• RebeccaR

    Tråden för oss i Norrland som har änglabarn

    Har sett att det är en hel del trådar för föräldrar i olika delar av Sverige, så jag tänkte att det vore "roligt" för oss i Norrland att samlas i en tråd  Välkommen in att pressentera er!


    Rebecca med ängeln Aaron och jordebarnet Turid www.famronnquist.se
  • Svar på tråden Tråden för oss i Norrland som har änglabarn
  • Kyoko

    Ja kan även jag instämma i att livet återkommer igen. Hur otroligt det än kan låta när man sitter där som nydrabbad. Men man skapar sig ett nytt liv som faktiskt kan fungera relativt bra efter den största av förluster. Jag tänker på Buster flera ggr/dag men nu är det inte bara med tårar utan han lever med oss i vardagen, i tankarna så självklart. Tror att han alltid kommer att göra det. Men idag kan jag tänka på honom utan att bryta ihop helt. I början bröt jag ständigt ihop. Men med hjälp av sin egen inre styrka, en jätte fin partner och vänner/familj både IRL och här på FL så kan ajg säga att idag har vi skapat ett nytt liv som faktiskt inte alls är så tokigt. Då talar jag av erfarenhet att vi i stort sett har ändrat på det mesta i vår tillvaro. Vi har brytit upp från Stmlk och köpt hus, sambo har fått jobb och jag studerar, vi har blivit med hund. Ja och så väntar vi förståss Busters lillasyster efter 4 st IVF/PGD försök. Ja så mycket i våra liv har förändrats på de lite drygt två år som gått sedan den där förbannade dagen i Juli då vi inom loppet av 50 min mötte och förlorade vår son. Jag säger inte att det är ett bättre liv i sin helhet men många bitar i livet ger oss en bättre livskvalitet. Ibland förstår jag inte hur vi orkat allt detta när vi varit som mest svaga att ur spillrorna av våra förlorade drömmar har vi vågat drömma nya och dessutom förverkligat dem. Ja det är kanske ett bevis på att inte bara går överleva utan även att tillåta sig att njuta av livet igen.

    Men vi kommer alltid ALLTID leva med en förlust som för evigt skurit ett stort hål i hjärtat. Det kan inget sudda uta, inga syskon eller förändrade livsvillkor. Buster kommer för alltid fattas oss och får mig ofta att gråta men idag så är inte tårarna och smärtan lika paniska utan mer ett inre vemod som kanske skiner igenom mig som person för de som känner mig väl. Men jag kan helt ärligt säga att jag idag åter igen lever ett liv som både innehåller skratt och tårar både innehåller glädje och sorg.

    En sak jag faktiskt bär med mig är att jag idag tar mer vara på livet och försöker verkligen leva efter Carpe Diem för man vet aldrig när förutsättningarna kan förändras. Det har nog gjort mig till en människa som mindre vardagsgnäller över småsaker och på så sätt tror jag att Buster gjort mig till en människa som suger musten ur livet på ett positivit sätt vilket jag år honom evigt tacksam för

  • Kyoko

    LVS
    Vill bara ge dig en extra kram för jag vet så väl hur vidrigt svårt det är att befinna sig där du gör just nu. Hoppas att du inte tar illa upp av det jag sagt. Jag vill bara ge dig en smula hopp om att en dag återkommer ljusglimtar i tillvaron även om jag vet att det är så otroligt långt borta för er just nu!

  • Katamari

    Hej! Jag heter Monica och bor i Umeå. Vi förlorade vår första och enormt efterlängtade son i plötslig spädbarnsdöd i magen i vecka 39. Han föddes 28 oktober i år. En kram till alla er andra som har varit med om detta hemska!

  • LVS

    Tack kyoko
    Vi försöker att ta en halv dag i sänder,man får sina ursäkta uttrycket "skrev sparkar". Vi fick från sambons jobb i går 2 telegram,där dom hade gett pengar till spädbarns fonden.En jätte fin gest,men då kom tårarna åter igen. Men vi har lärt oss att inte ta något förgivet och berätta för våra nära och kära hur mkt dom betyder för oss.Det har hjälpt lite att läsa här på fl om andra människor i samma sits och att få skriva av sig.
    En stor KRAM till alla ni underbara människor,som inger lite hopp i denna mörka tid... Tack

  • RebeccaR
    Katamari skrev 2008-11-08 16:27:10 följande:
    Hej! Jag heter Monica och bor i Umeå. Vi förlorade vår första och enormt efterlängtade son i plötslig spädbarnsdöd i magen i vecka 39. Han föddes 28 oktober i år. En kram till alla er andra som har varit med om detta hemska!

    Välkommen hit! Jag vill både grattulera och beklaga till er lilla son!


    KRAM


    Rebecca med ängeln Aaron och jordebarnet Turid www.famronnquist.se
  • pigglet

    Så fint att ha en sådan föräldra-grupp att träffas i, där alla förstår varandras sorg! Måste vara skönt...

  • PandaPrinsessa

    julknäck: Så bra att du länkade till vårt reportage så att andra också får läsa! Kram på dig!

    älsklingsbarn: Ja, vi känner oss verkligen "lyckligt lottade" som har varandra. Självklart önskar man ingen annan det fruktansvärda man varit med om, men det är så otroligt skönt att inte vara ensam. Ni alla förstår säkert vad jag menar...

  • RebeccaR

    Jag tycker att det är så bra att iaf några av oss har sådana grupper att gå till! Synd bara att vi verkar vara så få som har dessa grupper
    Kramar till alla!


    Rebecca med ängeln Aaron och jordebarnet Turid www.famronnquist.se
  • pigglet

    Hur hittade ni varandra? Var det i en sorge-grupp efter att ni förlorat era barn, eller startades den som en föräldragrupp för "gravida som förlorat barn"?

  • julknäck

    Vi hittade varandra tack vare sjukhusprästen, hon startade en sorgegrupp för föräldrar. Alla i gruppen, fyra föräldrapar hade inom ett års tid förlorat barn sent i graviditeten.
    Ja vi är otroligt tacksamma till henne. Vi passade väldigt bra ihop också och kommer alltid att vara nära vänner hoppas jag. Kramar

  • PandaPrinsessa

    julknäck: Jag känner mig ganska säker på att vi alltid kommer att vara nära vänner...

    Det är verkligen jättesynd att inte alla har grupper på sin ort att förenas i. Som sagt, vi kommer att vara vår präst evigt tacksamma.

  • Emuz

    Verkar som att det är länge sedan någon var inne på den här tråden. Är tyvärr den enda jag hittar om oss i Norrland. För mig är allt så nytt och jag tror inte jag riktigt ännu har förstått vad som har hänt. Vi var inne på RUL 10 augusti och fick då veta att vår Rasmus hade en stor avvikelse vid huvudet. Det andra UL gjordes i Umeå på onsdagen och när vi for därifrån hade vi fattat ett beslut om att avbryta graviditeten. Kändes som att det var det enda rätta och så känner jag egentligen fortfarande, även om förnuftet och känslan är väldigt motstridiga i det här läget. Fredagen 19 aug lades jag in på Öviks sjukhus och genomled en hemsk dag och en hemsk förlossning. Men vi blev så väl omhändertagna och all personal var så stöttande och gulliga med oss. Utan dem vet jag inte vad man hade gjort?! Igår hade vi en minnesceremoni för vår lilla Rasmus (21 veckor och 5 dagar fick han leva i min mage) tillsammans med sjukhusprästen och det var så fint och vackert och sorgligt och värdigt. Det känns bättre i mig nu, har ett lugn som jag inte haft tidigare, men jag är så otroligt ledsen och sorgen kommer över mig då och då. Försöker hitta på roliga saker och jag har fina vänner, sambo och annan familj som bryr sig och som stöttar när det känns tungt. Har fått höra om den här gruppen i Övik av den kuratorn jag går till. Det känns bara som att ni som startade gruppen har kommit så långt. Vet någon om det finns andra par som har förlorat sina små under graviditeten mer nyligt? Jag vill så gärna komma i kontakt med andra som gått igenom "samma" sak eftersom jag känner mig så ensam. allt jag skriver känns så förvirrat just nu och det beror säkert på att jag är förvirrad...kram från Emma

    Gävleborgs län
    RebeccaR, Aaron f/d 21/2-07 och Turid f 16/1-08 Hudiksvall
    Pilleskrutten(Moa) Elliott f 26/3 05, ängeln Molly f 12/5 07 d 3/6 07 samt Milton f 5/8 08 Hudiksvall
    ashur(Ann-Sofie) Ludvig f 14/10-01, Tuva f/d 11/5-06 och Valter f 18/7-07 Söderhamn
    Kyoko, Buster f/d 060708, Bollnäs.

    Jämtlands län

    Västernorrlands län
    Svartfågel, Noah f/d 23/10-97, Kevin f 15/6-94, Zandra f 6/7 -95, Eddie f 16/9-98, Willie f 23/8 -00, Frida f 12/11-03 och bebis i magen BF17 april - Härnösand
    puttelina, Alice F 28/2-06 D 16/6-08 sundsvall
    PandaPrinsessa, Vilmer f/d 18/4-07 och Ellen f 28/5-08, Örnsköldsvik
    Julknäck, Gustav f 15/5 -05, Elsa f 25/10-06 d 26/10 -06, Ella f 25/10 -06 d 25/10 -06, Märta 15/2 -08 Örnsköldsvik
    mamma mamsen, Algot f-85 -2008 Sundsvall
    bodil82, Klara -98, Ville f 29/10-06 d17/12-06,Johanna 31/10-07 Viskan(sundsvall)
    jea1, Ville f 15/7-08, d 20/7-08 Sollefteå
    Älskadeängel, Filippa Helene f/d 060731 och lillasyster Agnez Maria f 070619. Sundsvall
    Muppis, Maja f/d 081001. Sundsvall
    Ärtan1, Lucas f/d 060304 (ett syskon i magen med BF 090404), Sundsvall
    Emsen, Rasmus f/d 110820. Örnsköldsvik

    Västerbottens län
    mamajag456, Emilia f 7/2 -00 d 9/2 -00, olivia f-01,Meya f-05,Teo f-07. Umeå
    Morsaan Simon-95, Oskar-97, Linus F/D-05, Lina-06 Lycksele
    Kärleksmammman, Albin-96, Penny-05, Mio f/d 4/5-08 Byske
    älsklingsbarn, Alma-02 Ester-04 Skrutten f/d 15/12-05 Egon-07 Skellefteå
    Jila, "Lillen" f/d 03/10-08 Skellefteå
    Ängeln Casper, Oliver-02, Casper f 28/2-06 d 7/6-06, Emilia-07, Åsele
    Jozfein, Helix f/d 24/3-06, "fröet" bekräftat MA i v13 12/4-07, Molly f 29/5-08, Umeå

    Norrbottens län
    Katti77, Mikaela f/d 5/11-07 Luleå
    adifa84, William-05, Alma f 5/10-07 d 11/5-08 Malmberget
    Ceecee, Wincent -06 och Wilmer f 8/8-08 d 28/8-08 Kiruna
    Smultrondricka, Albin -06 och Vilmer f/d 7/10 -08 Kalix


    En ängel går vid min sida...
Svar på tråden Tråden för oss i Norrland som har änglabarn