• yoursforever

Vill verkligen ha barn!

Hej, jag hoppas jag får bättre förståelse här..
    Men såhär är det... jag är 16 år och har en underbar pojkvänn. Det jag önskar mest av allt är att bli gravid och få ett barn.. Jag skulle bli hur lycklig som helst..

Grejen är den att alla jag har sagt det till säger att det är så osmart och att jag borde gå ut gymnasiet först och skaffa ett jobb m.m. Visst det kanske skulle vara bra att ha ett jobb först.. Men jag vill så gärna..

Har varit gravid tidigare men eftersom jag bara vad 13 år så blev det som de blev..

Men jag känner att jag verkligen är mogen för att skaffa ett barn nu men jag får ju höra hur dum jag är hela tiden som tänker så :( gud vad ska jag göra..?? Ska jag följa min egen vilja eller lyssna på andra ? :(

• Svar på tråden Vill verkligen ha barn!
  • Reglementet

sexy

Skolverket skriver att om man går på särskolan, så har man en lindrig utvecklingsstörning. Lindrig utvecklingsstörning handlar det om alltså. Man har inte bara lite svårt för matte.

• SweetBaby

Reglementet skrev 2008-12-28 17:15:19 följande:

sexySkolverket skriver att om man går på särskolan, så har man en lindrig utvecklingsstörning. Lindrig utvecklingsstörning handlar det om alltså. Man har inte bara lite svårt för matte.
    Jo men i hennes fall stämmer inte det, som jag skrev ovan.
    Sen kan skolverket skriva precis vad dem vill, hon fick inte den hjälp hon behövde. Det var så mycket lättare för dem att skicka henne till särskolan.
  • smultronochrabarber
    hannahlilla skrev 2008-12-03 15:42:01 följande:
    Hon kan visst få hjälp av soc men det är väl knappast något man vill sträva efter.nope. socialen hjälper en inte förrän man är 18. en kompis till mig blev gravid och fick barn när hon var 17. hon fick vänta tills hon blev 18 för att få hjälp. nej absolut inte. men hur ofta har en 16 åring en fast anställning? det är knappt så en 16 åring kan få jobb idag.
  • milla89

socialen hjälper vissa under 18. mig tillexempel när jag var 16 och fick min son. tror det har mycket med kommunerna att göra.

• smultronochrabarber

milla89 skrev 2009-01-01 00:46:05 följande:

socialen hjälper vissa under 18. mig tillexempel när jag var 16 och fick min son. tror det har mycket med kommunerna att göra.
    aa joo. men det är väldigt väldigt sällan dem hjälper en med den ekonomiska biten när man är under 18. =/
  • Lia85

Kommunerna ska följa socialtjänstlagen, och den är tydlig. Däremot kan undantag göras, men då finns det speciella skäl, tex att den unga mammans föräldrar inte har ekonomisk möjlighet eller är lämpliga.

• pussgurkan86

jag tycker dock att man kan gå ut skolan först innan man skaffar barn. blir man oplanerad gravid så visst men tycker inte man ska planera barn när man går i skolan.

• jerseyko
    smultronochrabarber skrev 2009-01-01 01:13:57 följande:
    aa joo. men det är väldigt väldigt sällan dem hjälper en med den ekonomiska biten när man är under 18. =/
    Det är för ens föräldrar är underhållsskyldiga tills man fyller 18 år eller slutar gymnasiet men längst tills man fyller 21 år.
    Det är föräldrarna som alltså ska söka hjälp hos soc om de fortfarande är underhållsskyldiga.
  • hannahlilla

jerseyko skrev 2009-01-02 21:09:01 följande:

Det är för ens föräldrar är underhållsskyldiga tills man fyller 18 år eller slutar gymnasiet men längst tills man fyller 21 år.Det är föräldrarna som alltså ska söka hjälp hos soc om de fortfarande är underhållsskyldiga.
    Jag är 18, pluggar fortfarande på gymnasiet och det var inga problem med att få hjälp från soc. Till mig sa dem att mina föräldrar inte är betalskydliga eftersom jag fått barn. Är väl olika i olika kommuner kanske.
  • Lia85

hannahlilla skrev 2009-01-03 00:16:33 följande:

Jag är 18, pluggar fortfarande på gymnasiet och det var inga problem med att få hjälp från soc. Till mig sa dem att mina föräldrar inte är betalskydliga eftersom jag fått barn. Är väl olika i olika kommuner kanske.
    Det ska inte vara olika eftersom alla kommuner lyder under samma lag. Du får nog vara väldigt tacksam till din handläggare
  • jerseyko
    jerseyko skrev 2009-01-02 21:09:01 följande: Jag är 18, pluggar fortfarande på gymnasiet och det var inga problem med att få hjälp från soc. Till mig sa dem att mina föräldrar inte är betalskydliga eftersom jag fått barn. Är väl olika i olika kommuner kanske.
    Det är en lag och finns i föräldrabalken.
    http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&bet=1949:381

7 kap 1§
    Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går
    barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna
    underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock
    längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång
    räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan
    jämförlig grundutbildning.
  • MarieHJ

va????? Nänä..Dom är betlnsingskyldiga tills du är 18 år gammal eller tills du gått färdigt gymnasiet om du går det! Va va det för 2tjomme" som sa detta till dig?
  • hannahlilla

jerseyko skrev 2009-01-05 21:27:31 följande:

Det är en lag och finns i föräldrabalken. www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx&...:381 7 kap 1§ Underhållsskyldigheten upphör när barnet fyller arton år. Går barnet i skolan efter denna tidpunkt, är föräldrarna underhållsskyldiga under den tid som skolgången pågår, dock längst intill dess barnet fyller tjugoett år. Till skolgång räknas studier i grundskolan eller gymnasieskolan och annan jämförlig grundutbildning.
    Så sa dem till mig iaf :P inte mkt jag kan säga förutom det.
Svar på tråden Vill verkligen ha barn!