• Englisen

    Vem stal ängeln från vår dotters grav?

    Vet inte vad jag ska göra, skriver här bara för att. Kanske någon t.om. vet något.
    Vår dotter har varit borta nu i snart 9 månader, hon har haft en ängel stående på stenen. Nu i allhelgonahelgen så var den borta, vi blev helt tomma i huvudet när vi såg vad som hänt. Jag har nog tittat bakom hennes gravsten 10-20ggr redan för att se att den inte bara "blåst" ner. Men så är inte fallet, den är borta, kanske stulen.
    Jag hoppas i min naivitet att något barn "råkat" ta ängeln när dom varit nära Engla-Lis grav och så har inte föräldrarna sett detta och kanske lämnat in ängeln till kyrkoförvaltningen. Men så är det nog inte, den är säkert stulen.
    Helt jävla sjukt, ursäkta språket, men vad kostade ängeln, typ 20spänng från jysk eller rusta. Inget direkt kvalitetsköp men den var fin och passade vår älskade lilla ängel. Vad göra? Ska man "limma" fast nästa sak man sätter på stenen, min sambo tycker inte det är någon bra ide, "tänk om man behöver tvätta den då" säger hon. Men jag tycker att man kan tvätta den på plats. Några ideer? Tips? Vad ska man köpa för "stenlim" ?

    En annan sak som jag hoppas alla ni kan hjälpa mig med, vi ska till ett speciellt ställe i December och skulle då vilja symbolisk skicka ett ljus till vår dotter och hade då tänkt på dom där fina ljusen man såg att alla anhöriga till Tsunami-offrena skickade ut i havet. Vissa flöt på vattnet och vissa tror jag t.om. steg upp som ballonger. Vart får man tag på dessa? Titta gärna in i vårt Galleri, tänker lägga upp en jättefin bild på vår älskade ängels sista viloplats.

  • Svar på tråden Vem stal ängeln från vår dotters grav?
  • RebeccaR

    Men fy vad hemskt!!! Hur kan man stjäla från en grav? Från ett barns grav?! Det är faktiskt en fasa hos mig att någon ska ta någon av min sons alla änglar och leksaker som jag lagt vid hans grav!
    *kram*


    Rebecca med ängeln Aaron och jordebarnet Turid www.famronnquist.se
  • tan73

    Det är verkligen helt oerhört att sånt kan hända - på en gravplats!!! Inte ens när någon har gått bort så är man fredad...jag blir så arg när jag läser sånt här!!!Skrikandes

    I Allhelgona Helgen var vi många som tände ljus hos vår lille Sebastian, räknade till 9ljus, varav alla utom ett var 2,5dygns ljus. När vi kom till graven knappt två dagar senare så var där endast ett ljus kvar - resten var borta!!! Jag har knappt smält det ännu! Var det nån som störde sig på att det brann så många ljus hos honom eller? Grrrr...


    ~*~ saknar min Sebastian~*~
  • Sidy

    Fruktansvärt att sådant skall behöva hända!
    Jag förstår hur Ni känner det, hade blivit fruktansvärt ledsen om någon hade stulit eller förstört på våran dotters grav.
    Tycker Din verkligen att Du skall köpa dom vackra ljusena!
    Finns både ljus som man "släpper" mot himlen och ljus som flyter på vattnet,
    så OTROLIGT vacker.
    Titta in på sidan:
    UFO Balloons Webshop
    Hoppas Du hittar vad Du söker!
    Kram från en Ängla mamma

  • karl astrid

    Helt otroligt hur lågt människor kan sjunka!?Att stjäla,förstöra odyl på kyrkogårdar är ju det lägsta av lägst!fruktansvärt,usch.Stor kram

  • sisådär

    Hos oss är det kyrkovaktmästaren som tar undan och slänger. Han anser att det inte får finnas vad som helst på en kyrkogård. Vet någon om det finns regler kring detta?
    Han har slängt mina stenar, stora som en handflata med inskriptioner "lilla hjärtat" och "älskade ängel" på. En nalle i gips har han också slängt.

    "Ledsen"

  • Fru Brastad

    Nej fy så nedrigt gjort*arg*
    Hur kan folk med!!??
    Hoppas att det löser sig och att ni får ett svar på vad som hänt!
    *kram*

  • Uhngoliant

    Jag blir så arg och ledsen när jag läser sånthär!
    Hur kan folk bara ens få försig tanken att stjäla något som finns på en grav!
    En sak som lagts på graven av kärlek till den som vilar där!
    En sak som kanske för en utomstående inte verkar betyda så mycket men för annhöriga och väner betyder så oerhört mycket!

    Folk som gör sånt borde få ett kokt stryk!

  • Jessica24

    Blir både arg och ledsen då jag hör om sådana saker.
    Inte klokt att det finns "människor" som beteer sig på ett så vidrigt sätt.

  • Vilja 71

    Fy så arg och ledsen jag blir!! Så otroligt kränkande och elakt!!
    "isvatten": Inte kan han få slänga något bara för att han inte tycker att det passar!! Såå knäppt! Ni borde få lägga vad NI vill på ert barns grav!! Jag vet en grav bredvid min sons grav - en ung kille ligger där. Där har det stått mängder med ljus. Det har varit (tom) ölburk+cig då dom firade hans födelsedag. Indiangrejor m.m. Allt efter den killens personlighet antar jag. Ingen rör det!!
    Kolla upp saken - ingen ska få ta bort era grejor!!!!

    Kramar

  • ica003

    så tråkigt att höra att ni inte får ha era gravar i fred. Vi har inte råkat ut för något tack och lov. Vårt barn ligger i en barnlund och där är det vanligt med gosedjur och prydnandsfiguerer och annat.

    Minns dock en insändare för ett år sen typ där en tant beklagade sig över att vissa barngravar ser ut som ´"cirkus".

    vad trevligt tycker jag! Vi har inte våra barn kvar att ta hand om. Ska vi inte ens få ha gravarna som vi vill? (och nu får ju VI det, men det är tråkigt att höra om andra som råkar illa ut...och tanter som inte begriper nånting..)


    Gather ye rose-buds while ye may - Robert Herrick
  • mrs Daniels

    Hejsan!

    Vi har oxå blivit av med flera saker från våran sons grav. En ängel och en groda som sitter på en sten bla.
    Jag kan inte förstå hur en människa är funtad för att sjunka såå lågt så att man stjäl från en grav, och dessutom ett barns grav.
    Beklagar sorgen efter eran dotter

    Kramar Hanna,mamma till Emil i himlen och Dylan på jorden

  • Siri2007

    Hej!

    Förstår din ilska. Vi har också fått rosor stulna ifrån vår dotters grav. Trodde heller inte att något sådant kunde ske. Men, vi var in på kyrkokontoret för att höra oss för om någon av de som arbetar där, hade råkat och slänga våran bukett. Men, nej det hade de inte. De menade att det skedde stölder av både blommor och föremål på gravar. Helt sjukt att stjäla ifrån ett barnsgrav. Så har man ingen skam i kroppen. Trodde heller inte att något sådant kunde existera.

    Kram Anna (Mamma till Siri i himlen och Hugo i magen)

  • Sara K

    Jag kan inte låta bli att hoppa in i denna tråden ,trots att jag inte förlorat något barn. Ber om ursäkt..
    Men jag har min far vilandes i minneslund, och den var så vacker! Särskilt på allhelgona då mängder av ljus barnn, och massa fian kransar mm. I den minneslunden har alla tagit en "egen" plats där man lägger ljus o annat. Trodde jag.
    Bla är det ett väldigt "heligt" ställe vid ett träd som försetts med galler. Där har några som förlorat ett barn valt ut en plats och bla hängt ett par barnskor, ställt en fin ängel, gosedjur mm.
    Jag och mian barn var till pappas plats och stack ned ett trähjärta som vi fäst ett inplastat kort på baren ; syskonbild fr dagis, på. Kändes skönt att kunna visa pappa hur fina barnen blivit. (han gick bort för drygt ett år sen)
    När vi kom nästa gång var allt borta!! Tom barnskorna som hängt där iallafall i 1 år!!!
    Folk hade klagat på att det inte bara var ljus i minneslunden!
    Jag blev så ledsen.. Jag tänker på dom som hängt barnskorna, hur ledsna måste inte DOM vara?? Själv kändes det som om jag fick en kniv i ryggen..
    Då kände jag att jag ville haft en grav att gå till (men pappas önskan var minneslund), att få ställa saker JAG vill. Men nu när jag läser detta så förstår jag att det kunde hänt ändå.

    Ååhh vad jag lider med er som förlorat barn och nu får gå igenom även sådant. Och hur någon kan stjäla från en grav, dessutom en barngrav, förstår jag inte.

  • Sara K

    Ursäkta mina stavfel men tårarna rann när jag skrev.. Blev lite suddigt.

  • MammaMelissa

    Ja, det är fruktansvärt... förra helgen stals våra döttrars fiberoptiska julklappar... någon till och med öppnade en av lyktorna med spärr och tog dem... man känner sig helt... nej, det är hemskt... skrev om det på min blogg och fick stöd i den känslan... och tyvärr många som har varit med om det...

    Vi har sedan tidigare (då vi befarade starka vindar) borrat fast flickornas lyktor... slagborr och grymt långa skruvar löser grejerna... risken finns att någon blir arg och slår sönder det istället... man kan ju aldrig vara helt försäkrad mot sådant här...

    Annars kan man sätta ett överfallslarm under sakerna och fästa lilla splintern i marken vilket gör att när man lyfter på saken så tjuter det... kan skrämma. Vill bara till att alla släktingar till änglarna tänker på det så de inte jagar bort sig själva ;.)

    Om jag hade varit er så hade jag tagit och skruvat fast ängeln i en träbit, gräv sedan ned träbiten så att den delen inte syns... kanske täcka med blommor eller liknande... visst försvårar det rengöringen, men inte i jämförelse av känslan att ens barns grav har blivit skändad.

    Lycka till!
    Mvh Melissa

    www.mammamelissa.blogg.se

Svar på tråden Vem stal ängeln från vår dotters grav?