• Mini08

Navelsträngen runt halsen

Kan navelsträngen sitta så hårt runt halsen att barnet dör i magen?

• Svar på tråden Navelsträngen runt halsen
  • AnneSophie
    salamanca skrev 2008-10-29 16:18:46 följande:
    Enligt min läkare finns inte risken där.En knut på strängen är ju dock annorlunda. Då styps ju syre flödet från moderkaka till barn.Om moderkakans blodflöde till barnet fungerar är strängen sträckt. Den åldras ju mot slutet så kanske den kan bli slappare för vissa då?
    Klart att risken finns! Det dör bebisar varje år pga syrebrist orsakade av navelsträng runt halsen. Det är ovanligt, men därifrån är det långt till att säga att risken inte finns överhuvudtaget.
    Moderator-Listo gav mig klamydia!
  • planeraren

Kan tillägga att det inte fanns någon knut på navelsträngen i min väns sons fall.

• Kim och Mike

Ja,det kan den..Den kan ju såklart även klämmas på andra sätt än runt halsen, bla när barnet fixerar sig o navelsträngen ligger före huvudet..men det ÄR ovanligt att det händer...

• salamanca

Därför att jag litar på min läkare som är fd ansvarig på en av Europas bästa förlossnings vårdar.
    Jag har dock gjort ultraljud var 4.e v där jag mätt blodflödet i min babys hjärna, navelsträng & hjärta genom hela min graviditet & var 3.e v så här i slutet.
    Eftersom navelsträngen kanske är runt mitt barns hals så tror jag knappast att han skulle ta risken. Jag är övertygad om att jag isåfall skulle få ett kejsar snitt omedelbart! SÄRSKILLT som min försäkring ger alla mycket mer pengar i fickan om det skulle hända. Kan ju vara så att eftersom man inte har samma typ av kontroller i Sverige att man inte kan förutse att navelsträngen kan bli slapp.

• Dessie

salamanca: Tyvärr har du fel.....
    Min lillasyster hade navelsträngen runt halsen. Mamma var på väg att föda normalt men det slutade med akutsnitt just av den orsaken.
    "Felet" på min syster är att hon är "lite efter" i utvecklingen p.g.a syrebrist = hon är 28 år "på pappret" men i praktiken är hon som 12 - 13 år.

• Dessie

salamanca, inlägg 14: Självklart så vill man ju lita på vårdpersonal..........det gjorde jag på min BM som jag hade på vanliga MVC år 2003, men det ändrades med tiden. Läs min pres så ser du vad som kan hända med nonchalant vårdpersonal.

• salamanca

Däremot kan det bli värsta arsenalen då jag skall föda då de inte ser hur navelsträngen ligger samt att han fortfarande inte fixerat sig & de vill hålla koll på att inte navelsträngen kan åka ut först.
    Står & gör dagliga övningar för att min kille skall fixera sig så att jag kan eliminera den risken.

• TheFamily

JObbar som uska på förlossningen. Att bebisen får navelsträngen runt halsen i magen händer då och då, dock brukar de sparka sig loss och inget händer, i  sällsynta fall kan bebisen få navelsträngen runt halsen och syretillförseln kapas helt och hållet...i dessa fall överlever inte bebisen.
    97% av alla bebisar som föds har navelsträngen runt halsen minst ett varv...alltså är det inget ovanligt att födas med navelsträngen runt halsen. OM bebisen skulle ha navelsträngen för hårt runt halsen under en förlossning så märker man det på CTG-kurvan. Då bebisens hjärtljud går ner FÖR kraftigt vid varje värk. (Dock går hjärtljuden alltid ner under en värk, detta är normalt) I dessa fall då man upptäcker att kurvan inte ser bra ut, brukar man först ta ett blodprov från bebisens huvud är det dåligt plockar man ut bebisen med ett kejsarsnitt...

Tycker inte du ska oroa dig över allt detta då det är väldigt ovanligt.....
    Hoppas snart du har din bebis i famnen!
    KRam

• salamanca

Ja, jag litar på att det mäts upp ett normalt syre tillflöde i navelsträng, hjärna & hjärta att detta INTE är ett tecken på syrebrist.
    Jag är ledsen för allt hemskt som hänt alla. Jag försöker bara säga att med rätt övervakning kan man ju ha en kontroll.
    Enligt min läkare så är det en fungerande sträng med rätt blodflöde så håller den sig för sträckt.
    Det är just därför han gör dessa mätningar.

• planeraren

salamanca
    "Därför att jag litar på min läkare som är fd ansvarig på en av Europas bästa förlossnings vårdar".

Ok. Ska jag skicka min väns e-mailadress och så får du berätta för henne att hennes barn inte dog på grund av att navelsträngen var virad för många varv runt halsen? Är det ok? Eftersom din läkare sagt att det inte kan hända, och du tror honom?

• AnneSophie
    salamanca skrev 2008-10-29 16:41:47 följande:
    Ja, jag litar på att det mäts upp ett normalt syre tillflöde i navelsträng, hjärna & hjärta att detta INTE är ett tecken på syrebrist.Jag är ledsen för allt hemskt som hänt alla. Jag försöker bara säga att med rätt övervakning kan man ju ha en kontroll.Enligt min läkare så är det en fungerande sträng med rätt blodflöde så håller den sig för sträckt.Det är just därför han gör dessa mätningar.
    Ok, jag vill ju inte oroa TS mer än vad hon nu antagligen är men vill ändå påpeka att det finns avsevärt mer att skriva om det du nu skriver i ovan citat.
    Men detta är nog varken tråden, eller forumet, för det.
    Moderator-Listo gav mig klamydia!
  • TheFamily
    AnneSophie skrev 2008-10-29 16:46:18 följande:
    Ok, jag vill ju inte oroa TS mer än vad hon nu antagligen är men vill ändå påpeka att det finns avsevärt mer att skriva om det du nu skriver i ovan citat. Men detta är nog varken tråden, eller forumet, för det.

Håller med AnneSophie....

Läs bara sådana inlägg som faktiskt innehåller fakta....

• planeraren

Inte min mening heller att oroa TS. Efter att detta hänt min vän så har jag också börjat oroa mig för detsamma eftersom jag själv inte har så långt kvar till förlossning. Men jag vet tyvärr att det kan hända, att man dör av att navelsträngen är snurrad för hårt och jag tycker att det är enormt irriterande med folk som svarar som om de hade kunskap som kan ristas i sten, så säkra är de, och så har de i själva verket käpprätt åt skogen fel. Och ursäktar sig dessutom inte utan hänvisar till någon annan...

TS
    Det är jätteovanligt att det händer men det är en möjlighet, ja. Det finns många förlossningskomplikationer som KAN ställa till det men därmed inte sagt att de kommer att inträffa. De allra flesta graviditeter och förlossningar går ju jättebra. Oddsen att det händer något är väldigt väldigt små.. det tröstar jag mig med!

• ep83

Jag föddes med navelsträngen runt halsen... Jag var vid liv men fick ligga i kuvös ett antal dygn.. Usch hoppas det inte händer en själv när man ska föda

• Alvarin

Ja, det kan hända, men inte vanligt.
    Har barnet navelsträngen lindad runt kroppen eller halsen, brukar man kunna se decelerationer på CTG-kurvan.
    Men inte är det några 97% som har navelsträngen runt halsen...Jag skulle gissa på runt 20% som har det, i alla fall vad jag sett som BM-stud på förlossningen.
    Tycker inte att det låter rimligt att navelsträngen är sträckt när den är välfungerande. Den är runt 50cm lång, så hur kan den ligga sträckt?

• pussgurkan86

jag hade också navelsträngen runt min hals när jag skulle födas. min mamma sa att bm var tvungen att klippa av min navelsträng innan jag kom ut annars hade jag fått syrebrist.

• Mrs Ella

Enl litteraturen är det 25% av barnen som föds med navelsträngen runt halsen (så inte illa gissat Alvarin).
    Av dem är det i n t e många som får bestående men. Min son föddes med navelsträngen runt halsen (ett varv) och andades dåligt när han kom men han är helt normal.

• HNA

navelsträngen runt halsen är farligt bara under förlossningen efter när vattnet gått inte annars. barn klarar mycket mer än man tror och dom på förlossningen är alltid förbereda så det är mycket ovanligt att det händer något alvarligt. min son hade navelsträngen runt halsen och det gick jätte bra...

• Far1agång1n

Hej alla!

När min son föddes för 4 år sedan hade han navelsträngen 2 varv runt halsen och var inte jätte blå som en smurf när han kom ut men onaturligt blå för en nyfödd iaf. Det jag uppmärksammade i allt ståhej, var att morskorna/läkarna tog honom snabbt och att jag ej fick klippa navelsträngen. Hmm.. Tänkte inte mycket på det då men det har slagit mig i efterhand. Kunde kanske gått illa. "Följd skador"? Han är än så länge efter i talet jämfört med andra barn på förskolan samtidigt som han är hyperaktiv. Jag vet att det inte behöver betyda så mycket men men. Min upplevelse under förlossningen och efter än så länge.

Mvh LK

Svar på tråden Navelsträngen runt halsen