista (SAOL) är kortfattad och har inte definitioner av alla ord. Listan är inte avsedd för att i första hand definiera ord utan för att ange hur de skall stavas. I de fall definitioner finns, är de normalt kortfattade. Det kan vara intressant och förvånande att se hur ord defnieras i äldre upplagor.

    I nionde upplagan av Svenska Akademiens Ordlista (SAOL) som utkom 1959, anges om nigger att det är en "skämts." (sic) beteckning för neger. Ordet neger finns med men är inte definierat.

    I tionde upplagan, som utkom 1985, finns ordet neger med men är fortfarande inte definierat. Ordet nigger har dock rensats ut.

  • sine

    "Ursäkta mig vitingar" är verkligen en bra början för någon som ska förklara att vita personer inte får säga neger? Som att jag skulle komma in i någon diskussion och säga "Ursäkta mig svartingar", skulle ju inte va så smart va? Fast jo det står klart & tydligt vad som är nedsättande och inte. Såklart kan man va känslig och gråta över att bli kallad träd om man är lång men det är inte nedsättande att kalla någon för träd

Svar på tråden Vad står det i ordboken att "neger" och "nigger" betyder????