• sirre

    30+ med första barnet 1-3 år

    Välkommen till 30+tråden för oss som fått första barnet!

    Här samlas vi vars barn passerat ettårsstrecket,
    några barn har till och med firat sin tvåårsdag.
    Från ÄL-stickor och Clearbluetestande till graviditetsillamående och förlossningsfunderingar. Och här är vi nu - med våra underbara barn som inte är bebisar längre!


    VÅRA SYSTERTRÅDAR:

     30+ med första barnet under 1 år:
    www.familjeliv.se/Forum-11-236/m33502850.html
     30+ som väntar syskon:
    www.familjeliv.se/Forum-11-237/m33870106.html
     30+ samlingstråd för alla aktiva "gamlingar":
    www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34461275.html
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-28 23:10
    Ny tråd för de som väntar syskon: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m39590157.html
  • Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år
  • Kusin Knase

    Ela, det är lugnt, jag hittade din kommentar, tack.

    Ja, det är ingen risk att inte Lilla A har hört (och fattat) att mamma mår skit! Hon följde med mig på Spädbarnsverksamheten när hon var pytte, och visade att hon blev orolig när jag storgrät där, och sen har vi ju gått på Bup litegrann (meningslöst dock, tyvärr), och sen känns det tyvärr ofta som om hon får uppleva alldeles för mycket gråt och/eller gräl mellan mig och min man. Och så har jag ammt och gråtit och pratat i telefon samtidigt en del på sistone! Det känns ju ganska uselt, men hon är ju så jäkla lättväckt så man kan absolut inte prata (vare sig med varann eller i tel) utan att hon vaknar, så hon är liksom alltid med.

    Jag förklarade redan i sängen i säkert en halvtimme innan jag verkligen gick upp, att jag ville gå upp, att jag behövde gå på toa och att jag var hungrig och ville ha frukost. Tror du hon brydde sig om det! Arg blev hon, sen ignorerade hon mig och sög vidare. Suck.

  • Kusin Knase
    Piggley Wink skrev 2009-02-24 22:03:42 följande:
    Skulle jag jättegärna, men föreläsningar och hundar kräver också uppmärksamhet
    Ah, IT-föreläsningar?!

    Men hundar, hmmm, det var värre... Det skulle icke katterna gilla... Vad synd!
  • Ela

    Såg nu att du sett kommentaren, Knase. Kom precis på att Juul kanske inte är den bästa att vända sig till när man vill ha råd om trots. Han hävdar ju att det inte finns någon trotsålder hos barn utan att det är föräldrarna som trotsar när barnen börjar visa lite mer vilja och självständighet. Fast jag tror att han kan ha en och annan bra tanke att komma med oavsett vad man kallar problematiken.

    Vi har en tjej med väldigt stark vilja här hemma. Men hon är ju så liten och det brukar fortfarande gå bra att avleda henne. Jag brukar dock försöka bekräfta det hon känner och/eller vara tydlig med vad jag känner (det pratades om matkastning i tråden tidigare. När T börjar kasta mat brukar hon vara mätt. Då frågar jag helt sonika om så är fallet - får inget svar - och talar om att jag inte vill skura hela golvet och att jag därför tar bort tallriken. Sorry för utsvävningen, Knase, det är en problematik på en helt annan nivå).


    Äntligen är Skatten ute ur kistan!
  • Ela

    Men attans att hon inte lyssnar på dig då, Knase! Har du ingen pli på ´na?


    Äntligen är Skatten ute ur kistan!
  • Kusin Knase

    Ela, nej, nej, be inte om ursäkt! Jag tänker också att A är liten... och avleder henne 99,9 procent av gångerna. Hon kastar också mat, har alltid gjort. Hon har alltid velat ha bordet rent när hon har slutat äta, ända sen 4 månaders ålder...
    Hon slutade ett tag, när jag ställde en tom assiett bredvid hennes tallrik och sa: "Titta här, här kan du lägga det du inte vill ha!" Då började hon göra det, liksom lättad över att få göra av det någonstans... Men nu kastar hon nog mest för att kolla hur vi reagerar. Jag säger mest OJ eller PANG eller HOPPSAN eller ignorerar det. Hon har börjat påstå att hon "tappa den!" men jag rättar henne och säger: "Nehej du, du TAPPADE den inte, du KASTADE den!" Liiiten skillnad där...

    Det är klart att trots inte alls är det bästa begreppet egentligen, och att läsa Juul igen kan säkert vara bra nu. Ska leta upp hans böcker! Jag försöker tänka som så att "varje fel de gör är et tmisslyckat försök att göra rätt" och att man bara trotsar den man är trygg med... Men GAH, så svårt ibland.

  • Kusin Knase

    Ela skrev 2009-02-24 22:08:36 följande:


    Men attans att hon inte lyssnar på dig då, Knase! Har du ingen pli på ´na?
    Jag hade ju väntat mig en reaktion som: "Ja! Toa!! Sitt du där så kan jag gå på pottan så länge! Sen hjälps vi åt att göra frukost och jag ska äta jättefint och alltihopa, och inte slänga något på golvet och inte få några utbrott, jag loooovar!!
  • Ela
    Kusin Knase skrev 2009-02-24 22:15:44 följande:
    Ela skrev 2009-02-24 22:08:36 följande: Jag hade ju väntat mig en reaktion som: "Ja! Toa!! Sitt du där så kan jag gå på pottan så länge! Sen hjälps vi åt att göra frukost och jag ska äta jättefint och alltihopa, och inte slänga något på golvet och inte få några utbrott, jag loooovar!!
    Ja, precis sådan är T. Varje dag! *harkel*
    Äntligen är Skatten ute ur kistan!
  • Kusin Knase

    Ela skrev 2009-02-24 22:17:21 följande:


    Ja, precis sådan är T. Varje dag! *harkel*
    Det är ju så makalöst att få jobba efter nästan två år hemma, det känns nästan busigt att gå på toa själv!! Och utan att rapportera precis vad man ska göra! "Nu ska mamma gå och bajsa!"

    Måste sova lite nu, ska ju som sagt jobba imorgon ( ) och därmed gå upp kl 5!

    Sov gott!

    *****

    Men mina blogginlägg och frågor kommer (tyvärr) att vara (minst) lika aktuella imorgon... så den som inte läsr tråden förrän då får hemskt gärna också "lägga sig i"!
  • Kusin Knase

    Ela skrev 2009-02-24 22:22:30 följande:


    Sov gott! Hu för att gå upp kl. 5!
    Det gör inget! Jag jobbar 7--11 och får inte hämta på dagis förrän efter lunch och vila, dvs 14! Sssch!!! Min lyxstund i veckan! Som dock går mycket fortare än man tror, särskilt som jag pendlar en bit... Men jag tar igen en stunds sömn, och sen blir det ofta lite till när jag ammar efter att ha hämtat henne.

    Godnatt! Som sagt... *host*
  • sirre

    Minimalla; Grattis till Stella på 3 årsdagen!! Oj,oj vad snabbt det går nu Lite snopet för er att hon inte ville bli grattad så tidigt på morgonen.. hi,hi

Svar på tråden 30+ med första barnet 1-3 år