• Sleepingbeuty

    Försökar -bli -gravid tråd 40+

    Tänke vi som är 40+ kunde ha en egen tråd.
    Vi som försöker bli gravida på egen hand.
    Både för att vi är 40+ och att vi är singlar.

    Jag har gjort både DI, IVF och ÄD.
    Kämpar fortfarande, då jag har en del auto-immunologiska problem som ställer till det.

    Jag finns också i 40+ tråden under svårt att bli gravid-forumet.

    Här kan vi ju diskutera allt som tänkas kan.

    Kränkningar och påhopp anmäls direkt!

  • Svar på tråden Försökar -bli -gravid tråd 40+
  • Sleepingbeuty

    Bra att du kollar upp dig ordentligt.Ditt TSH går ju att fixa till med kanske en liten höjninga av levaxin.Ditt socker bör utredas, men det gör dom väl. Kanske det var tillfälligt? Stå på dig annars
    Att resa ensam är nervöst första gången. men efter en gång så vågar du igen.Ta reda på så mkt som möjligt innan och växla pengar här hemma os.v Tips av hotell eller ressätt kan vi hjälpa dig med.Epepepa skrev 2009-03-02 18:31:54 följande:


    Inis - Nej, det är inte så roligt när det inte flyter på som det ska. Ibland vill man prata om det och ibland inte. Själv kan jag vara lite skrockfull med, bäst att hålla tyst tills det är riktigt säkert Men så behöver jag lufta och då är det så bra att kunna gå hit. Nu visade det sig, efter dubbelkoll med svensk läkare, att mitt TSH faktiskt ligger lite högt. Detta både gläder och oroar. Det är ju toppen att få en förklaring till trötthet osv, men sen vet jag inte hur mycket det här kommer att försena mina planer. Det är jobbigt att leva under ständig tidspress. Jag oroar mej också över att behöva resa ensam. Måste säga att jag beundrar er alla här som reser själva till alla dessa främmande länder. Läkaren påstår även att mitt blodsockervärde är lite för högt. Detta har aldrig hänt mej förut. Är det någon som har erfarenhet av det? Inverkan vid barnaalstrande?
  • hymafr

    Epepepa: Mitt blodsocker är också lite högt, dock inte mycket - 5.7 BÅDE vid fastande och vid icke-fastande! Men sköterskan sa att hon själv alltid ligger lite högt trots att hon alltid är noga med vad hon äter.

    När det gäller att resa ensam så får man helt enkelt ta med en bra bok och tillbringa mycket tid på hotellrummet på kvällarna. På dagtid är det ingen fara - inte mer än i Stockholm i alla fall. Vanlig aktsamhet gäller förstås - vifta inte med sedelbuntar, lämna smycken och dyrbara klockan hemma, etc...men det jobbigaste är nog tristessen. Ett tips är att ha med ett mellanmål upp på hotellrummet så att du slipper att ens gå utanför rumsdörren på kvällen. Och glöm inte att köpa en stor flaska vatten. Ofta finns de lokala kvartersbutikerna något kvarter in från huvudgatorna, men så länge man rör sig ute bland folk på dagtid så är det ingen fara.

    I Ryssland kan man förbeställa Taxi från flygplatsen till hotellet. Är väldigt bekvämt och gör att man inte behöver börja resan med att fundera över så mycket runtomkring. Man har ju fullt upp med bebisförsöken...

  • Sleepingbeuty

    Hej alla.Nu behöver jag hjälp.

    Har någon av er som varit utomlands och fått deras Estrafem 2 mg östrogentabletter kvar några som jag kunde få köpa?
    Jag ska nämligen ta vaginalt delvis denna , min sista gång.
    Progynonen går inte att ta vaginalt.Med Estrafemen gör det då de inte har det ytskicket som progynon har.
    Hoppas på svar

  • Mimmi64

    Hej allihopa!

    Har inte varit inne och varken läst eller skrivit på några veckor. Fick litet dåliga nyheter i samband med ett rutin papa-prov då de dessutom kollade vissa blodvärden och det visade sig att jag hade för högt blodsocker, vilket inte inträffat tidigare. Skickades på ny kontroll av både blodsocker och kolesterolvärde och fick provsvaren i tisdags. Blodsockret var då OK, om än rätt nära gränsvärdet, men kolesterolet var rejält förhöjt, 7,0! Triglyceridvärdet var också för högt. Blodtrycket är dessutom också skyhögt (150/105 i samband med papa-provet), så det borde jag få ner. Har bestämt mig för att lägga embryoadoptionsplanerna på is ett tag och försöka göra något åt mina usla värden. Ska prata med min allmänläkare och kanske börja med blodtrycksmedicin och höra vad hon tror om kolesterolvärdet. Har vuxendiabetes i släkten två generationer bakåt (mor och morfar), så vet att jag ligger i riskzonen för det trots att jag inte har mer än ca 10 kg övervikt. Ska försöka ta mig i kragen och börja motionera; det lär ju ska vara bra både för övervikt, högt blodtryck, högt blodsocker och högt kolesterolvärde! Lättare sagt än gjort dock då man är en soffpotatis...

  • Epepepa

    hymafr - jag har redan varit en gång på kliniken i Polen så jag kan resan och det hostel jag bodde på då och ÄNDÅ tycker jag det är trist att åka själv Värst är n0g att ta taxi då flyget anländer sent och sen att jag måste lämna rummet 11.00 och flyget inte går förrän vid 20 på kvällen.
    Men nu har det hela blivit uppskjutet p g a ett par värden som måste rättas till.

    Mimmi - man kan väl kalla det för tur i oturen att vi blir så utredda, för om det nu inte står rätt till i kroppen så är det bra att få veta det. Frågan är hur långt det hade gått innan det blev upptäckt om vi inte hade haft våra olika projekt på gång. Och jag undrar hur många (alla?) av mina tidigare försök som varit kastade i sjön. Kan tipsa alla, oavsett vilken metod man försöker med, att grundligt låta utreda sig innan man börjar spendera stora belopp.
    Jag har heller aldrig haft högt blodsocker förut. Kanske kommer energin och motionsmotivationen när värdena förbättrats. Och inte minst motivationen att äta rätt. *hoppas*

  • Sleepingbeuty

    hej Mimmi.Ja att bli gravid med ett sådant blodtryck är inte bra.Så du gör rätt tycker jag och du bör kolla dig ofta nu med detta.Krya på dig


    Mimmi64 skrev 2009-03-05 17:58:58 följande:
    Hej allihopa!Har inte varit inne och varken läst eller skrivit på några veckor. Fick litet dåliga nyheter i samband med ett rutin papa-prov då de dessutom kollade vissa blodvärden och det visade sig att jag hade för högt blodsocker, vilket inte inträffat tidigare. Skickades på ny kontroll av både blodsocker och kolesterolvärde och fick provsvaren i tisdags. Blodsockret var då OK, om än rätt nära gränsvärdet, men kolesterolet var rejält förhöjt, 7,0! Triglyceridvärdet var också för högt. Blodtrycket är dessutom också skyhögt (150/105 i samband med papa-provet), så det borde jag få ner. Har bestämt mig för att lägga embryoadoptionsplanerna på is ett tag och försöka göra något åt mina usla värden. Ska prata med min allmänläkare och kanske börja med blodtrycksmedicin och höra vad hon tror om kolesterolvärdet. Har vuxendiabetes i släkten två generationer bakåt (mor och morfar), så vet att jag ligger i riskzonen för det trots att jag inte har mer än ca 10 kg övervikt. Ska försöka ta mig i kragen och börja motionera; det lär ju ska vara bra både för övervikt, högt blodtryck, högt blodsocker och högt kolesterolvärde! Lättare sagt än gjort dock då man är en soffpotatis...
  • Sleepingbeuty

    Lycka till till dig också.och som jag också sagt flera gånger, med tanke hur många ÄD jag kastade bort innan jag fick reda på att jag hade högt TNF t.e.x.


    Epepepa skrev 2009-03-05 18:32:09 följande:
    hymafr - jag har redan varit en gång på kliniken i Polen så jag kan resan och det hostel jag bodde på då och ÄNDÅ tycker jag det är trist att åka själv Värst är n0g att ta taxi då flyget anländer sent och sen att jag måste lämna rummet 11.00 och flyget inte går förrän vid 20 på kvällen. Men nu har det hela blivit uppskjutet p g a ett par värden som måste rättas till.Mimmi - man kan väl kalla det för tur i oturen att vi blir så utredda, för om det nu inte står rätt till i kroppen så är det bra att få veta det. Frågan är hur långt det hade gått innan det blev upptäckt om vi inte hade haft våra olika projekt på gång. Och jag undrar hur många (alla?) av mina tidigare försök som varit kastade i sjön. Kan tipsa alla, oavsett vilken metod man försöker med, att grundligt låta utreda sig innan man börjar spendera stora belopp. Jag har heller aldrig haft högt blodsocker förut. Kanske kommer energin och motionsmotivationen när värdena förbättrats. Och inte minst motivationen att äta rätt. *hoppas*
  • hymafr

    Hej allihopa!

    Var på Sophiahemmet hos en Hematolog igår (genom jobbets sjukvårdsförsäkring)

    Vilken otrolig skillnad på bemötandet jämfört med min vårdcentral och även jämfört med den privata klinik som finns i min hemstad (en privat klinik som numera tyvärr har blivit bortskämd med att väldigt många söker sig till dem då det inte går att få några tider på vårdcentralerna)

    Hemma anses jag vara färdigbehandlad eftersom de inte vet vad som är fel på mig = om de inte vet vad som är fel så är det alltså inget fel...?

    På Sophiahemmet lovade de att göra en grundlig utredning. Det betyder att jag under mars månad kommer bli kallad till datortomografi av bröstkorgen, ultraljud av hjärtat, arbets-EKG, samt fick med mig en remiss för att få 29 olika blodprover kontrollerade!!! Dessutom en återbesökstid inom en månad. Inte nog med det. Hjärtläkaren kontaktades under tiden jag var där och han sa att jag skulle ringa när jag fått tiden för datortomografin så skulle han se till att jag fick en tid hos honom samma dag så att jag slapp resa dit en extra gång!!!

    Man tror ju inte det är sant!

    Jag vet att det finns flera av er som jobbar inom vården - och ingen kritik till er - det är ju inte ni som fördelar resurserna - men man kan ju undra om det inte skulle vara lönsamt att sköta även landstingen på samma sätt.

    Nu resonerar jag som så att jag får allting kollat som kan kollas och om de fortfarande inte vet vad som orsakar/orsakat mina besvär så finns det förmodligen ingenting att göra åt det. Förhoppningsvis "bara" muskler som ställer till det.

    Håller verkligen med om att det är "tur" att vi gör ÄD och då blir kollade lite extra.
    Vi får ju en chans att rätta till ev felaktigheter i tex livsföring i tid, innan det gått för långt.

    Men - jag misstänker att min ÄD inte kan ske förrän till hösten. Kanske lika bra då det är svårt att få VUL under juli. Ger mig dessutom en chans att spara ihop ännu mer pengar nu när svenska kronan sjunker som en gråsten.

    Hur gör ni andra när det gäller pengar? Är det någon som lånar, eller sparar ni först? Ibland känns det som om precis alla pengar går till ÄD så nu har jag och dottern bestämt att vi ska ta en kortsemester i London i maj (om jag mår bättre, men det hoppas jag).
    Vi känner båda att det skulle vara så skönt att komma iväg lite och till hösten börjar hon gymnasiet (vart tar tiden vägen?) så då vill hon fokusera på skolan och helst inte ta ledigt.
    Dessutom ska jag bli faster i slutet av maj (har väntat på det i 17 år) så då hoppas jag att få "snusa" lite bebis där i sommar.

    Nu ska jag sova. God Natt!

  • Epepepa

    hymafr - Va roligt att höra att du får så bra hjälp nu! Jag känner igen det där med att bli ivägskickad för att de helt enkelt inte vet vad som är fel. Inte klokt! När det finns experter, varför skickas man då inte alltid vidare?? Det finns verkligen jättemånga urdåliga läkare på vårdcentralerna. Och så självfallet några guldkorn med. Problemet är väl att de här läkarna (som man undrar ifall de köpt sin legitimation) sitter som oåtkomliga på piedestal och ingen vet hur man kan få rätt gentemot dem. Själv blev jag ivägkörd efter att jag gjort en CT-skalle och inget syntes på den. Att jag fortfarande hade huvudvärk var något jag skulle acceptera.

    När det gäller ekonomi så både sparar och lånar jag.

  • Epepepa
    Sleepingbeuty skrev 2009-03-05 23:19:19 följande:
    Lycka till till dig också.och som jag också sagt flera gånger, med tanke hur många ÄD jag kastade bort innan jag fick reda på att jag hade högt TNF t.e.x.
    Vet du varför du har högt TNF? Går det att rätta till?
  • Sleepingbeuty

    Låter jätte bra!!!!!! Äntligen!!! Precis som jag har känt att du ska kollas mer !
    Du ska veta att vi som jobbar inom vården jobbar ofta med en frustration med tanke på de begränsningar vi har och att personalminskningen gör att fler och frel inte ens orkar vara trevliga.
    Tycker det låter sunt att du väntar tills du har blivit utredd och ta en resa till london med dottern istället.
    ÄD äggen springer ju inte iväg s a s.
    och VUl är nästan kört på sommaren.
    Pengar..ja..de rullar...både spar och lån.

    Någon som råkar ha Estrofem tabletter över????????


    hymafr skrev 2009-03-06 00:11:30 följande:
    Hej allihopa!Var på Sophiahemmet hos en Hematolog igår (genom jobbets sjukvårdsförsäkring)Vilken otrolig skillnad på bemötandet jämfört med min vårdcentral och även jämfört med den privata klinik som finns i min hemstad (en privat klinik som numera tyvärr har blivit bortskämd med att väldigt många söker sig till dem då det inte går att få några tider på vårdcentralerna)Hemma anses jag vara färdigbehandlad eftersom de inte vet vad som är fel på mig = om de inte vet vad som är fel så är det alltså inget fel...?På Sophiahemmet lovade de att göra en grundlig utredning. Det betyder att jag under mars månad kommer bli kallad till datortomografi av bröstkorgen, ultraljud av hjärtat, arbets-EKG, samt fick med mig en remiss för att få 29 olika blodprover kontrollerade!!! Dessutom en återbesökstid inom en månad. Inte nog med det. Hjärtläkaren kontaktades under tiden jag var där och han sa att jag skulle ringa när jag fått tiden för datortomografin så skulle han se till att jag fick en tid hos honom samma dag så att jag slapp resa dit en extra gång!!! Man tror ju inte det är sant!Jag vet att det finns flera av er som jobbar inom vården - och ingen kritik till er - det är ju inte ni som fördelar resurserna - men man kan ju undra om det inte skulle vara lönsamt att sköta även landstingen på samma sätt.Nu resonerar jag som så att jag får allting kollat som kan kollas och om de fortfarande inte vet vad som orsakar/orsakat mina besvär så finns det förmodligen ingenting att göra åt det. Förhoppningsvis "bara" muskler som ställer till det.Håller verkligen med om att det är "tur" att vi gör ÄD och då blir kollade lite extra.Vi får ju en chans att rätta till ev felaktigheter i tex livsföring i tid, innan det gått för långt.Men - jag misstänker att min ÄD inte kan ske förrän till hösten. Kanske lika bra då det är svårt att få VUL under juli. Ger mig dessutom en chans att spara ihop ännu mer pengar nu när svenska kronan sjunker som en gråsten.Hur gör ni andra när det gäller pengar? Är det någon som lånar, eller sparar ni först? Ibland känns det som om precis alla pengar går till ÄD så nu har jag och dottern bestämt att vi ska ta en kortsemester i London i maj (om jag mår bättre, men det hoppas jag).Vi känner båda att det skulle vara så skönt att komma iväg lite och till hösten börjar hon gymnasiet (vart tar tiden vägen?) så då vill hon fokusera på skolan och helst inte ta ledigt. Dessutom ska jag bli faster i slutet av maj (har väntat på det i 17 år) så då hoppas jag att få "snusa" lite bebis där i sommar. Nu ska jag sova. God Natt!
  • Sleepingbeuty

    Jag har två autoimmuna sjukdomar, som Giftstruma-opererad -92.Äter Levaxin livet ut samt Psorisis.Ska utredas även för psorisisatrit.det brukar hänga ihop med ett högt TNF som gör att man får ett för stark immunfötrsvar och kroppen skickar ut allt främmande i kroppen.Därför är jag också sällan sjuk med förkylningar o.s.v
    Har man jätte höga värden så tar man TNF blockare som Enbrel, Humira eller Remicade.
    Har man låga förhöjda värden så kan man ta 150 mg trombyl eller Fragmin för att dämpa symtomet.'
    Prover heter S-TNF-ALFA


    Epepepa skrev 2009-03-06 11:20:09 följande:
    Vet du varför du har högt TNF? Går det att rätta till?
  • Solis65

    Har tyvärr inga Sleep, bara Progynon. Om jag förstod det rätt så skulle du ta det båda vägarna enligt ordination. Blir lite nyfiken på varför om jag får fråga? Tänker ju alltid på allt man kan fundera över. 


    Nu skall det gå!!
  • hymafr

    Sleepy: Tack för stödet. Jag är väl medveten om att det är frustrerande för framförallt sköterskor inom vården att inte kunna göra något då läkarna sätter stopp. Ibland är det förstås även landstingspolitikerna som får för sig "dumheter".

    Min pappa sökte för "konstiga" utslag och sköterskan (medelålders) sa :"Det där är bältros - men det får jag inte säga. Du måste höra det från läkaren". När pappa kom in till läkaren (knappt torr bakom öronen) så blev han noggrannt undersökt, men läkaren visste inte vad det var. Då berättade pappa vad sköterskan sagt. Läkaren lyste upp och sa:"Ja, DET är det nog"!!!

    Epepepa: Vad kul med att de "köpt sin legitimation"
    Kan inte annat än hålla med.
    Min dotter var på barnkliniken för problem med huvudvärk och yrsel.
    Efter en datortomografi, som inte visade något fel, så blev hon avskriven som "spänningshuvudvärk".
    Då hon börjat skela med ena ögat (gick på några månader), så besökte vi en ögonläkare. Hon trodde, liksom jag, att det kunde vara en tumör. Det gjordes en magnetröntgen. Tack och lov var det inte det - utan en missbildning i nacken som kallas för "Arnold Chiari". Det betyder bl a att det är extra trångt i nacken och att det blir ett tryck på lillhjärnan.
    Dessutom hindras spinalvätskan från att passera.
    Hon opererades och hennes problem har i stort sett helt försvunnit, t.o.m. skelningen.
    Men det "roliga" i sammanhanget är att de är VÄLDIGT måna om oss på barnkliniken numera. De vill definitivt inte missa någonting i fortsättningen. Jag misstänker att det borde gjorts en anmälning när de missade diagnosen, men jag var bara så glad att hon äntligen fick hjälp att jag inte gjorde något åt det.
    Känns tillräckligt bra att jag fått bekräftat att de nuförtiden har lagt till "Arnold Chiari" som möjlig diagnos när de inte hittar något annat. Kan bara undra hur de kunde få för sig att påstå att hon hade spänningshuvudvärk när i princip ingenting av hennes besvär stämde in på den diagnosen!?!

    Och Sleepy: Tyvärr har jag aldrig fått Estrofem - annars skulle jag gärna delat med mig.

  • mytrouble

    Mimmi: Aj då, det där lät ju inte bra. Men samtidigt är det ju som dom andra säger - bra att du får någon rätsida på allt det där INNAN du sätter igång med ÄD och blir gravid... {#lang_emotions_wink} Men vad betyder egentligen papa-prov? Har aldrig hört det förut.. {#lang_emotions_surprised}

    Hyma: Men varför hematolog? Hade du några konstiga prover eller några andra skumma fynd som föranleder det? Och dina besvär hade väl blivit bättre - eller? Men du kanske fortfarande känner dig trött - eller nåt?
    Ja du, det där med ekonomin. Personligen vill jag inte låna pengar utan spara först. Samtidigt orkar man ju inte leva på existensminimum hur länge som helst och bara spara allt. Nån måtta får det vara. Man måste ju ändå få leva under tiden - speciellt om det blir många behandlingar och drar ut på tiden. Jag unnar mig iaf en liten fjällresa nästa helg och detsamma över påsken {#lang_emotions_dreamer} Jag kan tänka mig att bara ta nån kredit över ett kortare tag - när man just behöver betala en större summa för behandlingen och att sedan (löne)pengarna kommer in på kontot rel snart därefter. Så gjorde jag vid mitt första ÄD-försök och kommer nog att behöva göra nu inför nästa ÄD här under våren...

Svar på tråden Försökar -bli -gravid tråd 40+