• nirakkarlsson

Idag ska jag "anmäla" mig som äggdonator:-)

Nu om 30 min ska jag ringa till ivf i Falun och säga attjag vill bli äggdonator

Någon mer som är det? Vill veta lite fakta,har läst på hemsidan ivf har men vill gärna höra av er hur det gick till osv...

• Svar på tråden Idag ska jag "anmäla" mig som äggdonator:-)
  • famgiger

Även jag har tänkt bli aggdonator framöver... är just nu gravid så det får vänta lite. Funderar dock över åldersgräns. LJF vilken ålder är det??

• LJF

36 var åldersgränsen på huddinge när jag donerade, jag tror den varierar lite mellan sjukhusen.

• Ms Trooper

Hejsan! Jag har just ringt in o anmält att jag vill vara äggdonator! Nu väntar jag på samtal tillbaka o förhoppningsvis kan jag hjälpa nån att få ett eget mirakel! Min tjej var juh det bästa som hände mig, o den lyckan vill jag att alla ska få känna på! Känns bra i själen me att hjälpa andra =)

• Irma1

Vill skicka BAMSE STORA KRAMAR till er alla som donerar ägg.. Ni är guld värda..

• Rhonda Breeze

Idag har jag tagit kontakt med Huddinge Sjukhus och lämnat en intresseanmälan för att bli äggdonator. Väntar nu på information så att jag själv kan ta ett slutgiltigt beslut.

Jag har själv 2 jättfina flickor (2 år o 6 månader) som är "hemmagjorda" varav den första med Pergotime i väntan på IVF-kön. Vi känner oss färdiga med de barn vi har och det skulle kännas bra att kunna hjälpa någon annan iom att vi själva har fått hjälp.

Det jag är mest orolig för är hur jag svarar på hormonbehandlingen, jag brukar själv bli ett monster när jag äter p-piller....

• nirakkarlsson
    Svar på #35
    Rhonda Breeze skrev 2008-12-10 13:53:33 följande:
    Idag har jag tagit kontakt med Huddinge Sjukhus och lämnat en intresseanmälan för att bli äggdonator. Väntar nu på information så att jag själv kan ta ett slutgiltigt beslut.Jag har själv 2 jättfina flickor (2 år o 6 månader) som är "hemmagjorda" varav den första med Pergotime i väntan på IVF-kön. Vi känner oss färdiga med de barn vi har och det skulle kännas bra att kunna hjälpa någon annan iom att vi själva har fått hjälp.Det jag är mest orolig för är hur jag svarar på hormonbehandlingen, jag brukar själv bli ett monster när jag äter p-piller....
    Jag är oxå rädd med att ta till alla hormoner,blir väldigt deppig,ingen sexlust osv...
    men jag hoppas jag kan klara av det,väntar fortfarande på svar på blodprovet.
  • UllaBella

Jag har också funderat på att bli donator när jag är klar med mitt eget barnafödande. Men är det någon som vet vilka regler gäller? Ålder, vikt, sjukdomar?

Jag har gjort en IVF och fick då ut 22 ägg varav 17 blev befruktade, 10 av dem av så god kvalitet att de gick till frysen och ett ägg fick vi tillbaka som blev vår dotter

Nu har vi tinat upp ett till ägg och det tog sig också, så jag verkar ju ha ägg av bra kvalitet!

Därför skulle jag så gärna vilja få dela med mig till de som inte har några eller av sämre kvalitet.

Finns det någon sida man kan läsa info? Känns lite fånigt att ringa nu eftersom jag är gravid och det inte är aktuellt, men samtidigt vill jag gärna veta om det inte är aktuellt p.ga Pco eller för hög ålder eller nåt....

• sosobaby

Hej!
    Jag håller med kids is
    Ni som är äggdonator, ni är guldvärdiga!

• sosobaby

Hej
    det snart 2år jag håller på få tag i någon som kan hjällpa mig med äggdonation men men inte hittat
    det verkligen son kidsis sa
    Ni som är äggdonator, ni är guldvärdiga!

• Esmiso

hej Ser att jag hade fel, vad bra! Men jag undrar, varför måste man äta hormoner om man ska bli äggdonator? Hade det inte varit för det hade jag lätt kunnat skänka bort min ägg! Men som jag mår av hormonpreparat går det inte

• LJF

Jojo75
    Jag är inte 100% säker men jag tror att först äter man p-piller för att ställa in menscykeln så att det ska passa så bra som möjligt med mottagare. Resterande av medicinen jag tog var sprutor (gissar på att alla sprutor var olika hormoner), för att producera "många" ägg och så ställs doserna in under själva medicineringen beroende på hur kroppen svarar för att det ska klaffa så bra som möjligt.

• Esmiso
    Svar på #41
    aha ok...Jag har väldigt regelbunden mens cykel och vet precis när ägglossning är osv. Skulle inte kunna tänka mig att ta hormonpreparat tyvärr. Men det kan ju hända att man kan bli donator iaf.
  • LJF

Jag tyckte jag hade regelbunden mens också, man jag tyckte inte att det kändes som om jag hade något val (jag har aldrig förrut reagerat på p-piller tidigare så jag tänkte inte så jättemycket på det). Mitt råd är att ringa närmsta klinik som gör äggdonationer och höra om de kan tänkas gör på något annat sätt.

• Esmiso
    Svar på #43
    du har alltså donerat ägg? Har du skrivit om det nånstans? Nyfiken
  • LJF

Nä, jag har nog inte skrivit det sammansatt någon stans, jag har frågat och svarat i endel trådar här på FL. Det var ca 1,5 år sen. Tyvärr blev det ingen bebis av mina ägg. Jag hade gärna ställt upp en gång till men jag har uppenbarligen endast en äggstock som producerar ägg, så det blev inte så många ägg, dessutom var jag på gränsen med åldern så de tyckte inte att det var någon ide.

• Esmiso

LJF skrev 2008-12-28 10:01:56 följande:

Nä, jag har nog inte skrivit det sammansatt någon stans, jag har frågat och svarat i endel trådar här på FL. Det var ca 1,5 år sen. Tyvärr blev det ingen bebis av mina ägg. Jag hade gärna ställt upp en gång till men jag har uppenbarligen endast en äggstock som producerar ägg, så det blev inte så många ägg, dessutom var jag på gränsen med åldern så de tyckte inte att det var någon ide.
    ok. Hur många ägg kan de ta och kan flera få hjälp av en äggplockning?
  • LJF

De kan nog ta så många ägg som bildas och är mogna, man kan visst råka ut för något som heter överstimulering (vet inte riktigt vad det är men de som håller på i IVF svängen har nog koll på det), på mig fick de ut 7 ägg tror jag. Jag tror att jag hade möjlighet att välja om jag ville donera till 1 eller 2 par men det blir endast till 2 par om det blir tillräckligt med ägg. Vilket jag inte tror att 7 var. Jag valde iallafall 2 par om ägggen var tillräckligt många.

• Esmiso
    Svar på #47
    det är ju fantastiskt om man kan hjälpa en enda såklart!

Själv är jag 33 år, så jag kanske börjar bli "för gammal" också
  • LJF

På huddinge hade de 36 års gräns men jag tror den varierar lite beroende på klinik. Det tar dessutom 6 månader från det man börjar tills man kan donera, tror att det var 6 månader mellan blodprovet det skulle vara. Jag hade tänkt att donera 1,5 år tidigare än jag gjorde men jag blev oplanerat gravid så jag fick vänta tills jag ammat färdigt tror jag det var.

Svar på tråden Idag ska jag "anmäla" mig som äggdonator:-)