• Mammatillmini2008

Hur gör/gjorde ni?

Sitter här och nyss hemkommen på permision med vår lilla son som är född 24+4 och han blir snart 4 månader.

Nu till frågan. Jag vill veta hur "försiktiga" ni ´är/var tycker att det känns tungt att höra att man ska unvika i stort sett allt eller iallafall det här med att gå i affärer eller bara gå och ta en fika med en kompis.

Frågar nu även om jag vet att det inte ännu är aktuellt eftersom han fortfarande har syrgas men det är ju inte utan att man undrar, man vill ju gärna komma ut och umgås lite och självklart visa upp hoonom för hela världen =)

• Svar på tråden Hur gör/gjorde ni?
  • MsBeauty

Min son föddes v. 24+2, vi kom hem när han var 38 veckor...

Vi kommer vara isolerade till våren, då kommer han vara ca 1 år och 3 månader. Det beror ju på att det är RS säsong nu och så länge han får Synagis, finns det risk för RS där ute. Vi har haft besök sedan vi kom hem, men de måste tvätta och sprita händerna oavsett om de ska hålla honom eller inte. Sonen var ca 1 månad korrigerat när vi åkte tåg första gången, men då var det sommar... Gå i affärer har vi nog aldrig gjort med honom, det blir så att en av oss får handla och den andra är hemma. I början berodde det också mycket på att sonen inte tålde för mycket intryck.

Fika har jag bara gjort i somras och då satt vi på uteserveringen. Även mest pga. att jag kände att det var för mycket folk där inne och att sonen blev stressad av det.

Du kommer märka vad han blir stressad av, men under RS säsongen skulle jag iaf råda er att hålla er borta från alla folksamlingar inomhus.

• knäppisen

Ni får bjuda hem folk istället, eller gå hem till kompisar som ni vet är friska. Använd handsprit flitigt och skicka inte runt sonen från famn till famn utan att veta att de som tar honom har spritat sig och är friska. Det låter kanske lite tramsigt o överdrivet, men det är inget kul att behöva tillbringa jul o nyår på sjukhuset.

• Millli

Vi var försiktiga så länge han hade syrgas och tills han hade blivit ca 4mån korr. Vi har nog haft en vad folk skulle kalla "slapp" inställning till att utsätta grabben för folk..men vi gjorde det vi trodde var bäst för vårt barn och det var att inte skydda överdrivet mycket. Självklart så fick inte sjuka människor komma i närheten men jag gick och handlade i affärer osv. Folk kan vara sjuka i affären också det vet jag naturligtvis men även läkarna tyckte att man ska skydda med måtta. Även prematurer behöver bygga upp ett försvar sa de till oss.. Kan tillägga att ingen fick ta i honom och sprita var ett krav för att ens komma in till oss ett bra tag allra helst under RStiden.

• Mammatillmini2008

Millli skrev 2008-12-07 14:51:27 följande:

Vi var försiktiga så länge han hade syrgas och tills han hade blivit ca 4mån korr. Vi har nog haft en vad folk skulle kalla "slapp" inställning till att utsätta grabben för folk..men vi gjorde det vi trodde var bäst för vårt barn och det var att inte skydda överdrivet mycket. Självklart så fick inte sjuka människor komma i närheten men jag gick och handlade i affärer osv. Folk kan vara sjuka i affären också det vet jag naturligtvis men även läkarna tyckte att man ska skydda med måtta. Även prematurer behöver bygga upp ett försvar sa de till oss.. Kan tillägga att ingen fick ta i honom och sprita var ett krav för att ens komma in till oss ett bra tag allra helst under RStiden.

Precis det där med "slapp" inställning känner jag igen mig i men men på någotvis så känner jag också att man inte kan och inte ska skydda dom för mycket heller, självklart ska man ta det lungt nu i RS-tider men till nästa och höst och vår då är han ju dryga 15 månader okorr och man vill ju faktiskt inte bara vara hemma.
    Skönt att höra att det finns dom som ändå gått lite i affärer och inte varit hysteriska.
    Jag älskar min son över allt annat och vill absolut inte att han ska bli allvarligt sjuk men han måste ju också börja bygga upp ett immunförsvar och det gör man ju inte av att hela tiden skyddar dom mot allt.
  • Proletariatet

Tyra var med till Ica Kvantum från att hon var kanske 5-6 månader. Dock inte större affärer än så, sjuka människor undveks (och undviks fortfarande i den mån det går) man får gå lite på känn och vad man själv tror i samråd med vad de från neo säger.
    Ica var helt ok för de på vårt neo, dock inte Ica Maxi klockan fem på eftermiddagen...

• ISSEN

Våran son född v 26+2 är nu 7 månader okorrigerat och vi träffar bara friska människor, försöker hålla oss borta från förkylningar,men inte lätt då vi har en 2 åring hemma oxå! Vi har vart i affärer med honom flera gånger MEN på morgonen när de precis öppnat och det inte är folk! Vi blir tvugna att åka buss och tåg med honom då ingen av oss har körkort, och det känns rätt jobbigt för till sjukhus,läkare mm måste man ju oavsett tid :( Han har dock inte blivit sjuk(Lite småförkyld 1 gång)  än och det trotts att storebror snorar nästan jämt ;)
    Jag och min sambo brukar oftast vara hemma en utav oss,om den andre ska iväg och på såå vis slipper lillen följa med!
    Fast nu när RS har satt igång blir det inga fler turer till affären för våran lillskrutt iallafall! Så jag längtar liite smått tills vintern och alla förkylningar är över så man kan få börja leva som folk!
    Jag tror att man kommer väldigt långt på sunt förnufft helt enkelt! Visst vill man skydda dem mot allt och helst lite till, men man måste ju få leva oxå!
    Lycka till med eran lilla!

• Mammatillmini2008

Tack för alla svar och råd... Håller helt klart med att man måste få leva med! Men affärer på morgonen alltså, har själv tänkt den tanken samt Ica Maxi typ vid 21, då vårat här i stan stänger 22... Runt den tiden brukar det vara ytterst lite folk där.

• Mylingen

För oss har det funkat att bestämma oss för ett antal riktlinjer som vi följer. Det som inte är "förbjudet" är OK (sen får man ju tänka sig för i varje situation såklart). Har nog skrivit det här i någon liknande tråd, men minns inte vilken, men så här gör vi iaf. (Vi har 3 barn, en 6-åring, en 3-åring, en 6 mån okorr EPT)

Bara friska människor får komma hem till oss, alla tvättar händer med tvål när man kommer in till oss.

Sedan ett par veckor (RS-start) får lillan inte följa med in vid dagishämtningar (vilket hon gjorde före RS).

Alltid handsprit med i vagnen för mina händer om jag måste pilla på henne när vi är ute (stoppa in napp mm). Ingen annan pillar på henne när vi är ute.

Inte affärer, bussar mm i rusningstid.

Storasyskonen pussar henne inte i ansiktet, men gärna på huvudet, fötter osv.

Amma så länge/mycket det bara går, varje liten antikropp hon kan få är bra.

Inte gå till BVC:s dropp-in-mottagning, vårdcentralernas och sjukhusens allmänna väntrum.

Resten gör vi! Vi hoppas att det är en lagom ballans mellan lillans behov av skydd och de stora barnens behov av sociala kontakter mm.

• Basses mamma

Vi gjorde så här när vi kom hem:
    Bara friska besökare
    Alla besökare fick tvätta och sprita händerna
    Bara närmaste familjen och vännerna första månaderna
    Inga småbarn på besök (har det så bra så vi har inga småbarn i närmaste familjen eller bland vännerna, annars hade ju inte det funkat så bra...)
    Inga affärer eller dylikt
    Gick inte i föräldragrupp eller på öppna förskolan
    Till BVC på tider då det var lugnt, och satt då inte i väntrummet och väntade.
    Ute i friska luften så mycket som möjligt

Vi kom hem i slutet av januari i år, och levde efter detta till i maj då vi började leva mer "normalt", dvs gå i affärer och träffa mer folk. Nu när det åter är förkylningstider har vi i stort återgått till hur vi levde i vintras. Men är inte lika noga med besökare, förutom att de ska vara friska. Han får följa med in på affären om det är väldigt lite folk. När vi behöver storhandla eller åka till Ikea tex. så ordnar vi barnvakt. Detta har funkat bra hittills och S har klarat sig helt från infektioner. Men hade inte varit lika lätt om han haft äldre syskon eller om vi haft andra småbarn i familjen. S är nu 13 månader okorrigerat, 10 månader korrigerat, föddes i v. 26+3. Vi har även vaccinerat honom och oss själva mot influensa och han får Synagis.

• Mylingen

Basses mamma skrev 2008-12-08 16:08:36 följande:

Gick inte i föräldragrupp eller på öppna förskolan
    Det skulle jag inte heller göra, särskilt inte öppnis - dit går en del som VAB:ar med större barn, när de stora är för sjuka för dagis men tillräckligt friska för att vara svåra att sysselsätta...

Förresten är jag inte så sugen på sånt med tredje barnet...
  • Grüth

hej!
    vår son är född i v 24+3.
    som du säger när vi hade syrgas hemma var d eoerhört bökigt at tta sig ut så de blev inte så ofta men ibland var inte sjuk en endaste gång första året.fick rs vaccin förra året. nu har de varit ngåra fökyldningar man oroar sig över andningen efter rep tiden och allt men de har aldrig varit nått bra med inga inhalationer eller nått alls har behövts. nu är vi ute som vilket annat barn som helst öpnna förskolan osv...

• Grüth

kändes bra instängt att inte kunna ta sig ut elelr träffa folk men som en annan skrev bjud hem folk vänner så länge dom är friska och så:)

Svar på tråden Hur gör/gjorde ni?