• Shadilly

    Tygblöjetråden 19

    Det här är tråden för oss som använder tygblöjor, vill använda tygblöjor eller bara är nyfikna på tygblöjor. Alla frågor är välkomna! Tråden är dock längre än ditt bredband, så det är OK att fråga utan att ha läst hela tråden först.



    För att du som är nykomling inte ska känna dig utanför i diskussionerna har vi en förklaring till vad som menas med de olika benämningarna på tygblöjorna och materialen samt hur de används i trådens första inlägg. Dit kommer du om du klickar på den lilla svängda pilen längst till vänster vid sidnumren.



    Där finns också vår länklista som tar dig till tips och tricks med blöjanknytning, recensioner


    och betygssättning av modellerna, butiker där du kan köpa blöjor, mönster till blöjor att sy själv m.m.



    Förkortningsförvirring? Här är en lathund för våra vanligaste förkortningar:



    AIO=All-in-one * BBh=Baby Beehinds * Bbs=Blueberrys BG=Bum Genious


    BH=Baby Heaven * Bhr=Bum Hugger * BM=Bambino Mio * FB=Fuzzi Bunz


    GAD=Green Acre Designs * HH=Happy Heinys * HeH=Hemp Hour * IV=Imse Vimse


    MA=Magic Alls * MOE=Mother Of Eden * MT=Mommys Touch * PP=Pea Pods


    SWB=Swaddlebees * WO=Wonderoos


    För den som inte hör musiken verkar dansaren galen.
  • Svar på tråden Tygblöjetråden 19
  • Joona
    mandrarinen skrev 2009-03-04 10:15:48 följande:
    Ahh! Borde bli en tunn och smidig blöja... Blir testsugen! Långt till ullared dock men ett besök på rusta borde väl duga det med...
    Vad har ni köpt på Ullared?

    Ska dit om 2veckor!
  • Joona
    Ebbelina skrev 2009-03-04 09:52:30 följande:
    Nä men nu får ni väl sluta tjata om dessa BG, jag har inte rååååd att köpa såna! Jonnaa: Vanlig fleece går finfint!
    Vad bra då ska jag klippa små blöjformer!

    Kanske kan ha råd med en blöja? Jag köpte ju bara en blöja först, man kan ju småshoppa lite!
  • EldHav
    Joona skrev 2009-03-04 09:33:54 följande:
    Gomorron tygmammor! Jag är sjukt imponerad av BG, de höll hela natten och var torr på utsidan och mindre fuktig mot huden än engångs brukar vara! Till saken hör att dottern hade svårt att sova och bad om en extra välling, vilket alltid resulterar i att jag byter en extra blöja innan hon somnar och gör jag inte det så är blöjan blytung och har läckt. Igår ville jag ju prova BG så jag struntade i att byta, så två nattvällingar och en bökig lång kväll och blöjan höll Det gör ju inget att den är superfin också! Just de! Jag la i två inlägg, de två som medföljer blöjan, även bebisinlägget. Tack för länk tipsen! Jo, just det! Vad är microfleece? Kan man använda vanlig fleece? Jag har en stump flecce hemma.
    OOoo, så bra! Hur gammal är din dotter? Hade du bara de 2 inläggen i, inget annat?

    Ooo, hade en värk precis tror jag
  • Ebbelina

    EldHav: Ååh så spännande, kanske det blir bebis före BG Heja, heja!

  • Joona
    EldHav skrev 2009-03-04 10:47:05 följande:
    OOoo, så bra! Hur gammal är din dotter? Hade du bara de 2 inläggen i, inget annat?Ooo, hade en värk precis tror jag
    Hon är 2,5år och torr dagtid, vi kör tygisar på natten och när vi går ut och leker, handlar osv.

    Ja jag hade bara de två inläggen, är det lite? Borde jag ha mer?
    Kan inte detta med tygisar men jag är mer impad av BG än libero o pampers
  • EldHav
    Ebbelina skrev 2009-03-04 10:59:49 följande:
    EldHav: Ååh så spännande, kanske det blir bebis före BG Heja, heja!
    Ja, man kan ju hoppas Får inget svar från barnshop.se...
  • EldHav
    Joona skrev 2009-03-04 11:01:11 följande:
    Hon är 2,5år och torr dagtid, vi kör tygisar på natten och när vi går ut och leker, handlar osv. Ja jag hade bara de två inläggen, är det lite? Borde jag ha mer? Kan inte detta med tygisar men jag är mer impad av BG än libero o pampers
    Jag vet inte, har bara haft vikisar själv, så jag är helt obevandrad inom pocketblöjorna

    Väääärk.... Men de kommer inte tätt...
  • Joona
    EldHav skrev 2009-03-04 11:33:01 följande:
    Jag vet inte, har bara haft vikisar själv, så jag är helt obevandrad inom pocketblöjorna Väääärk.... Men de kommer inte tätt...
    Spännande med värkar hoppas du hinner få dina BG innan ni kommer hem med bebisen! Man vill ju hinna tvätta dem, fast de får väl mannen göra?
  • madebyinferno
    Joona skrev 2009-03-04 10:37:42 följande:
    Vad har ni köpt på Ullared?Ska dit om 2veckor!
    de har 3-pack med bilvårdsdukar på undervåningen och beroende på vilken ledd de viks så kan man få tre tre-lagers alt. tre två-lagers inlägg för 20-25:- minns inte exakt vad de kostade...
    EldHav skrev 2009-03-04 11:33:01 följande:
    Jag vet inte, har bara haft vikisar själv, så jag är helt obevandrad inom pocketblöjorna Väääärk.... Men de kommer inte tätt...
    oooo, så spännande med värkar bara 5 veckor kvar lr nått för mig

    har inte förberett något särskilt, inte ens packat en väska så jag hoppas det inte går fort när det är dags för mig. så jag hinner med
  • brünnhilde

    hmm... Mina Bg har börjat läcka i grenen. Inte kul - speciellt när det är bajs... Vi har provat att ändra knäppning, diskmedelstvätta osv, men det verkar inte funka....

  • Joona
    brünnhilde skrev 2009-03-04 16:21:31 följande:
    hmm... Mina Bg har börjat läcka i grenen. Inte kul - speciellt när det är bajs... Vi har provat att ändra knäppning, diskmedelstvätta osv, men det verkar inte funka....
    Låter inge kul!
    Hur länge har du använt dem? Kanske kan kolla på tvätttips på barnshops hemsida.
    Brukar du torktumla? Har läst att man med pul tygblöjor tydligen ska torktumla ibland så fibrerna sluter sig!

    Köper man one size blöjor vill man ju att de ska hålla minst 2,5år!
  • Joona

    Jag gjorde ju misstaget att tvätta med tvättnötter och hängtorka den första IV AIO, den läckte som ett såll tillslut men det har jag fått ordning på nu, tvättat den och torktumlat två gånger på raken.

  • JsN
    brünnhilde skrev 2009-03-04 16:21:31 följande:
    hmm... Mina Bg har börjat läcka i grenen. Inte kul - speciellt när det är bajs... Vi har provat att ändra knäppning, diskmedelstvätta osv, men det verkar inte funka....
    Är det tyget som läcker eller får ni det inte tätt runt benen?
  • brünnhilde

    Det kan nog vara så att vi inte får tätt kring benen... Vi har en lång smal bebis.

  • JsN
    brünnhilde skrev 2009-03-05 09:22:09 följande:
    Det kan nog vara så att vi inte får tätt kring benen... Vi har en lång smal bebis.
    BG, passar nog bättre på knubbiga bebisar. Jag har alltid tyckt att de varit svåra att knäppa, men då är min pytte smal runt magen bara, och har lite hull på låren. Prova att knäppa ner den en storlek (blir ju mindre vidd runt benen då) och "dra åt" ordentligt även runt benen när du knäpper. (Och kolla förstås att inläggen inte korvat sig)
Svar på tråden Tygblöjetråden 19