• Ett nytt liv

MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!

Hej igen!

Ni är väl kanske less min frågor ang min sons (DS) sömnsvårigheter.
    Nu kommer i allafall en ny fråga =)

Vill bara kolla om det är någon som använt Melatonin till sitt barn med sömnsvårigheter och vad ni i så fall har för erfarenheter av detta.
    De har föreslagit det till vår kille att eventuellt prova. Jag är så otroligt emot mediciner och vill gärna inte ge honom en massa. Men detta är tygligen ett hormon som kroppen själv producerar för att reglera sömnen. Så då tillför man lite extra av detta och det kan hjälpa ibland tydligen.

Kolla gärna in min blogg: ettnyttliv.wordpress.com/
  • Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!
  • ellie2

ja, snajdig namn finns det ju gott om;) Ibland blir man impad av sig själv och alla krångliga medicinnamn man kan uttala och komma ihåg...
    Men det är, som pcalma skrev, bara Melantonin det heter.

siamusen skrev 2009-01-26 20:10:20 följande:
    ellie2 skrev 2009-01-26 19:39:19 följande:
    Ja, det har jag förstått. Ville bara veta om det gick under benâmningen Melatonin eller om det hade nagot annat snajdigt namn ocksa
  • siamusen

Tack

Min pappa ska ringa och prata med läkare i veckan.

• ellie2

Nu har vi kört en vecka utan Melantonin. Vi trappade först ner från 2 kapslar till 1 och det gjorde ingen skillnad.

Den här veckan har dock varit tillbaka till ruta ett... Lååånga sovpass på dagen. Somnar inte på kvällen efter kvällsmålet. vaknar flera gånger på natten om han ens sover nåt. Somnar efter kl 6 och vill sova hela fm.

Så, det var det det... Nu blir det återgång till Melantoninet! Har gett det en vecka men tror inte det blir nån förändring om vi fortsätter att avvakta.

• siamusen

Ny fraga

Nu har sonen fatt sin circadin men skulle bôrja med lite under en halv tablett. Funkar det med sa lite? Spelar exakta doser kanske ingen roll?

• pcalma
    siamusen skrev 2009-02-13 00:55:06 följande:
    Ny fraga Nu har sonen fatt sin circadin men skulle bôrja med lite under en halv tablett. Funkar det med sa lite? Spelar exakta doser kanske ingen roll?
    Har inte läkaren sagt hur ni ska "lägga upp" medicinen? Ska ni ha telekontakt om några dagar??
    Vi började med 3 mg Melatonin o körde med det i tre fyra veckor, sen höjde vi till 4 mg pga att det inte hjälpte. Efter ytterligare 3-4 veckor så höjde vi till 6 mg och då började vi få effekt av dom!!
    Hade telsamtal med läkaren regelbundet för att diskutera hur det funkade osv. Hon bestämde alla höjningar.
    Mamma till Orkidé-barn
  • tinaw

Doseringen är mycket individuell, och lite kan funka jättebra för vissa.

• siamusen

pcalma skrev 2009-02-13 07:25:10 följande:

Har inte läkaren sagt hur ni ska "lägga upp" medicinen? Ska ni ha telekontakt om några dagar??Vi började med 3 mg Melatonin o körde med det i tre fyra veckor, sen höjde vi till 4 mg pga att det inte hjälpte. Efter ytterligare 3-4 veckor så höjde vi till 6 mg och då började vi få effekt av dom!!Hade telsamtal med läkaren regelbundet för att diskutera hur det funkade osv. Hon bestämde alla höjningar.
    Vi skulle bôrja med lite under en halv och sedan öka om det inte funkade. Ha uppehåll efter en manad och sedan bôrja igen om jag förstod saken râtt.

Problemet är att jag fatt medicinen genom Sverige och bor i Frankrike sa jag har inte haft direktkontakt med läkaren sjâlv.

Pa mandag ska vi till vår läkare här dock och förhoppningsvis har den läkaren hittat medicinen här.
  • kaffemamma

Hej alla,
    en gammal tråd som jag kanske kan blåsa lite liv i...
    Vi har testat melatonin nu och jag skulle behöva lite hjälp. Sonens läkare erbjöd sig att skriva ut det, men eftersom det melatoninpreparat de skriver ut innehåller mjölk så har vi valt att beställa från annat håll på egen hand. Då med den stora nackdelen att vi inte har en svensk läkare att få rekommendationer och uppföljning av. Vår norske DAN-läkare har gett lite knapphändiga rekommendationer hitills så jag hoppas på att få lite komplement av er kunniga föräldrar!

Sonen har under en längre period somnat väldigt sent och varit vaken flera timmar på natten. Därav beslutet att prova melatonin. Vad jag undrar är: hur har ni lagt upp doseringen? Ska man göra pauser där man inte alls tar melatonin? Hur länge sitter det i? Jag tänker tex på om han är vaken kl 03.00 och inte kan somna om... då brukar det i vanliga fall ta 2-4 timmar innan han kan somna, men kan man ge melatonin kl 03.00 till någon som ska gå upp kl 7?
    Han har hitills fått en vad jag förstår väldigt liten dos: 750 mcg, dvs mindre än e1 mg. De första tre nättrena somnande han nästan läskigt fort, men sen har han vaknat på nätterna. Igår var fjärde natten med melatonin: det tog honom 1,5 timme att somna trots melatoninet, och när han vaknade på natten fick han det igen, samma dos, vet förstås inte om det tagit längre tid annars , men han var bra pigg ett par timmar iallafall. Om insomningen fungerar - kan det ändå vara poäng att öka dosen för att han ska sova längre? Eller har det ändå gått ur efter ett par timmar? Någon som vet?

• pcalma

Min dotter 6 år har 6,0 mg till natten!
    Vi började på 3,0 mg o körde det ett par tre veckor, sen höjde vi till 4 o sen till 6 mg. Vi märkte ingen superförändring till början!
    6;0 funkar toppen!
    Vi ger detta kl 18:00 varje kväll o sitter med henne framför barnprogrammet tills det är slut o sen ligger vi o läser bok, o sen ligger vi kvar tills hon har somnat.
    Somnar ca 20.30 o sover till ca 06.

Vi ger alltid detta o har gjort 2,5 år. En gång gjorde vi uppehåll o då var vi tillbaka på ruta ett igen pang bom. Så nu gör vi inga uppehåll.

melatonin är ju ett hormon som reglerar vakenheten o sömn. Att man blir naturligt trött på kvällen o vaknar utvilad på dagen OCH orkar vara hela dagen.

Mamma till Orkidébarn
  • kaffemamma

tack! Vi har ju i jämförelse gett en liten dos: 750 mcg innan nattning och ibland lika mycket till på natten. Jag undrar om det kan ge ångest eller liknande? Några gånger nu har sonen varit otröstligt ledsen på natten, vid ett par tillfällen även vid nattning. Han pratar ju inte så det är svårt att förstå varför. Han går från lugn sömn till att sätta sig upp och gråta med ett ryck. Jag tycker mig märka lite mindre hyperaktivitet på dagen den här perioden, och det är posetivt, men som sagt, jobbigt om det ger ångest.

Svar på tråden MELATONIN - någon med erfarenhet av denna medicin på barn med sömnsvårigheter?!