• jomma

    HJÄLP! Planera begravning

    Jag har efter min bebis föddes död i v 21 varit helt blockerad och klarar inte av att planera begravningen för henne. Behöver era tips och ideer. Det är bara för sorgligt att tvingas planera sitt barns begravning, fast jag alldeles nyss hade fullt upp med att planera mammaledighet och barnvagnsmodell etc. Jag vet att det finns många därute som har erfarenhet av detta.

    -Vad hade ni för musik, psalmer?, vem framförde den?
    -Var hade ni begravning/minnesstunden, någon som hade den vid graven vid gravsättning? Hur gick det till?
    -Vilka bjöd ni?
    -Höll någon tal, dikter, vilka?
    -Vad var ditt finaste minne?
    -"Dekorationer"-blommor etc, hur ordna?
    -något ni verkligen vill rekommendera/vi ej bör missa??

    Behöver handfasta råd om jag ska kunna bryta min blockering och kunna få min fina flicka i graven. Vill göra allt så fint det går, men det är svårt när jag är paralyserad av det som hänt.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden HJÄLP! Planera begravning
  • Fillifjonkan1

    Beklagar så att även du har blivit ängla förälder!!

    Vi hade en kyrklig begravning.. alltså avsked i kyrkan. Bara dom allra närmsta i familjen var närvarande. Vilket jag ångrar idag.. Skulle vilja att alla våra vänner hade fått vara med och säga adjö! Men då för ett halv årsedan när jag satt i din sits och skulle planera begravningen för min lilla tjej så kände jag att jag inte orkade ha alla människor med på begravningen..
    Våra föräldrar höll  vars ett litet tal.. Men det var helt deras eget beslut..

    Kontakta en blomster handel som kan fixa blommor.. Det är mitt tips, jag är annars väldigt pysslig av mig och då framför allt på blom fronten.. Men kände att jag absolut inte orkade fixa något... Dom har oftast väldigt många bra förslag och kan fixa något speciellt just för er!

    Lyssna inte på alla andra om hur dom hade gjort... Följ eran känsla! och gör det som känns rätt! Menar inte att du inte ska lyssna på tips, men ibland har folk tyvärr lite åsikter om hur saker bör vara...

    Många varma kramar från mig


    p.S I love you..
  • MinEmPsi

    Hej!

    Vi hade avskedet i ett litet kapell som var jätte mysigt.
    Vi bjöd bara våra föräldrar+syskon för vi tyckte att annars skulle det bli för mycket och vi ville ha det lungt och ro.
    plus att om man bjuder den då måste man bjuda den,om man bjuder den så måste man bjuda den..och så kan det hålla på!
    Så vi ville ha litet!Vilket jag och min sambo blev väldigt nöjda av!

    Sjukhusprästen som träffat emma på sjukhuset frågade vi om hon kunde vara präst när vi säger farväl och hon sa självklar kan hon det! Tyckte det var bra för vi hade fått upp en kontakt redan på sjukhuset där vi låg och hon hade även träffat emma!

    Hon sa att vi kunde tillsammans hjälpa åt att planera begravningen,så vi åkte dit och hon berättade lite hur man brukar ha och valet är egentligen fritt och man kan göra en bergavning som man tycker är bra!
    Vi kände också att hur ska vi kunna planera en bergavning då vi fortfarande var i chock men i slutändan gick det faktist!
    Slutade med att vi planerade det mesta medans prästen tod uppgift att läsa upp sina psalmer som vi godkände!

    Först tänkte jag skriva upp en liten hälsning till emma och läsa högt på begravningen men ju mera jag kom till dagen så insåg jag att jag kommer inte göra det (vilket jag inte skulle ha klarat nu i efterhand heller!)

    Så här såg våran begravnings pogram ut:
    Pogram innehåll:

    *Musik- Orgel
    *Inledningsord (prästen pratade)
    *Överlåtelse (prästen)
    *Dikt- Kärlekensband (prästen läste)
    *Musik- Somewhere over the rainbow, skriv en hälsning till Emma
    *Bibelord och bön (prästen pratade)
    *Saga- lilla prinsessan på ärten (prästen läste saga)
    *Vägsningelse (prsäten pratade)
    *musik- Orgel- Bröderna lejonhjärta

    *Samling vid graven med avsked och fridshälsning

    Efter begravningen var avslutat så gick vi allihopa med emmas kista på rad till hennes gravplats och prästen sa några ord när vi skönk ner kistan i gjorden och vi sa en och en ett absolut sista fraväl. kastade även ner lapparna som vi hade skrivit till emma och sen blommor!
    Efteråt blev det fika hemma hoss oss.

    Kan även tillägga att jag aldrig har varit så slut någonsting!
    Både fysisk och psykiskt men blev ett väldigt vackert farväl ändå!

    Angående blommor så gå till en blomsterhandel så kan ni få hjälp och de kommer med jätte bra ideer!
    Sen fick vi säga vilket datum+kapell+tid det var och sen så levererades den samma dag vi skulle ha begravning!
    Hon fick jätte fina blommor!

    Valet är helt fritt och nu för tiden får man faktist göra som man själv vill att planera en begravning!
    Men detta är vårat sätt och du kanske vill göra ett annat sätt vilket är helt okej!!

    Förstår att det är en jobbigt tid att planera sitt eget barns bergravning än att gå med barnvagnen på stan..men på något sätt så kändes det faktist kanska skönt att äntligen ha en plats att gå till! (Men hade hellre haft henne i livet än detta!)

    Hoppas du fick några idder nu hur du kan göra!!

    Många varma kramar!

  • Elwiras mamma

    Beklagar förlusten av er lilla tjej...många varma kramar...

    Jag visste bara att vi aldrig skulle ångra det vi gjorde, men däremot kunna ångra det vi inte gjorde, därför blev det viktigt för mig/oss att göra så mycket som möjligt själva, vetskapen om att vi hade en möjlighet att göra detta, jag skulle aldrig kunna göra det annorlunda....
    Vi hade begravningen i kapellet på kyrkogården, vi ville ha en öppen begravning, vi ville att alla som ville ta avsked av vår älskade skulle få göra det, vi ville att de skulle ta in vår dotter, vi valde att ha öppen kista under akten, min man och jag la själva på locket vid slutet av cermonin....vi ville ha en "ljus" begravning, blommor beställde vi från en lokal handelsträdgård och vi försökte beskriva vad vi ville ha....vi bad omgivningen sätta in pengar till spädbarnsfondens forskning i stället för att ge blommor.
    Som ingångsmusik hade vi AIR, sen spelades Sov du lilla videung, Tears in heaven, tryggare kan ingen vara, Det gåtfulla folket, Jag fick låna en ängel av Shirley Clamp, vaggsång av Bahms......bilder från vår begravning finns i mitt fotogalleri under starka bilder....
    Vi bjöd på smörgåstårta hemma hos oss efteråt och jag säger som Emmas mamma, krafterna var slut efter att gästerna gått....


    Vi fotograferade mycket och de fotona är jätte viktiga för oss, minnena är ju de vi ska leva vidare med....


    Hoppas ni får ett så vackert avsked som det går och lyssna till er inre röst....


    De varmaste kramar Susanne


    Per aspera ad astra.
  • Fjärilsmamma

    Vi hade kyrkobegravning. Min man och min mamma kistsatte vår son. Med i kistan lade vi en filt jag stickat åt honom och en bok som hans pappa köpte åt honom, och ett litet kors av silver.
    Vi hade en liten bukett röda rosor på kistan, ingen stor grej. Det skulle ju inte ens ha rymts. Bara de allra närmaste var närvarande, plus min bästa kompis som skulle ha blivit gudmor. Vi orkade inte med många människor.
    I övrigt följde vi helt kyrkans formulär.

  • ger74

    Hej!

    Beklagar att ni inte fick behålla er lilla tjej och att ni måste gå igenom detta det jobbigaste av allt.

    Vi hade en tjej från sjukhuskyrkan som hjälpte och vägledde oss, kanske har ni någon sådan där ni bor? Hon tog kontakt med kyrkogårdsförvaltningen och ordnade träff med dem på den kyrkogård vi valt för att välja gravplats. Hon fixade även dag och tid i kapellet som fanns på kyrkogården och hon höll i själva minnestunden också. Hoppas ni hittar någon som kan hjälpa er med den biten, kändes skönt att få hjälp med det! En begravningsbyrå kan också hjälp atill med det.

    Vi hade gjort ett begravningsprogram med vår pojkes fotavtryck på framsidan. Jag scannade in fotavtrycket och printade ut program på fint tjockare papper. Det blev jättebra. Du kan läsa mer om vår begravningsplanering här www.anglabarn.net /vad gör man? Akten började med ord från Gudrun som höll i cermonin, hon läste även en dikt som vi skrivit, sedan framfördes en sång som en vän skrivit, sedan hölls själva avskedet och akten avslutades med Byssan Lull. Efter kapellet bar vi kistan till hans plats och hade en liten avskedcermoni där. Nära släktingar och vänner närvarade.

    Blommor (ett hjärta med röda rosor) plus handbuketter beställde vi själva hos en blomsterbutik och de levererades till kapellet innan minnestunden.

    Det finaste minnet var nog lugnet, vördnaden och sorgen som alla närvarande visade vår pojke. Att de också saknade honom och ville säga hej och hejdå.

    Vi tog inga bilder från cermonin, vilket jag kanske önskat att vi gjort. Vi tog dock bilder under kistläggningen och namngivningscermonin vi hade i avskedsrummet tillsamans med min mamma och sjukhuskyrkan, innan vi åkte till kapellet för minnesstunden.

    Jag hoppas att n ifår en så fin stund det bara går att få en sådan dag.

    Massa kramar!


    Dylan för alltid i mitt hjärta
  • Vilja 71

    Beklagar såå att ni inte fick behålla er lilla flicka!

    Vi hade minnesstund i kapellet i Eskilstuna. Jag klädde och gjorde iordning vår son tillsammans med en man som fanns på platsen. Sen la vi Todd i hans lilla kista. Han fick på sig sin filt och vi la dit 2 gosedjur som han fick med sig.
    Vi satt sen alla som var med (familjen+en familj som är nära, nära vänner- 13 personer) runt kistan. Jag hade med en skiva med 2 låtar på: "Jag fick låna en ängel" Shirley Clamp och "Bro över mörka vatten" - som vi spelade. Sen tog alla en stund med Todd. Vi tog sedan med kistan till Nyköping där vi hade begravning.

    Prästen mötte upp. Stoffe bar kistan till gravplatsen. Vi hade ordnat så blommorna fanns på plats. Prästen läste och pratade. Vi sjöng "Tryggare kan ingen vara" och en annan psalm som jag just nu inte minns vad den hette.
    Stoffe och hans bror sänkte sen tillsammans ner kistan.
    Prästen pratade lite till.
    Vi la ner våra handbuketter i graven.
    Sen hade vi en stund själva vid graven innan vi åkte hem.

    Vi bjöd på kaffe och smörgåstårta hemma hos oss.

    Jag säger som fler - man var fruktansvärt slut när gästerna gått.

    Vädret var toppen fint!. Allt blev som vi själva ville och det var viktigt för oss!! Det blev en fin dag och det kändes skönt att vi fick en plats vi kan gå till när vi vill!

    Hoppas ni får en fin stund.

    Många många kramar

  • jomma

    Tack för stödet och rådet jag får från er andra fina änglamammor! Jag kommer långsamt frammåt i begravningsplanerna. En vän sa att det kanske är så svårt att planera begravningen eftersom det blir som en ytterligare separation. Så är det nog.

    Jag har nu packat i ordning foto på oss i familjen, nallar, filt till min flicka i morgon som kuratorn ska lägga ner i kistan hos vår flicka på sjukhuset. Vi har bestämt oss för att hon ska kremeras och dit ska vi själva åka med kistan. Var hon ska ligga har jag inte kunnat besluta än, var vi ska ha begravningen ej heller. Jag försöker nu ta ett beslut i taget så att det i allafall går frammåt med processen.

    MEN DET ÄR SÅ OTROLIGT TUNGT! Jag vill inte att hon har tagits ifrån mig. Jag vill inte att hennes kropp ska försvinna. Jag vill inte! Jag vill vakna upp ur denna ohyggliga mardröm.

  • Mamisita

    Ts är så ledsen för er skull, går igenom samma sak. I morgon ska vi ha en minnescermoni för vår lilla dotter. Vi har valt att ha en minnescermoni med kista, därefter kommer hon att kremeras och sedan kommer askan spridas i en barnlund. Kommer att ha sånger under cermonin som vi tycker är fina både i text och musik sedan kommer prästen prata. Hon kommer att ha en liten filt som vart med sedan hon föddes, en liten nalle och ett litet brev från oss som vi kommer lägga ned efter cermonin och samtidigt få se henne en sista gång. Jag förstår hur du känner, vill inte lämna henne, kunde jag skulle jag bara hålla i henne förevigt...

  • Mamisita

    Glömde ju säga mer utförligt....vi har bjudit de närmsta som vart med och stöttat oss. beställt en kistdekoration på en blombutik där floristen skulle sätta ihop något fint av de blommor vi valde, fick göra lite special då kistan var en liten barnkista och då det även var så kort varsel , men tror att det blir bra. Hade även tänkt köpa med rosor som läggs vid kistan vid cermonin. Vi valde att bla ha sången Älskad från första stund av LeMarc och Jag vill alltid älska av Carola.

  • Tina med ängeln Christoffer

    Beklagar sorgen med hela mitt hjärta.
    Vi hade en kyrkobegravning för Christoffer. Vi hade bäddat ner honom i en liten vagga. För oss var det otänkbart att vår son skulle ligga i en kista. För små barn hör inte hemma i en kista. Barn ska inte dö. Så enkelt är det. Vi hade en "öppen" begravnings så att vem som helst som ville närvara fick det. Gästerna fick ringa och anmäla att de kom till begravningsbyrån. Vi hade psalmerna Det gungar så fint och Barn och stjärnor. Vi spelade även Lova att du aldrig glömmer bort mig med Gyllene Tider och One more story med Peter Cetera. Agendan för Christoffers begravning kan du hitta på www.familjearkivet.se Gå in under rubriken döda och sök på Christoffer med födelsedatum 20030122. Gå därefter in på begravning så hittar du agendan.
    Jag läste en fin sak i boken "Ett litet barn dör - ett ögonblicks skillnad." Du ångrar inte det du gjorde bara det du inte gjorde.
    Sedan har ni 1 år på er att ordna gravsättning så kän inte panik utan ta den tid det tar för er att bestämma. Vi valde att vänta för vi ville vara säkra på vårt beslut. Vi bokade en plats och sedan besökte vi platsen vid olika tider på dagen för att se hur där såg ut vid olika tider och vi var där vid olika årstider för att se hur där såg ut. När det började närma sig 1 årsdagen så var vi helt säkra på att vi ville ha gravplatsen. Lycka till i alla beslut.

  • Froggis76

    när vi skulle begrava Robin valde vi att ha en kyrklig begravning, endast jag, min man, min mamma och familjeprästen var närvarande samt hon som spelade. En fin och värdig stund, men ack så tung. Vi hade psalmerna Tryggare kan ingen vara och Pilgrimsvandringen. Prästen läste även ur ps 139 och höll ett vackert tal med texter ur Carolas Jag vill alltid älska.
    Efter Gudstjänsten bar min man kistan i sin famn ut till begravningsbilen och vi åkte i kortege till begravningsplatsen där vi la ner varsin röd ros och min mor en liten dikt.

    Usch, denna kalla och blåsiga januaridag. Fikade efteråt hemma hos oss. Sen kom tomheten. Det var som att det nu var definitivt, han fanns inte på vår jord längre, borta för alltid.

    Blommorna till kistan bad vi blomsteraffären ordna, ville ha något litet i vitt och blått, och det vart jättebra.

  • Xantippa

    Beklagar verkligen. Vi hade ett jättefint hjärta som stod på kistan, minirosor och murgröna. Blomsterdekorationerna var superviktiga för mig, det var det enda jag kunde göra för vår lilla dotter. Eftersom hon var dödfödd, v 39+2, hade ingen sett henne. Vi hade öppen kista före ceremonin, så de som ville och orkade kunde se henne. Under ceremonin var kistan stängd. Det var vår son som ville se sin lillasyster.(Sonen är 6½ år).
    Vi orkade inte välja något annat än de vanliga psalmerna.
    Vår präst talade om att sörja är att våga älska. Det var väldigt fint och gav oss mycket tröst.
    Jag klarade inte av att köpa något nytt, så vår dotter fick ha på sig ett set kläder som vi fått av vänner. Det var väldigt skönt att de finaste kläder vi fått kom till användning. Dessutom var det viktigt för mig att hon fick mjuka, sköna, varma kläder på sig.
    Även om det är en svår tid och tiden är kort. Försök tänk igenom vad du verkligen vill och tycker. Glöm inte att ta bilder.

  • MammaMelissa

    Hej...
    sitter i samma situation... mitt i planeringen, men tror att jag börjar greppa det hela...

    Vi inleder med Idas sommarvisa -för att visa framtidshopp och till sommaren kanske vår situation är helt annorlunda, sedan tycker jag att den bilden som ges i sången är ganska lik min bild av himlen.

    Vi kommer sedan att ha med Mojjes låt "Theos sång" som är en vaggvisa och Sonja Aldéns "Till en ängel".

    Förutom den vanliga kyrkordningen så kommer min pappa att läsa ett stycke ur en av Narnia-böckerna, något som han ändå skulle ha gjort för flickorna...

    Någon av våra föräldrar kommer även att läsa en änglahistoria som jag har skrivit.

    Som sista låt har vi fått en specialversion av "Vårat mirakel" som Jesper Sjölander har skrivit. Kontakta gärna honom på jespersjolander.se om du gillar låten så ordnar han så att ni också kan få en anpassad version, mot en liten peng. För oss har det betytt så mycket! Och han är verkligen duktig!

    Psalmerna vi har valt är "Vi sätter oss i ringen", "Du vet väl om att du är värdefull" och "Sov du lilla".

    Vi har bjudit alla -precis som vi tänkte göra till det dop som vi hade tänkt ha till sommaren... innan vi visste att vi skulle få änglabarn... så det blir servetter med personligt tryck, smörgåstårta och dessert i församlingshemmet. Programmen som är för kyrkan kommer att innehålla många bilder och alla texter för låtarna -det skall bli ett handgjort fint minne till alla våra gäster.

    Jag skickade i förra veckan ut inbjudningskort, precis som till dop, med bilder på flickorna. Gjorde så att alla släktingar och vänner kan rama in ena sidan om de vill... vi får ju tyvärr inga fler kort av våra älsklingar...

    Sen kommer vi ha med datorn till församlingshemmet med ett bildspel som rullar. Många tänker bara på tiden som flickorna var utanför magen, men de var ju med oss så mycket längre och påverkade våra liv långt innan. Så vi kommer visa bilder från vår bröllopsresa, bröllopet, weekends, hemmabilder... ja, allt från den dagen flickorna blev till...

    För oss är det viktigt att göra flickorna till en del av sammanhanget. De finns med oss alla varje dag. De gjorde mina föräldrar till mormor och morfar, min mans föräldrar till farmor och farfar osv.

    De är en del av något stort även om de är störst.

    Blev himla långt men hoppas du fått några idéer som kan häva blockeringen. Känner så väl igen det. Första dagarna grät jag bara när jag såg gravstenar. Nu är det mitt pyssel för mina barn och jag oroar mig mer för vad som händer sen.

    Lycka till!

Svar på tråden HJÄLP! Planera begravning