• Shadilly

    Tygblöjetråden 18

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor. Alla frågor är välkomna! Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.

    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg. Dit kommer du om du klickar på den lilla svängda pilen längst till vänster vid sidnumren.

    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner
    och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.

    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:

    AIO=All-in-one * BG=Bum Genious * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys
    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * FB=Fuzzi Bunz * GAD=Green Acre Designs
    HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse * MA=Magic Alls
    MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods * SWB=Swaddlebees

  • Svar på tråden Tygblöjetråden 18
  • gurkan76

    Shadilly skrev 2008-12-08 22:28:35 följande:


    Bambino Mio = BM  Wonderoos = WO ? Eller finns bättre förslag?
    Toppen!
  • anxy

    Plutteli skrev 2008-12-07 13:11:52 följande: Grumme tvättsåpa - jättebra, men det är ju såpa dock. Läste nån stans att det inte var bra när man tvättar blojor.

    Jag har använt Grummes tvättmedel(pulver); på flera amerikanska sidor rekommenderas ju Charlies soap så jag har utgått ifrån att såpa var ok, vill gärna veta mer om detta....var har du läst detta?

  • mymamasaid

    Har ni kollat in fru fogebys fina tygbindor? Har ju köpstopp på blöjor så bindor får väl bli min passion då.... Köper till mig själv i julklapp. God Jul på mig själv!

  • Acnaib

    anxy skrev 2008-12-09 18:07:07 följande:


    Plutteli skrev 2008-12-07 13:11:52 följande:
    Grumme tvättsåpa - jättebra, men det är ju såpa dock. Läste nån stans att det inte var bra när man tvättar blojor.

    Jag har använt Grummes tvättmedel(pulver); på flera amerikanska sidor rekommenderas ju Charlies soap så jag har utgått ifrån att såpa var ok, vill gärna veta mer om detta....var har du läst detta?
    Det var jag som skrev det där översta. Vet itne riktigt längre på vilken sida jag läste det, men det står bl.a. på denna sida:

    pinkgreense.123ehandel.se/product.html&category_id=10&search_page=

    Men jag vill minnas att jag lläst det på någon annan mer "allmän" sida... Grumme tvättmedel i pulver är säkert bra. Inte testat. Nu har jag ju Via sensitive color, det verkade inte vara något konstigt i den. Men funderar på var det är om det inte är såpa i flytande tvättmedel. Står iaf inget om såpa i deklarationen.
  • aries

    Nu funkar mina blöjor igen! De var igentäppta, och det som är det första man kollar, o jag trodde inte det för de läckte bara ibland, visade sig att det bara var vissa som var igentäppta! Vilken tur att ni här finns, annars hade jag gett upp mina fina tygisar!

    Läste på barnshoplänken att man ska kolla så det inte är sköljmedel kvar i maskinen, kanske är det som hänt eftersom vi har gemensam tvättstuga...

  • Acnaib

    aries skrev 2008-12-10 12:40:20 följande:


    Nu funkar mina blöjor igen! De var igentäppta, och det som är det första man kollar, o jag trodde inte det för de läckte bara ibland, visade sig att det bara var vissa som var igentäppta! Vilken tur att ni här finns, annars hade jag gett upp mina fina tygisar!Läste på barnshoplänken att man ska kolla så det inte är sköljmedel kvar i maskinen, kanske är det som hänt eftersom vi har gemensam tvättstuga...
    Jaa... mycket möjligt! Man kan ju inte kontrollera det på samma sätt om det är andra som använder samma maskin. Dumt!
  • Maria Seg
    Acnaib skrev 2008-12-10 12:53:26 följande:
    aries skrev 2008-12-10 12:40:20 följande: Jaa... mycket möjligt! Man kan ju inte kontrollera det på samma sätt om det är andra som använder samma maskin. Dumt!
    Jag brukar därför köra mina tygisar efter en tvätt av mina kläder först utan sköljmedel. Så sköljs maskinen ur. Annars drar jag alltid ut facket på den ena maskinen där det går och sköljer. Men jag har inte fleeceblöjor ännu heller.
  • Shadilly

    Då är det julinvigning av Tygblöjetråden 19 med glögg, kaffe och pepparkakor! Välkomna!

    www.familjeliv.se/Forum-11-269/m39191495.html

    Tack för fina tips, det blev en del tillagt i shoppingtipsen och tvättmedelsavdelningen


    We are your bastard children, all coming home And every day you try to build a higher wall
Svar på tråden Tygblöjetråden 18