• Greta Anna

    Är det tråkigt att få välgörenhet i present och julklapp...

    Hej,
    Jag är en normal västerlänning med lite dåligt samvete som gärna skulle vilja få bättre samvete och sluta upp med överkonsumtion. Så jag funderar på att ge välgörenhet i paketen i år. Men är det egoistiskt? Jag ger lite varje månad till Unicef och Rädda barnen men skulle vilja vara mer generös till andra organisationer också som Amnesty och WWF, Naturskyddsföreningen mfl. Kanske är jag bara lat som inte orkar leta presenter till alla som passar och är lite extra genomtänkt. Hur kan jag tillgodose både mina nära och käras behov och mitt eget behov av att ge till dem som inte har eller behöver stöd...
    Problemet oftast är att alla har precis allt som de absolut vill ha och det blir svårare och svårare att hitta den rätta presenten. Men samtidigt är det roligt med många paket och platta paket med pengar känns lite fel att ge bort. Jag är också fostrad i att det inte ska synas hur mycket pengar man har lagt.
    Hur resonerar ni?

  • Svar på tråden Är det tråkigt att få välgörenhet i present och julklapp...
  • UllaBella

    Jag skulle bli jätteglad om någon gav mig en sån present, speciellt om det var till en organisation med inriktning mot något som ligger mig extra varmt om hjärtat, som t.ex djur,barn och just nu Hoppets stjärna som har en del man kan ge bort, som t.ex en värphöna eller en gris till en fattig familj.
    Sånt gillar jag men skulle självklart bli glad om någon gav pengar till cancerfonden eller något annat.

    Tycker sånt är viktigare och jag uppskattar sånt mer än att få något som jag inte behöver och som kanske blir liggande i någon låda och skräpar... Är det något jag vill ha så köper jag det oftast själv, även om jag måste spara till det, då jag inte är miljonär men det är ingen av mina nära och kära heller

  • fruis

    Ja, det är ju jättebra presenter tycker jag! Jag blev bjuden på födelsedagsfest idag där det i inbjudan stod att den som fyller år uppmanar alla att ge pengar till arbete mot barnprostitution i Thailand som present. Det skulle göra födelsedagsbarnet väldigt glad och för mig som givare känns det väldigt mycket roligare! Hade jag köpt en vanlig present hade jag inte varit beredd att lägga lika mycket pengar som jag kan tänka mig att lägga just nu.

  • mamma till 3 små

    jag har bara läst trådstrt  och personligen jag skulle känna mig riktigt beviken om jag fick det i present då ser jag heldre att jag inte får nått alls..  det är ju inget jag ahr nån nytta av på något vis å vill jag ge till välgörenhet så kan jag göra det själv förstår inte tanken att ge det till nån annan..

  • Majsansarne

    Jättebra present! Dock - Du måste skriva ut summan! Annars blir det inte etiskt riktigt (känns inte ärligt). Att ge en skriftlig gåva med ett okänt antal nollor skulle för mig kännas både påhittat och nonchalant mot mig som mottagare. Då skulle det kännas bättre att få det helt svart på vitt, antingen eller liksom. Det skulle kännas bra att få ett kort från t.ex. min svägerska (som jag inte är tight med) där det stod:

    God Jul och gott nytt år, vilse i pannkakan, önskar svägerskan, I år bestämde jag mig för att donera din julklapp till dom som behövde pengarna som mest. Sedan i text: exempelvis "Rädda barnen, 700:-" God jul och frid önskas vi strävande./Svägerskan

  • Glass

    Det är trista presenter som jag inte skulle uppskatta.  Ego, javisst, men jag avgör vad jag vill stödja och hur.


    Jag har ingen sidfot...
  • vernis

    köpte en jättae fin Blå karaff till min bror ovh svärska
    från unicef

    I samarbete med Reijmyre glasbruk har UNICEF Sverige tagit fram denna handgjorda karaff. När du köper den gör du det möjligt för oss att borra fler brunnar och bygga fler vattentankar till barn som saknar rent vatten.

    sen två kalaender från katthemmet i stockholm

    och julkorten är från röda korset =)

    www.unicef.se/butik/privat

    finns lite ev varje

    www.katthemmet.nu/

  • My2Cents

    Att ge välgörenhet i andras namn måste vara världens sämsta gåva. Det är som att ge någon ett kvitto och säga ...Här får du....jag gav bort din present till någon annan jag tyckte behövde den bättre än du, och nu ska du stå där och se glad ut.

    Låt inte ditt dåliga samvete gå ut över andra.

    Donera pengar gör man SJÄLV. Inte i andras namn, såvida de inte uttryckligen önskar sig det.. Om du inte vill vara en del av konsumtionen så är det väl rimligt att du meddelar det till alla inför jul? Bara att säga som det är - jag köper inga julklappar i år, så köp inte till mig. Eller kanske du själv borde önska dig välgörenhetsgåvor från andra? Det låter mycket mer rimligt för mig.

  • Mrs Green

    Jag har säkert redan skrivit i denna 11 år gamla tråd :D Men gör det igen... jag tycker det är jättebra att någon säger att de väljer att inte köpa några julklappar alls utan ger pengarna till välgörenhet istället. Jag är däremot inte intresserad av få ett papper som visar hur mycket de skänkt och till vad. 

  • Bärryhosch
    My2Cents skrev 2019-08-04 09:32:02 följande:

    Att ge välgörenhet i andras namn måste vara världens sämsta gåva. Det är som att ge någon ett kvitto och säga ...Här får du....jag gav bort din present till någon annan jag tyckte behövde den bättre än du, och nu ska du stå där och se glad ut.

    Låt inte ditt dåliga samvete gå ut över andra.

    Donera pengar gör man SJÄLV. Inte i andras namn, såvida de inte uttryckligen önskar sig det.. Om du inte vill vara en del av konsumtionen så är det väl rimligt att du meddelar det till alla inför jul? Bara att säga som det är - jag köper inga julklappar i år, så köp inte till mig. Eller kanske du själv borde önska dig välgörenhetsgåvor från andra? Det låter mycket mer rimligt för mig.


    Håller med ovanstående. Även om jag faktiskt blivit uppriktigt glad de gångar jag fått välgörenhetsgåvor, kan jag tänka mig och förstå att många inte uppskattar det. Därför är det bättre att önska sig välgörenhetsgåvor själv, snarare än att ge bort.
Svar på tråden Är det tråkigt att få välgörenhet i present och julklapp...