Tjejkväll, disco och CIDER? när man är 12-13 år?
Dottern ska på tjejkväll med klasskompisar samt några andra kompisar i samma ålder. Hon har varit iväg på några sånna tidigare men då kalldes det typ pjyamas party och så sov de över, i femman och sexan så kom hon hem och berättade att en del hade cider med sig. Jag blev först lite förbannad på de föräldrar som köpte den cidern men de kanske inte visste att det var alkohol i cider (det var 2,25 %)
Nu ska det bli tjejkväll till helgen och sen ska de gå vidare till ett ganska stort disco. Min dotter sa att flera av tjejerna sagt åt henne att ta cider med sig! Jag blev faktiskt lite chockad och trodde först att tjejen som sa detta skojade, men det visade sig att det gjorde hon inte de är 13 år och har precis börjat sjuan allihop.
Är det jag som överreagerar, jag tycker inte det är ok att dricka cider när man är så liten, men minns ju att man själv som barn drack cider då det inte fanns alkoholfri variant då, man drack ju päroncider m.m. som läsk till maten utan att någon sa något om det.
Jag vill inte att min dotter ska dricka alkohol och inte att hennes kompisar ska göra det heller i den åldern. (Det kan jag förstås inte bestämma men ni förstår hur jag menar)
Jag tycker att när hon har åldern inne så kan hon göra det, men nu är hon 13 år. Ska det börja redan?
Hur tänker ni?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 00:00
Tack för alla svar
Vill bara förtydliga en sak.
Min dotter frågade aldrig mig om hon fick ta med sig cider, jag tror hon redan vet vad jag skulle svara ändå.
Det som skrämmer mig är att tjejer i den åldern (13 år) vill ha cider med alkohol i på sin tjejkväll i syfte att verka äldre och tuffare.
Hoppas ni förstår hur jag menar nu
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-12 00:10
Ville bara tillägga att discot de ska till på kvällen är ett drogfritt skoldisco med många olika kommuner inblandade.