När är man ung mamma?
När är man en ung mamma? Till vilken ålder går man under "ung"?
När är man en ung mamma? Till vilken ålder går man under "ung"?
Under 20 tycker jag!
under 20 känns ungt, men absolut inte för ungt. om man ska va klychig "mamma är ingen ålder, det är något man är"
Jag var 19 när vi fick våran efterlängtade dotter! (ja, hon va planerad!)
Och jag kommer vara 22 när våran 2a kommer i sommar!(även 2an planerad)
sambon var 21 när loppan föddes och kommer vara 24 när 2an kommer!
jag känner mig inte särskillt ung igentligen. men jag har förstått att jag räknas som ung mamma. Men jag ser det inte som något negativt iaf! Jag och min sambo har alltid velat haft barn! för oss var det det mest underbara och naturliga som kunde hända oss! Varje dag med våran dotter är en gåva! älskar livet som föräldrar! livet är så mycket rikare med en liten att dela det med!
Under 20 år, men är själv 21 och känner mig som en ung mamma.
konkelbär skrev 2008-12-10 22:28:49 följande:
jag tycker det är lite konstigt egentligen att man ska fundera över det (om man får lov att säga det)
jag tycker det handlar mer om hur man är.
kan man sätta en annan människa helt framför sig själv är man redo att bli mamma, vad man nu än har hunnit få med sig i sitt "bagage".
man kan vara ung i sinnet och man kan ha en "gammal själ"
men självklart, är man bara barnet själv...ja då kanske man är en "ung" mamma.
under 25
Röstade annat, för jag fattar inte grejen med diskussioner och omröstninar av det här slaget. För många verkar begreppet "ung mamma" vara något negativt. I mina öron är det något positivt. För att vara ung, frisk och stark är väl en positiv sak. Jag va 25 då sonen föddes, är 27 nu och väntar andra (kommer att vara 28 då h*n föds). Jag känner mig som en ung mamma - speciellt här i Stockholm där medelåldern för förstföderskor ligger över 30. Skulle dock säga att det här med hur ung man känner sig inte har så mycket med ålder att göra.
Att vara omogen som förälder är något helt annat och det har också relativt lite med ålder att göra.
Jag tror det handlar om hur gammal man själv är för de allra flesta. Minns när jag gick i högstadiet och det blev en våg av tonårsmammor, jag tyckte att man då var för ung att vara mamma i 14-15 årsåldern men tyckte att det var helt ok om man var 17-18, för jag var inte själv så gammal än. Personligen tycker jag nu att ung mamma är under 20 och de allra flesta är FÖR unga när de är typ 16 eller yngre.
Men jag är själv 25, fick dottern när jag var 24 och kan verkligen inte förstå dem som resonerar att man är ung förälder när man är 25. Vart finns det unga någonstans? Ser mig verkligen inte som en ungdom, inte på långa vägar... det var längesen jag växte ur ungdomen! Jag har varit i vuxenlivet länge, så varför UNG förälder?? Jag får för mig att majoriteten som räknar dem under 25 som unga själva är över 30 eller däromkring, ju äldre man blir desto längre upp i åldrarna blir ju "ungdomarna" eller hur? Gamlingarna kallar 30-40 åringarna ungdomar, lite intressant.
miss kitty skrev 2008-12-16 11:57:32 följande:
under 25 känns ungt för mig
Ung mamma.. hade nog velat säga under 35 men det är ju säkert eftersom jag bara är 22år. Men med tanke på vilken ålder folk skaffar barn idag så är man ung om man är under 30. Sällan man hittar vänner i samma ålder med barn.
Hade jag varit 26år hade jag nog inte haller kännt mig allt för gammal. =)
Under 20 tycker jag är ung mamma. Men sedan ser jag ju hur jag själv blir bemött (är 23 nu). T.ex. på vårt dagis, där är väl medelåldern 35 ung. I vår föräldragrupp var jag också yngst, likaså på BVC har jag aldrig träffat någon i samma ålder.
röstade på under 20år
själv blev jag mamma första gången när jag va 19år & 1mån (exakt på dagen) kände mig inte speciellt ung bara som en mamma känner mig mer ung nu när Felix snart e 14år
fick min andra son 3v INNAN 22årdagen
första dottern föddes 2v EFTER 28årsdagen
andra dottern föddes när jag va 29år
Nu är jag en äldre för att inte säga gammal mamma
Jag tycker att man är en ung mamma 20 och under
Vanligast är väl att bli mamma 20 - 30
Och en äldre mamma 30 och över
Men när det börjar kännas något överhuvudtaget för mig ang. ålder på föräldrar så
är det under 15 och över 50
Annars tycker jag det är upp till föräldrarna att själva välja när de vill bli föräldrar och
då helst utan att bli ifrågasatta.
Ja jag fick barn när jag var 19 så då var jag ung mamma.. nu är jag 22 å är väl forfarande ung, men ung mamma tycker jag endå är under 20...
Under 20 tycker jag..
Under 20 år enligt mig, om jag inte har skrivitdet redan