• HelenaBlomman

Tjejkväll, disco och CIDER? när man är 12-13 år?

Dottern ska på tjejkväll med klasskompisar samt några andra kompisar i samma ålder. Hon har varit iväg på några sånna tidigare men då kalldes det typ pjyamas party och så sov de över, i femman och sexan så kom hon hem och berättade att en del hade cider med sig. Jag blev först lite förbannad på de föräldrar som köpte den cidern men de kanske inte visste att det var alkohol i cider (det var 2,25 %)

Nu ska det bli tjejkväll till helgen och sen ska de gå vidare till ett ganska stort disco. Min dotter sa att flera av tjejerna sagt åt henne att ta cider med sig! Jag blev faktiskt lite chockad och trodde först att tjejen som sa detta skojade, men det visade sig att det gjorde hon inte de är 13 år och har precis börjat sjuan allihop.

Är det jag som överreagerar, jag tycker inte det är ok att dricka cider när man är så liten, men minns ju att man själv som barn drack cider då det inte fanns alkoholfri variant då, man drack ju päroncider m.m. som läsk till maten utan att någon sa något om det.

Jag vill inte att min dotter ska dricka alkohol och inte att hennes kompisar ska göra det heller i den åldern. (Det kan jag förstås inte bestämma men ni förstår hur jag menar)

Jag tycker att när hon har åldern inne så kan hon göra det, men nu är hon 13 år. Ska det börja redan?

Hur tänker ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 00:00
    Tack för alla svar

Vill bara förtydliga en sak.

Min dotter frågade aldrig mig om hon fick ta med sig cider, jag tror hon redan vet vad jag skulle svara ändå.

Det som skrämmer mig är att tjejer i den åldern (13 år) vill ha cider med alkohol i på sin tjejkväll i syfte att verka äldre och tuffare.

Hoppas ni förstår hur jag menar nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 00:10
    Ville bara tillägga att discot de ska till på kvällen är ett drogfritt skoldisco med många olika kommuner inblandade.

• Svar på tråden Tjejkväll, disco och CIDER? när man är 12-13 år?
  • Rispan
    Svar på #19
    det är INTE 18års gräns på det!
    2007-12-06 och 2009-04-28
  • Rispan
    Svar på #20
    när en 13 åring säger till sina kompisar att ta med cider så är det INTE för att det är gott utan för att det finns alkohol och att dom ska bli "fulla", så gjorde vi när vi var små.
  • Lillismaj

I den åldern minns jag att vi köpte cider och drack mängder för att bli berusade, det blev vi i och för sig inte, men trodde nog det. Skulle absolut inte tillåta det.
    Samtidigt kom det in starkare alkohol in i bilden, så va på din vakt som sagt.
    Oh, vad man har frmför sig...

• Ananaspaj
    Esthery skrev 2008-09-11 23:45:15 följande:
    okej dte trodde inte jag... men ändå varför dricka med alkohol i om inte grejen är själva alkoholen, då kan hon ju lika gärna dricka cola!
    Håller med dig.
    Tråden handlade väl inte om man fick köpa cider eller inte utan om hon skulle låta sin dotter ta med det till festen...
    Jag håller med Esthery om att varför dricka med alkohol om det inte är effekten av de hon är ute efter...
  • elinvd
    denna där skrev 2008-09-11 23:42:16 följande:
    Man får köpa drycker under 2,25 volymprocent även under 18 år.Dock har de flesta större matbutiker egna regler vad som gäller för den kedjan/butiken...Ica t.ex:www.ica.se/FrontServlet&state=f...=Huruvida jag hade skickat med cider eller ej det kan jag idag inte svara på. Det beror på barnet, barnets umgänge och så vidare men jag tror inte jag hade gjort det..nej.
    Precis. Det är lagligt. Men många affärer har som policy att inte sälja någon alkohol alls till folk under 18. Jag jobbar på willy's och där säljer vi inte ens alkoholfri öl till de som är under 18.
    Don't let other people determine your future
  • Kajsan
    Rispan skrev 2008-09-11 23:45:19 följande:
    Svar på #19det är INTE 18års gräns på det!
    Jo, på allt över 2.25
  • lövet2

En gång i forntiden (för drygt 10 år sedan) såldes cider på alla vanliga livsmedelsaffärer och ingen hade en tanke på någon alkoholhalt. Jag tror (men är inte säker) att den cider som fanns tidigare var helt alkoholfri och att den här med lite alkohol var något nytt. Alla jag kände betraktade i alla fall cider som en sorts finare läsk.
    Därför köpte vi cider till vår dotter när vi skulle ha fest - en lugn och barnvänlig fest. Halvvägs i genom middagen föll vår 10-åriga dotter av stolen. Hon var full av en halv flaska cider.

Strax efter den här händelsen gick det ut varningar om att cider kunde innehålla alkohol, och att alla föräldrar skulle läsa etiketten noga innan de köpte en flaska. Så småningom kom också en åldersgräns.

TS - I ditt ställe skulle jag inte ens släppa i väg dottern med de andra, innan jag pratat med samtliga inblandade föräldrar.

• Esthery
    Rispan skrev 2008-09-11 23:46:34 följande:
    Svar på #20när en 13 åring säger till sina kompisar att ta med cider så är det INTE för att det är gott utan för att det finns alkohol och att dom ska bli "fulla", så gjorde vi när vi var små.
    Nej det fattar ju jag med och det är ju det jag menar. Oavsett 18årsgräns eller ej, klart hon inte ska låta dottern dricka cidern. Det är en principsak.
  • Rispan
    Svar på #27
    ja men inte på 2.25or:)
  • denna där

Drycker UPP TILL 2.25 volymprocent räknas som lättdrycker och har alltså ingen åldersgräns. 2.26 ja då hade det varit 18 års gräns...

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Rutgers
    elinvd skrev 2008-09-11 23:47:52 följande:
    nej.Precis. Det är lagligt. Men många affärer har som policy att inte sälja någon alkohol alls till folk under 18. Jag jobbar på willy's och där säljer vi inte ens alkoholfri öl till de som är under 18.
    Och om man som 17åring lägger fram pengarna och går, vad händer då?

(Om du tar tag i personen åker du dit så det dammar om det.)

Har inte riktigt förstått det här med att företagen försöker göra egna lagar.
  • HelenaBlomman

Tack för alla svar

Vill bara förtydliga en sak.

Min dotter frågade aldrig mig om hon fick ta med sig cider, jag tror hon redan vet vad jag skulle svara ändå.

Det som skrämmer mig är att tjejer i den åldern (13 år) vill ha cider med alkohol i på sin tjejkväll i syfte att bli berusade och verka äldre och tuffare.

Hoppas ni förstår hur jag menar nu

• Kajsan
    HelenaBlomman skrev 2008-09-11 23:57:22 följande:
    Tack för alla svarVill bara förtydliga en sak.Min dotter frågade aldrig mig om hon fick ta med sig cider, jag tror hon redan vet vad jag skulle svara ändå.Det som skrämmer mig är att tjejer i den åldern (13 år) vill ha cider med alkohol i på sin tjejkväll i syfte att bli berusade och verka äldre och tuffare.Hoppas ni förstår hur jag menar nu
    Klar varningssignal ! Undrar om dessa tjejer som Vill ha med sig cider skulle tacka nej om de fick en flaska vin istället? Knappast...
  • Esthery

Tycker du ska vara glad och stolt över att din dotter berättade det här för dig. Hon hade lika gärna kunnat ta med sig lite cider i smyg. Frågan är snarare om du ska prata med de andra flickornas föräldrar. Finns ju t.om de föräldrar som säkert inte ser något problem i det här och då kan det vara bra att förtydliga att din dotter inte får dricka cider.

• Bevabus

Jag tycker du ska ta upp detta med flickans föräldrar och fråga om dom har godkänt detta. Säg dina känslor om det och att du inte kommer låta din dotter dricka alkohol-cider och om dom ser henne göra det, så får dom mer än gärna stoppa henne.
    Jättebra att din dotter berättade detta. I deras ålder är 2,25% jättemycket...bara för att det ÄR alkohol så blir det coolt att även bara dricka 2,25.

• kaji

jag tycker nästan det är lite gulligt, försöker leka stora liksom med så gott som alkoholfri cider:)

trodde inte man var så "osyldig i den åldern". när jag var i 12-13 år drack jag och mina jämnåriga mest hembränt. när mina äldsta flickor var lika gamla hade vi en del problem med smuggelsprit, tyvärr, som tur var övergående. cider som lättdryck hade jag låtit dem dricka bäst de ville, full blir man inte även om man vill och äter mycket dextrosol och låtsas så mycket man bara kan.

• Lantani

Måste bara säga en sak med att köpa cider som innehåller alkohol. Sambon och jag var och handlade på maxi, skulle köpa en cider där det var mindre än 0,005 alkohol % och datorna ville att han skulle visa leg för att köpa den, men det har ju säkert då med att göra att maxi eller ica bestämt de.

• ellen81

När jag gick på högstadiet köpte man icke- eller låg alkoholhaltiga cider, och spädde på med hembränt.

Svar på tråden Tjejkväll, disco och CIDER? när man är 12-13 år?