• kallerina

    Anmälan?

    Födde min ängel den 8/7 i år och nu två månader efteråt har vi fått orsaken: Det har blivit blodproppar i moderkakan. Det jag är ute efter nu, är hur jag ska gå till väga för att anmäla mödravården för utredning av fallet... Det är nämligen så att det var känt att jag haft en propp i tonåren, men detta totalnonchalerades... Och nu vill jag ha lite rättvisa här i världen, så att det blir bättre rutiner kring sånt här... Inte ska någon behöva förlora sitt barn för att mödravården inte har koll på hur man gör i sådana här fall; i mitt fall skulle jag ha blivit medicinerad från dag 1 tydligen. Jag har skickat till socialstyrelsen, men är osäker på hurvida man får information om förloppet i utredningen, samt om man kan vända sig någon annanstans, så man vet att det kan leda till förändring... Tacksam för alla tips om hur man kan göra..

  • Svar på tråden Anmälan?
  • Froggis76

    Hej! Beklagar så att din ängel inte fick stanna kvar hos dig. Jag drabbades också av proppar i moderkakan och förlorade då min son.
    Jag blev rekommenderad av både läkare, MVC och kuratorn på sjukhuset att anmäla, inte pga propparna, utan hur sjukvården nonchalerat min sons hälsa inne i livmodern och att han antagligen hade kunnat räddats. Men jag och min man orkade aldrig göra en anmälan.
    Kuratorerna via sjukhuset har lång erfarenhet av hur och vart en anmälan skall göra. Ta kontakt med ditt sjukhus och prata med en kurator med anknytning till kvinnokliniken. Hon/han skall kunna hjälpa dig!
    Håller tummarna för att du ska orka göra en anmälan.

    Styrkekramar från ängeln Robins mamma

  • barnsäng

    Jag skulle föreslå motsatsen, att du INTE tar kontakt med det sjukhus som du vill anmäla. Det gäller även kuratorn som i de allra flesta fall är kollega med personalen du vill anmäla.

    Jag har gått igenom alla turer med Lex Maria enligt Socialstyrelsen och kan hjälpa dig om du har några funderingar. Bra att en anmälan är inskickad. Vill du ha insyn i vad som händer med utredningen så kommer du troligen få vänta tills beslutet är fattat. Det du ska göra parallellt med detta är att anmäla händelsen till HSAN. Du anmäler personalen, HSAN tar in kopior på allt material ifrån sjukhuset. HSAN visar anmälan för personalen som får chans att yttra sig (så funkar det även med anmälan till SoS).

    Jag ska inte bli långdragen här eftersom det var ett tag sedan du skrev denna tråd men fråga gärna om du behöver hjälp med något.

Svar på tråden Anmälan?