• abovo

    När ska barnet sluta med napp tycker ni?

    När ska barnet sluta med napp tycker ni?
    Jag undrar hur ni tänker och vad det finns för rekomendationer.

    När slutade era barn med napp? Hur?

    Min son har precis fyllt tre år och han vill ha sin napp när han ska somna eller saknar mamma på dagis.

  • Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?
  • pyretochbönan0809

    Jag tänkte ta nappen på dagen från det att min tjej är ca 1 år och senare när det är etablerat, sluta m nappen på natten också. Vill ha henne nappfri tills hon är 2. Mkt möjligt att jag är lite hård m har ett skräckexempel härhemma på min bonusson som vi har på halvtid vars mamma fortf låter honom ha napp på nätterna. Han är lite drygt 4 1/2 år nu. Här hemma slutade han i julas.


    Vår älskade Saga 5/7 - 08
  • doriah

    Elsa slutade här strax innan sommaren, då var hon dryga 2 år...vi började med att hon bara, bara fick ha den när hon sov så direkt på morgonen fick hon lägga bort den och så fick hon den inte förrän hon låg i sängen. Det tog en vecka sen glömde hon be om den och så när hon frågade efter några dagar så sa jag bara att "nej, men den behöver du väl inte nu?" "nej" sa hon och sen var det bra med det...smidigt!


    Fia ღ Elsa & lillfrö bf 26/11
  • abovo

    Vaddå gräsligt? Varför skulle det vara gräsligt? Min son kan inte sova på dagis av olika anledningar, men han hade verkligen behövt det. Att då ha nappen en stund, lugna er sig, vila läsa en bok en stund, det är ju bra för honom. Annars skulle han inte orka igenom dagarna.
    Är dte lika gräsligt med tummen i munnen då? För den har ju barnen ännu längre upp i åldrarna.

    Att det skulle vara gräsligt med en napp i munnen på en treåring ser jag bara som grupptryck, ett uttryck för vad man "ska tycka".

  • Chewie

    Inte längre än 3år är vad jag hört från tandvården, det skadar tänderna då.

    Min son slutade med napp självmant när han precis fyllt 2år, han var sjuk och förkyld och kunde inte andas med nappen i munnen så han brydde sig inte om den, vi hängde på det och efter några dagar helt utan napp samlade vi ihop alla och sonen kastade dem ute i stora soptunnan och "gav dem till sopgubben"

    Andra sonen blir 2år i januari och jag tycker han börjar få "nappbett" så vi får se om det går att sluta med den snart!

  • E L I
    abovo skrev 2008-11-09 17:04:29 följande:
    Vaddå gräsligt? Varför skulle det vara gräsligt? Min son kan inte sova på dagis av olika anledningar, men han hade verkligen behövt det. Att då ha nappen en stund, lugna er sig, vila läsa en bok en stund, det är ju bra för honom. Annars skulle han inte orka igenom dagarna. Är dte lika gräsligt med tummen i munnen då? För den har ju barnen ännu längre upp i åldrarna. Att det skulle vara gräsligt med en napp i munnen på en treåring ser jag bara som grupptryck, ett uttryck för vad man "ska tycka".
    Gräsligt tycker jag väl är att ta i, men jag tycker verkligen inte det ser roligt ut! Mestdels för mig är det för att jag tycker att de trots allt är så stora att de inte behöver något att suga på! Tummen är också jättetrist!! Så för mig är det ingen som helst skillnad!
  • Isalel

    Jag tycker så tidigt som det går...vi tog bort sonens vid ca 19 månader (tror jag?? minnet är bra men kort :)) gick väldigt smärtfritt och jag tror att ju tidigare man tar den desto mindre separationsångest!
    Dessutom var han ett riktigt nappmonster...ville ha den jääämt...därför vi slutade!
    Men testade vid 14-15 månader då gick det inte och det märktes ganska fort.
    när han väl slutat så tycker jag att napparna ser hemskt små ut i stora barns munnar, ser lite underligt ut tycker jag...men det finns ju säkert en anledning till varför andra inte slutar med den också...

  • bubbelmaja

    Jag tycker att det 3 år är lagom att sluta med nattnapp. På dagen tycker jag de ska sluta tidigare. Vår pojke fyllde 3 år i september. Han slutade ha napp vaken tid runt 1 år, hade napp när det var dags för sovvila på dagen och sedan på natten. Vi ska försöka sluta under julledigheten. Håller nu mest på och klurar på hur vi ska gå tillväga på bästa sätt. Säga att tomten ska få den är inte bra, för han är så rädd för tomten, vill ju inte att han ska komma ens!

  • Tjohalia

    vita stenen skrev 2008-11-07 19:38:51 följande:


    När man slutar amma tycker jag, eller senast när barnet är runt året. Äldsta tjejen var runt 8 månader när hon självmant slutade. Yngsta dottern "tog" vi nappen för när hon var ett år.
  • Tjohalia

    vita stenen skrev 2008-11-07 19:38:51 följande:


    När man slutar amma tycker jag, eller senast när barnet är runt året. Äldsta tjejen var runt 8 månader när hon självmant slutade. Yngsta dottern "tog" vi nappen för när hon var ett år.
  • Tjohalia

    vita stenen skrev 2008-11-07 19:38:51 följande:


    När man slutar amma tycker jag, eller senast när barnet är runt året. Äldsta tjejen var runt 8 månader när hon självmant slutade. Yngsta dottern "tog" vi nappen för när hon var ett år.
  • Tjohalia

    vita stenen skrev 2008-11-07 19:38:51 följande:


    När man slutar amma tycker jag, eller senast när barnet är runt året. Äldsta tjejen var runt 8 månader när hon självmant slutade. Yngsta dottern "tog" vi nappen för när hon var ett år.
  • Tjohalia

    vita stenen skrev 2008-11-07 19:38:51 följande:


    När man slutar amma tycker jag, eller senast när barnet är runt året. Äldsta tjejen var runt 8 månader när hon självmant slutade. Yngsta dottern "tog" vi nappen för när hon var ett år.
    Hjälp, vad hände?!?!

    Nåja, vad jag skulle skriva var:

    När slutar man amma då? För så vitt jag vet förekommer det väldiga skillnader! tex så ammades min dotter delvis i 3 veckor medans sonen ammades i 13 månader, men det är ändå långt ifrån extremt, många ammar tills barnen är 2-3 år och vissa ännu längre...
  • Berra Bus

    Dottern på drygt 1,5 år fick blåsor i munnen för ungefär två månader sedan och ville inte ta nappen. Vi propsade inte på att hon skulle ta den då hon blev bra i munnen igen. Ganska smärtfri avvänjning.

  • bundy

    Min dotter slutade med napp när hon var 3½ år. längre tycker jag inte att dom ska ha.

  • Mermaid Athiraa

    Hejsan!

    Jag är sjöjungfru på barnkalas och evenemang i Skåne såsom barnens dag, och ett av barnen som besökt mig ofta har faktiskt skänkt sin napp till sjöjungfrun! Det var supergulligt, och hon fick foton som svar av sjöjungfrun med nappen på en snäcka (se bilder nedan). 

    Så det vore en idé? Jag tar gärna emot fler nappar :) De kan skickas från hela världen om man så vill! När jag var liten var det jultomten som gällde men tyckte detta var jättefint!

    Mamman rapporterade att flickan var supernöjd med sitt beslut efter att ha sett bilderna! :)


    Ni kan se mer på mina sidor här:
    www.facebook.com/mermaidathiraa
    www.svensksjöjungfru.nu 
    www.instagram.com/mermaid_athiraa

    Ha det så bra! <3


Svar på tråden När ska barnet sluta med napp tycker ni?