• Thalis

    Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28 DEL 2

    Hej!
    Vill först och främst beklaga sorgen

    Den 28 November 2006 förlorade vi vår son Adam i v.18+ pga försvagad livmoderhals.
    Dageb efter att Adam föddes kom en kurator in till oss och frågade om vi ville prata med henne och om vi ville ta hand om sonen själva eller om sjukhuset skulle göra det åt oss. Vi valde att hand hand om kremeringen och nu ligger han i minneslund.
    Kuratorn var helt underbar och hon ordnade så att sjukhusfotografen tog flera kort på Adam i en fin korg,med ett vitt broderat täcke och en vit Orkideé, som vi fick som minne.


    Kuratorn berättade också för oss att vi hade rätt att få in vår son i familjebilden hos folkbokföringen.Detta var något som vi hemskt gärna ville så hon ordnade ett intyg som vi sedan skickade till skatteverket,som svarade med att skicka en blankett där vi kunde skriva sonens alla namn+ efternamn,så till vår glädje står han som vårt gemensamma barn tillsammans med våra övriga barn.


    Jag har kontakt med flera ängla mammor här på FL och de flesta har inte fått all den hjälp vi fått av kuratorn och de har inte vetat att de har rätten/möjligheten att få in sina barn i familjebilden.


    Mina frågor är :


    1) Fick ni erbjudandet att få prata med en kurator?


    2) Tog sjukhusfotografen bilder på era barn,eller fick ni göra det själva?


    3) Vet ni om att ni har rätt till att "folkbokföra" era barn?


    Jag ställer inte dessa frågor av någon morbid eller elak anledning. Jag vet själv hur det är att förlora sitt högst älskade och efterlängtade barn.
    Hoppas att jag inte sårar någon med mina frågor.

    Ps. Visste inte vart jag skulle lägga tråden,därför lade jag dne under vård D.s

    Tycker att det viktig att alla får reda på denna möjlighet.

    Tidigare tråd:
    www.familjeliv.se/Forum-10-209/m32308350.html


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28 DEL 2
  • änglamamma75

    Jag beklagar att ni förlorade er son Adam.

    Vår son Lukas hade så svåra fosterskador att han inte kunde överleva så jag avbröt graviditeten i vecka 18. Tror du att vi kan "folkbokföra" honom fastän vi avbröt graviditeten? Jag skulle väldigt gärna vilja det.

    Fråga 1 och 2: Vi pratade med en kurator och tog kort själva.
    Jag pratade även med sjukhusprästen och han ordnade med begravningen och hjälpte oss så att Lukas fick ligga i "vår" minneslund.

  • Thalis
    änglamamma75 skrev 2008-09-04 18:36:20 följande:
    Jag beklagar att ni förlorade er son Adam. Vår son Lukas hade så svåra fosterskador att han inte kunde överleva så jag avbröt graviditeten i vecka 18. Tror du att vi kan "folkbokföra" honom fastän vi avbröt graviditeten? Jag skulle väldigt gärna vilja det.Fråga 1 och 2: Vi pratade med en kurator och tog kort själva.Jag pratade även med sjukhusprästen och han ordnade med begravningen och hjälpte oss så att Lukas fick ligga i "vår" minneslund.

    Beklagar förlusten av er Lukas!

    Självklart kan ni få in honom i familjebilden!! Ornda intyg från sjukhuset och ring din lokala skattekontor.


    Sköt ditt eget,så slipper du rynkor
  • änglamamma75

    Det ska jag göra! Ska ringa sjukhuset imorgon.

  • Bearheart

    Tycker det är jättebra att du tar upp detta. Har själv funderat över varför det är så olika beroende på var man bor i landet.
    Vi förlorade vår son i v.21.

    Fråga 1: Vi fick träffa en kurator några dagar efteråt.
    Fråga 2: barnmorskan tog kort åt oss.
    Fråga 3: vi fick inte någon uppgift om att vi kunde folkbokföra vår som.

    Det konstigaste av allt är att barnmorskan ville inte säga vad det var för kön. Sa att de inte sa det när de var så tidigt födda(?)utan att vi själva fick se efter vad det var. Vi bedömde det som att vi vi fått en son. Jag tog upp detta med kuratorn för jag menade att detta är en viktigt del i sorgearbetet att få veta om man fått en son eller dotter och att jag förstod inte varför man inte skulle kunna säga det. Man kan ju till och med via ultraljud i denna vecka få veta könet i vissa delar av landet(inte här). Att vi skulle kunna få med honom i folkbokföringen var det självklart inte tal om.

    Redan innan sonen föddes, när vi frågade om vad som skulle hända, fick vi förklaringen att det räknas av sjukvårdens som ett foster om det föds före v.23. Efter v. 23 fram till v.27(tror jag att det var)räknas det som ett barn om det lever när det föds. För oss som varit med om detta känns det mycket konstigt. Jag ser det som att jag förlorat ett barn inte som att jag fått ett sent missfall.

  • Fiddelii

    på väldigt kort tid har vi förlorat 3 små änglar (v21, v19, v18) Alla tre gångerna har vi fått fantastik vård och omsorg av sjukhuset.
    De tog fotografier samt hand och fotavtryck vilket betyder jättemycket idag! att kunna titta och minnas våra fantastiskt efterlängtade små änglar. kurator har vi haft tillgång till samt sjukhusprästen, vilket har stöttat oss i vårt sorgearbete.

    däremot har vi inte fått någon information om att det är möjligt att få med änglarna i vår "familjebild" detta är något som jag verkligen vill, de är en del av oss och kommer alltid finnas i våra hjärtan lika mycket som våra kommande "jordbarn". Dem tillhör vår familj och det vill jag att hela världen ska se!

  • pigglet

    Förlorade min lilla pojke i v 18. Han hade kanske varit död sedan v 14, det upptäcktes på rul. Vi väntade hemma 2 dagar innan det var dags för förlossning. Ingen tipsade om att ta med kamera, och i mitt huvud fanns inte tanken. På något sätt fanns bilden av att det skulle vara en klump som kom ut, även om det var ett barn på ul. Kuratorn "hälsade på" under förlossningen och sa att vi kunde be om foton. Och det ville jag förstås! Han var ju helt underbar! Bm såg måttligt road ut, men tog ett foto. Tyvärr kunde hon inte med kameran, så det är bara ett enda sudd :(

    Ingen info om bokföring, eller vart han skulle hamna heller för den delen!

Svar på tråden Ni som förlorat barn efter v.13 men innan v.28 DEL 2