• Musslan

Ska skiljas. Han låter mig inte flytta tillbaka till min hemort med barnen. Får han göra så?

Jag skriver å en väninnas vägnar. De ska skilja sig och har två små barn. Hon vill flytta tillbaka till sin hemort utanför Stockholm med barnen. Han kräver däremot att hon ska bo kvar i Blekinge med barnen, nära honom.

Frågan är vad han kan kräva? Mister hon vårdnaden om barnen om hon flyttar tillbaka till sin hemort mot hans vilja? Kan han bestämma sånt över henne? Vad har hon för rättigheter?

Vem ska hon kontakta för att få hjälp med såna här frågor?? Det är väl jättedyrt att anlita jurist/advokat?!

• Svar på tråden Ska skiljas. Han låter mig inte flytta tillbaka till min hemort med barnen. Får han göra så?
  • BlommyNess12
    enny signatur skrev 2010-06-14 11:06:30 följande:
    eller att båda motsätter sig delad vårdnad.
    Jo, då är det ju enkelt om båda motsätter sig gemensam vårdnad.
  • Brunette

Den andre måste skriva på papper för att godkänna flytt. däremot finns det ingen lag(straff) om man flyttar utan den andres tillåtelse

• aurora1827

Lagen är ju utformad (hyfsat) för att ta tillvara barnens intresse så att de ska slippa bli uppryckta och ivägflyttade och tappa kontakten med sin ena förälder. Nuförtiden har man ju lite mer utrymme för att flytta eftersom man ska kunna flytta dit jobben finns, men inte bara sådär....

Om pappan dock stannar kvar i Blekinge skulle nog familjerätten tycka att det var bättre för barnen att bo kvar i sin hemvanda miljö, med dagis/skola m.m.

Om de separerar, hon bor kvar i Blekinge och pappan inte är så intresserad av att behålla kontakten utan bara träffar dem sporadiskt kanske man skulle kunna tänka sig att det vore bättre för dem att flytta med om hon skulle flytta längre fram i framtiden.

Det är alltid bra att vända på det. Om han tog barnen och flyttade till Norrland, skulle det vara ok? 

• Elvy85

En kompis till mig bodde i uppsala med sitt barns pappa i ca 3,5år när de separerade och hon vill flytta upp till sin hemort skellefteå (70mil norrut). Det hade då delad vårdnad, 3v i uppsala och 3v i skeå osv, funkade jätte bra..
    Men när pojken fyllde 6 och skulle börja skolan så fick pappan rätten på sin sida då pojken bott samanlagt längre i uppsala än skellefteå! Så nu går han skola i uppsala och är i skellefteå varenda lov + att hon är ner med täta mellanrum!

Men det är troligt ganska olika mellan alla "fall"! Bara gå till familjerätten och fråga.     

• niagara
    MildaMakaroner skrev 2008-11-09 16:23:49 följande:
    vad sägs som att tänka på barnen någon gång varför ska alla vara så jävla egoistiska?????
  • Elvy85

I regel är det ganska svårt att "tänka på barnen", veta vad som är bäst och vad som gör de lyckligast! Båda förälder, pappa eller mamma tror säkert att barnen får det bäst hos sig själv... troligen för då har man koll på dom själv och slipper "anförtro" eller lita på andra! Man fixar det själv!

• cajsasmamma
    MildaMakaroner skrev 2008-11-09 16:23:49 följande:
    vad sägs som att tänka på barnen någon gång varför ska alla vara så jävla egoistiska?????
    Gothica skrev 2011-09-05 11:14:58 följande:
    Klart han får göra så. Det är ju hans barn också.
    Ibland undrar man om folk tycker att mamman är mer föräldrer  än pappan. (ja jag vet att undantag finns) 
  • The bad seed

Oi så mycket pes mammaen får här...! Mammaen kan nog inte flytta utan pappaens godkännande nej. 
    Men det jag tycker är at pappaen bör iallefall vurdere forslaget om att flytta. 
    Här har mammaen ofret sig, flytt tll hans hemort och bott där i flera år. 
    När är det hans tur att ge efter? 
    Man får vara öppen för den andres forslag, och tänke efter var barnen kan ha/få det bäst. 
    Har mammaen kanske mycke vänner och familie der hon kommer ifrån? 

Att skrika ut om att vara egoistisk sånn utan vidare är bara dumt! Pappaen kan ha lika "egoistiska" grunnerför att insistera på att stanna. 
    Man ska se till barnens bästa, men dom går inte före oavsätt. 
    Jag har flytt till min samboer, men han vet att det inte är någon självklarhet att vi alltid kommer bo här. 
    Båda får ge och ta. 

• matemor

Så vidrigt egoistiskt av mamman! Barnen har en pappa som VILL ha dem och bryr sig om deras närhet till båda föräldrarna. Mamman tänker bara på sig själv eller?! Vidrigt att ens komma på tanken att dra iväg så! Skämmas borde hon.

• matemor
    isisisis skrev 2010-06-14 10:39:54 följande:
    Hon kan ju prova attansöka om ensam vårdnad.
    Beroende på hur sitationen sett ut innan?
    Vem har haft störst ansvaret?Vem har anhöriga som hjälper tillt?Vilken har bäst förutsättningar etc...
    I 100% av fallen där en förälder får för sig att flytta långt från orten där barnan växt upp med båda föräldrarna så går vårdnaden till den förälder som INTE flyttar, om det nu inte är extrema saker som barnmisshandel eller annat grovt som direkt gör en förälder olämplig som det. 

Så att av egoskäl ansöka om ensam vårdnad för att riva upp dessa barn så här och därmed inte gynna umgänget och en nära relation med pappan finns inget att vinna på. Bara att förlora!
  • matemor
    Musslan skrev 2008-10-13 15:17:52 följande:
    Vem ska hon kontakta för att få hjälp med såna här frågor?? Det är väl jättedyrt att anlita jurist/advokat?!
    Det är nog en psykolog hon behöver. Ingen jurist.
Svar på tråden Ska skiljas. Han låter mig inte flytta tillbaka till min hemort med barnen. Får han göra så?