• Harling1985

    Begravningsbyrå??

    Nu när vår älskade lilla flicka inte orkade kämpa mera, så ska det ju planeras för en begravning.

    Kuratorn sa till mig igår att jag så fort som möjligt skulle ta kontakt med begravningsbyrån, för att jag vill så fort som möjligt få ut dödsannonsen, så att alla får "veta" så jag förhoppningsvis "slipper" träffa på någon som inte vet, när jag väl vågar mig ut ur huset igen...

    Men ska jag bara "välja" en begravningsbyrå?? Hur väljar man vilken som är"bäst" isåfall?? vi bor i en ganska liten kommun, och här finns en begravningbyrås som täcker både vår och en grann kommun. i en annan grannkommun finns fonus, och det är ju fonus som ska köra i väg min lilla flicka till obduktionen, är det kasnke som så att det fonus jag ska välja då??

    Det är så himla mycket frågor och funderingar i allt detta....

  • Svar på tråden Begravningsbyrå??
  • mamaloo

    Beklagar att eran flicka inte fick stanna kvar hos er...

    Vi hade ingen kontakt alls med begravningsbyrån utan skötte allt själva med hjälp av våran kurator. Det fungerade bra för oss. Vi valde ut kista, kuratorn ringde och ordnade med den. Vid kistnedläggningen var det jag, min sambo och kuratorn. Vi lade ner Gabriel i kistan och körde honom sen i vår bil till kyrkogården. Det kändes fint att göra detta och vi kände oss lite mer lugna efter begravningen.

    Det är jättesvårt att ta beslut över hur man ska göra och vilket som blir det bästa för en själv.
    Hoppas ni snart hittar en bra lösning.

    Många varma kramar från Therese

  • carpe diem

    jag beklagar verkligen att ni inte fick ha en dotter kvar hos er så som ni har kämpat.
    Du får välja den begravningsbyrå du själv vill, sen spelar det ingen roll om det är fonus som hämtar er dotter för att föra henne till obduktionen.
    Jag vet att alla samtal kommer att vara jobbiga att ta tag med nu som att ringa. Be om hjälp i så fall av tex kuratorn eller familjen.
    det som är viktigast är att det känns bra för er.
    Nu vet jag inte var du bor men vi bor oxå i en liten by med 2 begravnings byråar och jag hade ingen anning om någon av dem. så vi blev rekomenderade av peronalen på bb om den ena som tog hand om de få fall av barn som avlidit på bb.
    Vi hade våran begravning nu i fredags den 26/9 och jag e så tacksam att jag valde dem för de gjorde allt för att det skille bli efter våra önskemål.

    Sänder er massor av styrkekramar
    Gabriella - mamma till ängelen Marco

  • popsi

    Jag beklagar sorgen.
    Det är så jobbigt med allt det praktiska när man har drabbats av en så stor sorg som att mista sitt barn.

    När våra barn dog, så fixade jag annonsen på fonus net.Jag tycker det var smidigt och så slapp jag åka väg till en begravnigsbyrå. Sen ordnade jag och min man begravningen själva med hjälp av prästen och kyrkovaktmästaren.

  • SBoren

    Beklagar verkligen...
    Vet det är jätte svårt.
    Vi gjorde så att vi ringde prästen som har döpt alla barn och vigt oss. Så ordnade han med en begravningsbyrå som ä lite billigare än fonus. Men nu är detta i Göteborg. men det kanske är ett litet tips att ta kontakt med en präst.
    Eller så kanske eran kurator kan hjälpa er och ringa. Är ju så jobbigt mitt i allt.

    TA HAND OM ER!

  • gotlandstösen

    hej !!
    Vi hade kontakt med kurtorn och sjukhusprästen och dom var till stor hjälp. Men för att få hjälp med kista tyckte dom att vi skulle kontakta en begravningsbyrå och vi valde fonus. Det var mycket tack vara att dom hade en på internet en personsom man kunde maila frågor till och hon som svarade oss var väl insatt i hur det var att mista ett barn. Sedan hjälpte hon oss att få kontakt med ett lokalt kontor och det var skönt att ha deras stöd och kunnande till hjälp i denna svåra stund. Dom hjälpte oss med att fixa en låne kista som vi hade under cermoni och de hade även tagit fram Agnes när vi kom till sjukhuset kappel där vi håll cermionin. Sedan valde vi själva att göra i ordning henne men det var skönt att det fanns någon som kunde hjälpa till om det blev för jobbigt. Vi tog många bilder under dessa timmar och det är så skönt att ha dem nu. Sedan pratade prästen lite och vi hade valt tre sånger som vi spelade under cermonin. Vi känner att det hela blev mycket lyckat och det var för våran del skönt att ha hjälp av andra. Det är ju svårt att veta vad man ska göra och hur man reagera en sådan gång. Jag vet inte om mitt svar är till någon hjälp men jag vet själv hur det var och man läste allt för att få lite känsla för hur man ville ha det. Jag har läst om hur ni kämpat och jag beklagar så eran sorg som jag hoppade att ni skull klara er i från. En massa värmande kramar till er och gör det som känns rätt för er.

  • Twins 2

    Hej Jag beklagar verkligen förlusten av erat barn. Olika begravningsbyråer har olika grundpriser, och i detta grundpris ingår viss hjälp sen blir slutpriset baserat vilka blommor kista mm ni valt. Själva anonsen är välldigt dyr mellan 1000-2500 kr ca.den kostnaden är inget som begravningsbyrån får nått för. Sen som en här sa så får man köra barnet själv i sin bil om man vill. Varför BB osv rekomenderar en begravningsbyrå är för att de har avtal med denna byrå.
    Själv jobbar jag på en begravningsbyrå så känn dig fri att fråga om du vill, annars lev väl och många kramar.
    Gud ger och Gud tar men ibland tar han för mycket.

  • jomma

    Vi valde att inte anlita begravningsbyrå utan ville sköta allt själva. Så om du vill har du faktiskt valet att INTE anlita en.Tror dock att det kunde varit lite mindre förvirrande om vi hade gjort det i och för sig.

    Kista stod sjukhuset för, en fin vit kista. Så vacker. Gör inte ditt sjukhus det? Jag tycker det verkar lite kontigt. Kolla upp det.

    TIPS! Jag tyckte det var jättefint att själv med bil hämta kistan från sjukhuset till kremeringen. Kändes så naturligt att ha min dotter mellan oss i baksätet i bilen. Far o mor o dotter. Den "sista färden" gjorde vi tillsammans.

    Lycka till!

  • pg70

    Vi ordnade med allt själva, det går att göra allt,
    Blommor i form av ett hjärta, ordna med tårtor, köpa kaffe etc, prata med präst som kommer hem och pratar om begravningen.

    Vi körde Wilmer i en kista vi köpt på den lokala begravningsbyrån från krematoriet (ej kremerad) till kyrkan där vi satte kistan på katafalken ( nu i efterhand kommer jag inte ens ihåg att jag burit kistan), ordnat med text och bild på wilmer på ett blad där sida 2,3,4 innehöll psalmer och info.

    Vi hade en fotograf som jobbar åt media som KAN ta bilder och är ORÄDD, man skall inte låta svärfar ta bilder om syftet är att det skall bli många bra bilder för framtiden, vår fotograf tog nästan 200 bra bilder och förkastade säkert lika många.

    Vi tog Wilmer och kistan i vår bil och kortege från kyrkan till kyrkogården in på kyrkogården till platsen, där bar jag kistan till graven och la kistan framför med alla blommor på sidan.

    Sen sjöng vi en psalm och gästerna åkte till församlingshemmet beläget vid en älv där även prästen var närvarande.

    Kostnad:
    Kista 1600 + 600 kr för svepning
    Hjärtblomma: 1000 kr
    Tårtor x 2: 1000
    Kaffe, fika etc, 600 kr
    Ljus etc 400 kr
    Annons i tidning: 1700 kr, (en liten)

    Tror inte det är så mycket mer egentligen.
    Nu har ni säkert hunnit fixa med det mesta men för de andra som kanske läser.

Svar på tråden Begravningsbyrå??