• Mirjis

    Blodförlust under förlossning

    Min fråga är hur vanligt är det med en extrem blodförlust under förlossningen?
    Jag är livrädd för detta, har hört om värsta skräckhistorierna.

  • Svar på tråden Blodförlust under förlossning
  • mogu
    Svar på #20
    Det var 2004.

    Vill bara tillägga:

    Även om jag var registrerad som blodgivare innan första barnet som blev jag en dedikerad blodgivare efter den förlossningen. Det är bara såå viktigt att de som kan verkligen ställer upp och lämnar blod! Vid varje blodgivning lämnar en person 4,5 dl blod så då kan man ju ganska lätt räkna ut hur många personer jag har att tacka för det jag fick för fyra år sedan.

    Ursäkta om jag "kidnappade tråden" lite, men jag ville bara ta tillfället i akt att göra ett litet upprop. Tack!
  • trädis
    mogu: ja för mig var det bara två månader sen! jag är oxå själv blodgivare i vanliga fall, och nu har jag många personer att tacka för att jag lever idag! fick 7 enheter blod och 5 enheter plasma
    världens lyckligaste mamma
  • Strawberry

    Jag förlorade 3 l blod i samband med att moderkakan inte kom ut o fick istllet opereras ut. Nu är det 2 månader kvar till nästa förlossning - har en aning ångest

  • LindaB78

    jag förlorade 1,6 l vid ett akutsnitt. jag valde att inte göra en blodtransfusion efteråt. Fick därmeot intravinöst järn (finns det någon dropp-vätska som har läskigare färg?). En utav BM skällde typ ut mig för att jag inte ville ta emot blod. Personalen var för övrig impad av mig när jag var uppe och gick med ett Hb på 71.

  • Wernerliv

    5 liter blod vid förlossning är ju allt man har! Ni måste ju fått blod och blött ut det med, eller? En vuxen människa innehåller ju mellan 4-6 liter blod, måste sett ut som värsta skräckfilmsdockorna. tömda på blod...

  • mogu
    Svar på #25
    Ja, så länge man inte får stopp på blodflödet så fortsätter ju kroppen att förlora blod. Blodtransfusion ges men en del av den mängd som ges rinner alltså ut igen.
  • MammaLillfis

    Det är nog ganska ovanligt att förlora extrema mängder, men klart händer det någon. Jag snittades akut och förlorade 1,5 liter vilket är lite om man läser vissa inlägg här. Men oavsett så ska man inte tänka på allt som kan hända,man vet ju omöjligt innan. Jag fick spinalpunktion och det är det 1 på 1000 som råkar ut för, men tur som fan att jag inte visste det innan

  • Frankofilen

    WHO betraktar en normal blodförlust under en förlossning till <500 ml. I U-länder kan denna mängd vara livshotande för somliga kvinnor.

    I Sverige betraktas <1000ml, vara helt utan klinisk betydelse. Förlorar man mer än 1 liter så anses vård vara nödvändig. Allt från tillskott av vätska, järn, blodplasma/blod eller vila.

     

  • Puchahontas

    Min moderkaka ville inte komma ut så jag blev sövd efter en helt normal förlossning (som gick perfekt i övrigt). Totalt förlorade jag nästan 2 l blod, så jag var lite vimmelkantig Efter att jag fått 2 påsar blod var jag som vanligt igen. 

    Jag hade inte varit orolig, de har bra koll och nu när nästa förlossning är runt hörnet för min del så är det inget som jag är orolig för - tvärtom är min förhoppning att denna förlossning ska gå hälften så bra, då blir jag mer än nöjd!

    Tyvärr kan jag inte bli blodgivare, men jag är oerhört tacksam för alla som är det!!  

  • Tjohalia
    LindaB78 skrev 2008-10-11 21:57:56 följande:
    jag förlorade 1,6 l vid ett akutsnitt. jag valde att inte göra en blodtransfusion efteråt. Fick därmeot intravinöst järn (finns det någon dropp-vätska som har läskigare färg?). En utav BM skällde typ ut mig för att jag inte ville ta emot blod. Personalen var för övrig impad av mig när jag var uppe och gick med ett Hb på 71.
    Jag förlorade 1,7 l blod och mitt HB var på 109 som lägst! Ganska högt alltså med tanke på hur mycket blod jag tappat. Men så hade jag ju också haft bra HB genom hela grav och sluppit järn. Men jag var nog blek och snurrig ändå tyckte jag...
    Flicka 050414 * Pojke 070309
  • Frankofilen
    Puchahontas skrev 2011-07-19 15:23:46 följande:
    Min moderkaka ville inte komma ut så jag blev sövd efter en helt normal förlossning (som gick perfekt i övrigt). Totalt förlorade jag nästan 2 l blod, så jag var lite vimmelkantig Efter att jag fått 2 påsar blod var jag som vanligt igen. 

    Jag hade inte varit orolig, de har bra koll och nu när nästa förlossning är runt hörnet för min del så är det inget som jag är orolig för - tvärtom är min förhoppning att denna förlossning ska gå hälften så bra, då blir jag mer än nöjd!

    Tyvärr kan jag inte bli blodgivare, men jag är oerhört tacksam för alla som är det!!  
    Jag får inte heller bli blodgivare, eftersom jag själv har en kronisk sjukdom. Men jag skulle gärna lämna om jag fick och tycker det är fantastiskt att det är så många människor som är generösa nog att dela med sig av sitt blod. 

    Jag fick inte heller dela med mig av min bröstmjölk, trots att det stod sju fulla flaskor i kylen på neonatalavdelningen som jag skulle kasta bort eftersom jag hade MYCKET MER än tillräckligt. Läkarna där ringde socialstyrelsen eftersom de insåg att mjölken skulle kunna göra så mycket för de barn som är födda alldeles för tidigt. Men nej, det gick inte. Läkarna ifrågasatte detta starkt.

    Min sjukdom smittar inte och jag äter inga mediciner. Jag reglerar mitt blodsocker med insulin, som INTE går över i modersmjölken. Knasigt, eller hur?

     
  • fundersam10

    Förlorade 2,5 liter blod vid uttagandet av moderkakan på operationsbordet.

    tappade säkert en del på förlossningen med då jag blev klippt och sen tog ut flickan med sugklocka.

    Jag fick 2 påsar blod efter operation.

    Mådde bra en vecka efter, fast jag ska villigt erkänna att jag har utvecklat panikångest som jag inte hade innan

  • Frankofilen
    Tjohalia skrev 2011-07-19 15:26:51 följande:
    Jag förlorade 1,7 l blod och mitt HB var på 109 som lägst! Ganska högt alltså med tanke på hur mycket blod jag tappat. Men så hade jag ju också haft bra HB genom hela grav och sluppit järn. Men jag var nog blek och snurrig ändå tyckte jag...
    Förvånad Jag har ett Hb på 75. Det är ganska lågt antar jag och jag ska ha barn om drygt 2 månader?
  • LindaB78
    Tjohalia skrev 2011-07-19 15:26:51 följande:
    Jag förlorade 1,7 l blod och mitt HB var på 109 som lägst! Ganska högt alltså med tanke på hur mycket blod jag tappat. Men så hade jag ju också haft bra HB genom hela grav och sluppit järn. Men jag var nog blek och snurrig ändå tyckte jag...
    Efter en vaginal förlossning med 2:an så förlorade jag oxå väldigt mycket blod. (jag sprack väldigt mycket, och dottern kom ut med sugklocka).  Så var jag nere och dippade på HB 61.  Men då blev det en påse blod och en påse järn via IV.  Järnet (annan sort än vid första förlossningen)  fick jag sjuk gasbildning av och har sedan dess väldigt stor förståelse för bebisar som skriker när de är gasiga i magen...

    Och till min stora sorg fick jag inte donera mjölk som jag hade planerat att göra. jag har haft hur mycket mjölk som helst under båda amningsperioderna.
  • LindaB78
    Frankofilen skrev 2011-07-20 13:58:30 följande:
    Förvånad Jag har ett Hb på 75. Det är ganska lågt antar jag och jag ska ha barn om drygt 2 månader?
    Vad du har fär HB är inte helsa sanningen. Hur mycket järn du har i dina "depåer" spelar oxå roll. När jag gick under HB 100 med första barnet kollade de mina depåer och de var skyhöga så istället så slapp jag äta järntabletter i slutet av grav. Om depåerna är fulla så gör tydligen inte järntabletterna så mycket.

    Men eftersom jag har så låga järnvärden så är jag ingen lämplig blodgivare, tyvärr.
  • SKJ

    Under första förlossningen förlorade jag 3,2liter. Fick blodtransfusion. Ingen drömupplevelse

Svar på tråden Blodförlust under förlossning