• delifi2

är det försvarsbart att....

slänga ut sina barn???

om ni tycker att brnet har gjord fel, typ druckit slänger ni ut era barn då??

jag skulle aldrig i livet kunna slänga ut mina döttrar nånsin även om de kommit hem fulla eller om de blivit med barn eller tagit nån narkotika.

Tyvärr händer det min dotters kompisar å de hamnar alltid här, vrf jo för att även om jag tycker att de har gjord fel så tycker inte jag att man ska slänga ut sina barn, man gör inte det helt enkelt vad de än har gjord,

har de gjord nåt brottsligt, spelar ingen roll man gör det inte bara

• Svar på tråden är det försvarsbart att....
  • Maskot

Inte slänger man ut barnen för att få klara sig själva vind för våg. Det du beskriver "delifi2" om killen som skulle få sova i trappuppgången är en form av psykisk misshandel och bör anmälas.

Sen finns det säkert situationer, där man som förälder blir tvungen att söka hjälp och få avlastning för att man inte kan hantera situationen längre. Men det är ju inte att slänga ut under okontrollerade former.

• delifi2

jo hans föräldrar slängde ut honom för natten för att de hade fått reda på att han hade druckit. Visserligen ringde de senare på natten å fraågde vart han var någonstans men iaf, man gör inte så

• lövet2

Om man har en tonåring som missbrukar droger, så rekommenderar både föräldraföreningen, experter och fd missbrukare att man ska slänga ut ungen. Att man ger ett ultimatum där man säger att "Vi kommer alltid att älska dig, men du får inte komma hit när du är drogpåverkad!".
    Hur vi skulle göra en sådan gång är omöjligt att säga, men det här vore nog det enda scenariot där jag skulle kunna tänka mig att slänga ut mitt eget barn.

• delifi2

jo om de har blivit beroende men om de tex har testat nån gång så tycker inte jag att man ska slänga ut sitt barn

• BossOrange

Rekommenderar det verkligen det? Låter inte bra i mina öron. Jag kommer inte att slänga ut mitt barn - påverkad eller inte.

Droger är snarare ett rop på hjälp än fan-så-bra-jag-mår och jag skulle se till att mina barn får hjälp - inte slänga ut dem så att de tror att dennes pundarkompisar är de eeenda som bryr sig.

Jag vill gärna se belägg för det påståendeet!!

lövet2 skrev 2008-11-23 21:58:09 följande:
    Om man har en tonåring som missbrukar droger, så rekommenderar både föräldraföreningen, experter och fd missbrukare att man ska slänga ut ungen. Att man ger ett ultimatum där man säger att "Vi kommer alltid att älska dig, men du får inte komma hit när du är drogpåverkad!".Hur vi skulle göra en sådan gång är omöjligt att säga, men det här vore nog det enda scenariot där jag skulle kunna tänka mig att slänga ut mitt eget barn.
  • lövet2
    BossOrange skrev 2008-11-23 22:07:03 följande:
    Rekommenderar det verkligen det? Låter inte bra i mina öron. Jag kommer inte att slänga ut mitt barn - påverkad eller inte. Droger är snarare ett rop på hjälp än fan-så-bra-jag-mår och jag skulle se till att mina barn får hjälp - inte slänga ut dem så att de tror att dennes pundarkompisar är de eeenda som bryr sig.Jag vill gärna se belägg för det påståendeet!!
    Nu pratar jag alltså om ett beroende, inte något rop på hjälp. Jag var nyligen på en föreläsning där Föräldraföreningen Mot Narkotika berättade om sin verksamhet. Polisen och soc var också där, och de var alla helt överens om saken. Om tonåringen har blivit beroende, så blir föräldrarna medberoende. Att de står för mat, husrum och allt det där, hjälper tonåringen att stanna kvar i sitt beroende. H*n behöver då inte bekymra sig om att frysa eller hungra, utan hans/hennes enda bekymmer blir att skaffa mer droger.

De har säkert någon sida på nätet där du kan läsa mer!
  • abnocto

lövet2: jag har en bekant som haft en knarkande son och han sa precis som du. Släpper du in han/hon i huset så hjälper du knarkandet så det skulle man aldrig göra, hur svårt det än var. De sa att det gjorde så ont i själen när de inte "fick" släppa in grabben men att han till slut insåg att var han välkommen igen så fick han sluta med drogerna och det har han också gjort. Och han förstår idag varför föräldrarna gjorde så och håller med.

Men det är skillnad om tonåringen kommer hem någon enstaka gång full, då måste man hjälpa till.

• Linaek

Nej aldrig skulle vi slänga ut våra fulla ungar.
    Vi har lärt dom att ringa hem och såga till att dom behöver vår hjälp. Spelar ingenroll om det är dom som är skitfulle eller om det är deras kompisar om behöver hjälp.
    Och jag lovar att vi tagit hem både full dotter och kompisar mer en en gång.
    Aldrig i livet att jag skulle vända ryggen till åt någon som behöver hjälp.

• hymafr

Jag skulle bara slänga ut dottern om hon hade försökt döda mig eller någon annan familjemedlem.

Annars tror jag på det gamla ordspråket "Har man tagit f*n i båten, får man ro honom iland".

• jen bossman

självklart skulle jag aldrig vilja slänga ut mina barn. men människor som dricker eller knarkar kan bli väldigt aggressiva. OM jag då kände att jag och barnets pappa inte kunde kontrollera situationen så skulle det nog få bli så ändå. Speciellt om det finns småsyskon i bilden. Sen skulle jag göra allt i min makt för att få tonåringen in på rätt väg igen. Sen är det lite skillnad på att komma hem full 1 eller 2 gånger än att vara påverkad ofta eller hela tiden.

Sen skulle jag personligen tycka att det var mycket värre om tonåringen kom hem drogpåverkad än full...

• jen bossman

jen bossman skrev 2008-12-05 10:35:59 följande:

självklart skulle jag aldrig vilja slänga ut mina barn. men människor som dricker eller knarkar kan bli väldigt aggressiva. OM jag då kände att jag och barnets pappa inte kunde kontrollera situationen så skulle det nog få bli så ändå. Speciellt om det finns småsyskon i bilden. Sen skulle jag göra allt i min makt för att få tonåringen in på rätt väg igen. Sen är det lite skillnad på att komma hem full 1 eller 2 gånger än att vara påverkad ofta eller hela tiden. Sen skulle jag personligen tycka att det var mycket värre om tonåringen kom hem drogpåverkad än full...
    fast jag skulle nog ändå inte kasta ut barnet bara på gatan utan ringa polisen eller mariapol eller liknande så jag vet att han/hon inte kan skada andra eller sig själv.
  • kaji

beror på barnets ålder.

är barnet myndigt och uppför sig oförskämt/inte gör rätt för sig tycker jag nog att man kan slänga ut dem om man vill, i vissa fall kanske det tom skulle vara nyttigt.

är barnet omyndigt är det oförsvarbart. om barnet gör något som är så allvarligt att man inte kan hantera det på egen hand så är det ens förbannade skyldighet att söka hjälp åt sig och sitt barn.

• fmn

Ta gärna kontakt med din lokala Föräldraföreningen Mot Narkotika om du som anhörig till en missbrukare behöver råd och stöd.

Gå in på www.fmn.se för mer information.

• enny signatur

Man har inte rätt att slänga ut omyndiga barn (inte ens innan de avslutat gmnasiet/fyllt 21 pga försörjningplikt, men det är luddigare)).

Svar på tråden är det försvarsbart att....