• Peki

    Delux-pinglorna i höstsol

    Welcome! Nu är det dags för ny tråd igen!!

    Vi är ett litet gäng deluxe-pinglor som hängt ihop länge och delat glädje och sorg och stöttat varandra genom det mesta som händer i livet. Vi har sett under i tråden då pinglor blivit gravida mot alla odds och fått sina prinsar och prinsessor. Och nu är vi några ironiska, hard-working-FL-addicts kvar.

    Vi har redan konstaterat att alla grav-testtillverkare har bestämt sig för att förpesta livet för oss,
    att ÄL-stickor i alla ära är bra att ha - men vilken nytta gör de egentligen?,
    att IVF-köer är på tok för långa.....och privat är vääääldigt dyrt *suck*
    att adoption kan vara ett annat, men inte sämre, alternativ
    att ibland bli vi förbaskat trötta och ledsna på att livet inte känns speciellt rättvist.

    Är du en pingla-by-heart? Kämpat länge och väl i bebisverkstaden och behöver likasinnade att skratta och gråta med? Kanske har planer på att gå vidare från behandlingskarusellen till att ta hand om ett barn som redan finns? Visst finns det fler som vi här? Då är det tråden för D I G.

    Det är alltid kul med lite påfyllning och nya pinglor är välkomna, men det här är inte tråden där man hoppar in och skriver något inlägg och sedan försvinner. Vi vill lära känna de pinglor-to-be som vill hänga med oss här.

    Här är några av de gamla trådarna!

    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m17795514.html
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m14680803.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m11789803.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m9544355.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-125/m21276372.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m30165543.html
    www.familjeliv.se/Forum-7-140/m33103050.html

  • Svar på tråden Delux-pinglorna i höstsol
  • LiMoFe

    Idis? Är det ett lite syskon på G????

    Peki: Skönt att höra jag ska träffa en annan FL kompis nästa vecka för första gången. Det är alltid lite nervöst att träffa någon irl första gången.


    LM: Hur går det med tjänsten/löneförhandlingen?


    Snusan: Hur har det gått för dig?


    Linha: Hur mås det idag?


    Cent: Har du inga fina vinterbilder saknar snön... snyft?


    Mamma till världens finaste prins
  • Idis 76

    Det stämmer vi testade + precis, fattar inget för det var inte planerat och jag tror att vi har haft sex en eller max två gånger denna månaden.....

  • Peki

    Idis 76 skrev 2008-11-26 16:46:17 följande:


    Det stämmer vi testade + precis, fattar inget för det var inte planerat och jag tror att vi har haft sex en eller max två gånger denna månaden.....
    Grattis!!!!
    Det var ju precis det du önskade dig nu!
  • LiMoFe

    Idis: Grattis vilken underbar pressent då kommer bebis nummer 2 lagom till T blir 2år eller? Skönt att det verkar funka för en pingla att slippa helvetet igen. Jätte grattis till er.


    Mamma till världens finaste prins
  • Idis 76

    Jessan: Tack, ja det var riktigt skönt hoppas nu att detta kommer att funka. Är faktiskt lite nervös.

  • Linha

    Idis: Men vad är det man ser så här på torsdag morgon! Grattis vännen!!! Åh, så kul att det lyckades för er igen

    Peki: Kul med nya FL-vänner i verkliga livet. Jag tror att man faktiskt märker ganska väl om någon är trevlig eller inte om man "pratar" ett tag på FL. Har C gått med på lite mer egna stunder?

    Jessan: Med oss är det bra. Lämnade precis A på dagis utan att han grät någonting och dom andra barnen ropade "Kom nu Albin". Sådant värmer i mammahjärtat

    Ego: Besök hos gyn idag för att se hur det står till med slemhinna och blåsor. Hoppas att det kan bli ett försök redan denna cykeln.

  • Peki

    Linha: Vad skönt att det går bra med A på dagis nu . Oj vad det måste skära i hjärtat att lämna dem när de gråter.

    Du får återkomma med rapport från gyn. Det är väl lika bra att köra på när ni ändå är mentalt igång.

    Idis: Hur känns det idag?

    Vad gäller C så fortsätter han att kunna sova i vagnen inne på dagarna, även om han somnat i knät. Det är en otrolig lättnad! Äntligen egna stunder (det är därför jag kan sitta här ).

    Han är inne i en tillväxtperiod igen tydligen, för han vill ha mat var tredje timme dygnet runt och äter massor. Däremellan sover han mycket och åmar sig en hel del. Jag fick höra igår att det tydligen är huvudet som ska växa till nu, så maten rinner väl uppåt snarare än neråt just nu, hehe.

    Nackdelen är att nattsömnen inte blir något vidare. Han sover väldigt oroligt (så även nu i vagnen) och är som en ål uppåt en timme innan han vaknar. Han snarkar, stönar, snurrar och sparkar mig i magen (försöker klättra) så det blir inte så långa sammanhängande sovperioder för mig. Jag går upp och ammar honom sittande i en fåtölj för att både han och jag ska vakna lite. Dessutom måste jag ju värma flaska så det går ändå inte att sköta allt liggande. Allt som allt tar det ca en timmme från det att han vaknar tills vi somnat igen.

    Det är underbart att somna med honom - just nu vill han ligga nära, på sidan med huvudet på min arm och näsan nästan ner i armhålan. Att vakna för att han sparkar mig i magen är något mindre underbart...

    Jag har funderat en del på att få honom att sova i egen säng, men vi ska nog vänta några månader tills han är mogen nog att få en dygnsrytm och kan känna igen rutiner. Att få honom att sova hela natten finns inte på kartan. Han behöver all mat han vill ha en lille putten. Det var först förra veckan han växte ur strlk 50...

  • Idis 76

    Linha: Tack, ja jag är så glad. Hoppas nu att det bara är att köra för er igen eller att det kanske sker ett mirakel innan dess.

    Peki: Jag kan fortfarande inte fatta att detta har funkat igen!!! Hur är det med dig?

  • Peki

    Idis 76 skrev 2008-11-27 09:46:21 följande:


    Linha: Tack, ja jag är så glad. Hoppas nu att det bara är att köra för er igen eller att det kanske sker ett mirakel innan dess. Peki: Jag kan fortfarande inte fatta att detta har funkat igen!!! Hur är det med dig?
    Jag förstår om det känns svårt att ta in

    Det är bra med mig bortsett från sömnbristen, men det går ju över med tiden...

    Jessan: När var det du skulle träffa FL-kontakten? Du får berätta hur det gick *nyfiken*
  • Linha

    Jodå, när dom blir tonåringar så får vi nog sova allihopa Men det är ju då vi ska hämnas! Väcka dom klockan 6 varje morgon, även lördag och söndag

    Det gick bra hos läkaren. Först blev han chockad över att jag hade så stor äggblåsa men sen fick han ihop det iom att mensen var sen pga progesteron vaggisarna så var kroppen ändå i fas med sin vanliga cykel. Alltså var jag inte alls på dag 9 utan kanske snarare 13 eller 14. Man lär sig mer och mer om hur allt fungerar *s* Så om jag har tur har jag ÄL idag om jag har otur så är den redan passé. Läkaren trodde inom 24 timmar och han brukar ha rätt min kära läkare. Så vad blir det då? Återföring på lördag eller måndag kanske? Slemhinnan såg bara bra ut i alla fall.

  • LiMoFe

     Linha: Då håller vi tummarna för ett fint omslag sker typ nu

    Peki: Nästa tor har vi bokat en date. Ska bli riktigt kul för hon + ni i denna tråden har varit mina bästa peppare genom det hela. Har ni vägt C något efter att ni börjat med tillägg? Jag funderar på om L också är inne i någon växtfas för han har helt plötsligt börjat äta i nästan 20min (mot tidigare 10min) och kan ibland vilja byta bröst för att han inte är mätt. Det måste vara tuft att mitt i natten ha ett så långt uppehåll. Har ju varit lycklig lottad med ett mål på natten och då är vi vakna i 20min (nu har L också börjat äta var 3:e timme även på natten vilket också styrker min växa teori). Gjorde ni något speciellt för att få C att sova i vagnen inne? Igår körde vi ett sovpass i vagnen och då fick vi gå med honom tills ögonen nästan fallit ihop och sedan fick vi ändå stå och vagga honom i 20-25min innan han somna (trotts att vi lagt värmedyna i vagnen för att ge honom värmekänslan)?

    Idis: Förstår om det är svårt att ta in det härliga pluset och klart man oroar sig vi vet j hur många hinder man ska ta sig igenom innan man har sin guldklimp i famnen. Jag tror att vi är mer nervösa en de som har normal lätt för att bli gravid för vi vet ju aldrig om det är vår sista chans så att säga.


    Mamma till världens finaste prins
  • Linha

    Det verkar som att ÄL redan har varit för den här cykeln. Testade både igår kväll och idag på morgonen och inget omslag. Jag ska fortsätta testa ett par dagar till men risken är nog att ÄL redan hade varit eller var just igår.

    Ja, ja, nu får vi fira jul och nyår ordentligt och sedan göra nytt försök i början av 2009. Det är så jobbigt att det är så mycket som ska funka för att bara få göra ett försök och sen är det bara 20-30% chans att det lyckas. Börjar kännas lite hopplöst det här...

  • Peki

    Jessan: Om ni har kommit så bra överens via FL så tror jag att det säkert kommer att gå bra nu också. Så har det i alla fall varit alla gånger jag har träffat någon på riktigt och det måste vara 10+ personer vid det här laget.

    Jag tror också att det är en tillväxtfas han går igenom. Det är bara att följa med .

    När det gäller C:s sovade i vagnen så tror jag att förutsättningen att han sover i den är att vi har åkpåsen i. Det var först när vi började med den som han somnade i vagnen ute. Då har han det ombonat och mysigt så den ligger han i även inne, fast utan locket då...

    Så här gör vi:
    Först får han somna i famnen. Förutom i vagnen vid gång så brukar han bara somna vid kroppskontakt. Bebisar har ett annat sömnmönster än vuxna. De har 50/50 fördelning av ytlig sömn och djupsömn. Vi vuxna har i stället 20/80. Det är därför de vaknar lättare. Bebisar börjar med en period av ytlig sömn och det tar ca 20 min för dem att gå ner i djupsömnen, så vi väntar så länge innan vi flyttar honom. Jag brukar pröva med att röra mig försiktigt, eller lyfta hans arm och släppa ner den. Om han inte börjar röra på sig då så brukar det gå att flytta på honom.

    Vissa säger att det är viktigt för bebisar att somna och vakna på samma ställe, men det verkar inte vara några problem för C. Dessutom har vi inget annat val. Att sitta med honom i famnen i timmar medan han sover och det går ju bara inte

    Linha: Vad synd
    Ja det är ju inte mycket annat att göra än det du säger - att fira jul och nyår med nya friska tag nästa år. Visst är det statistisk sett 30% chans att lyckas, men vi är ju alla olika. Det kan ju vara större chans för dig, eftersom ert problem ju är att ni inte kan bli gravida spontant. VId ET/FET så är det ju större chans än för vanliga gravida, och vissa blir ju gravida efter bara några försök. Om du förstår hur jag menar, det är lite krångligt att förklara

    Ibland har han ett väldigt närhetsbehov och då är det fortfarande sjalen som gäller. Annars vill han inte sitta i den just nu

    Ego: C var allmänt kinkig igår både på dagen och kvällen. Han ville ha mycket närhet och var nog allmänt förvirrad över vad han kände. På kvällen var vi jättetrötta både han och jag så vi gick och lade oss tidigt. Vi somnade vid 22 och när han väkte mig så var kl 03.30!! Jag kunde inte tro mina ögon - 5,5 timmars sammanhängande sömn! Det uppvägde klart att han väckte mig efter bara 2 timmar gången efter

  • Peki

    Jessan: Se till att utnyttja det där med värme och kyla också. Varma bebisar somnar lättare än bebisar som fryser lite.

    När C ska sova ser jag till att han har filt/täcke och när jag ammar honom på natten får han inget täcke (det får bara jag! )

    Alltså, se till att han har det varmt och gott när han ska sova i vagnen.

Svar på tråden Delux-pinglorna i höstsol