• Strix

Optimera förutsättningarna efter erfarenhet

Hej!

Jag är väldigt nyfiken på om det finns någon skillnad i resultat mellan olika IVF-metoder. Jag är inte ensam om att behöva fler försök än ett. Tänkte att om vi samlar våra resultat på ett ställe kanske man kan påverka sin egen behandling. Så, tacksam om ni som lyckats bli gravida med IVF svarar på följande.

1. din ålder
    2. långa eller korta metoden
    3. vilket preparat
    4. antal ägg
    5. antal befruktade ägg
    6 embyonas kvalitet?
    7. något annat som kan ha påverkat?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 16:33
    OCH, vilka doser av exempelvis Gonal-F/puregon/menopur fick ni?

• Svar på tråden Optimera förutsättningarna efter erfarenhet
  • Chila

Pimpinellan - tänk vad man tolkar olika. Jag tolkar inte alls feia på det sättet utan hon vill göra det som känns bäst för henne  - och du gör det som känns bäst för dig. Förstår att du mår dåligt över att inte bli gravid, har själv varit där så jag vet hur det känns.

Själv tröstade jag mig ofta med tanken "om kvinnor kan bli gravida under brinnande krig, våldtäkt eller svält så ska väl jag kunna bli gravid trots att jag stressar lite på jobbet eller äter vitlök eller struntar i akupunktur eller..." Har haft olika perioder under dessa år där jag dels testat "allt" som akupunktur, zonterapi, kinesiska örter, vitaminer, yoga, hälsosamt leverne etc etc, dels levt precis som vanligt. Vårt absolut sista FET lyckades precis och jag varken gick på akupunktur eller annat så man kan bli gravid ändå. Men det är ju olika hur just DU väljer att göra just här och nu beroende på hur DU mår. Huvudsaken är ju, precis som vera72 säger, att man själv känner att man gjort vad man kan - mer kan man inte göra.

• Strix

Jag tror att det är något jag inte fattar för jag trodde inte att jag skrev något som kunde tolkas negativt. Pimpinellan, jag vet att du redan har provat olika metoder och ligger lite före mig i erfarenheter. På så sätt har du egentligen redan gjort ungefär vad jag försöker göra här. Dessutom kan man verkligen inte anklaga dig för att inte anstränga dig. Man kan nog säga att ALLA här anstränger sig, annars skulle vi inte hänga i de här trådarna. Vi gör det bara på olika sätt. Det här är mitt sätt - att få information.

Precis som du har jag beslutat mig för att testa en ny klinik. Vet inte om det blir bättre, men den nya läkaren tyckte själv att det var dags att gå över till att prova menopur medan den gamla kliniken ville fortsätta med de preparat som jag använt många gånger utan att lyckas. Dessutom var hon mer välvilligt inställd till trombyl. Den här tråden hjälpte mig i övertygelsen om att testa något nytt, men framförallt känns det bra för mig att aktivt göra något för när jag är passiv blir jag mer nedstämd över hopplösheten.

Vet inte om det här gör någon skillnad för dig, men jag hoppas att du förstår att jag vill dig väl och önskar att slumpen även är på din sida nästa gång.

• Semlan10

Hej, har tråkigt på jobbet så har ägnat mig åt att sammanställa statistik från den här tråden. Underlaget räcker ju inte alls som vetenskaplig grund, men kan kanske vara intressant ändå!

Totalt antal svar: 37
    korta metoden: 10
    långa metoden: 27
    gonal-F: 14
    puregon: 14
    menopur: 9
    snittålder: 33,6
    yngst: 25
    äldst: 41
    snitt ägg: 10,6
    snitt befruktade ägg 6
    snitt användbara ägg: 3,6
    antal FET: 4 (varav 2 långtidsodlade)

Snitt för Gonal-F:
    Totalt antal deltagare: 14
    korta: 4
    långa: 10
    snittålder: 35,1
    yngst: 28
    äldst: 41
    snitt ägg: 11,9
    snitt befruktade ägg: 6,9
    snitt användbara ägg: 3,9

Snitt för Menopur:
    Totalt antal deltagare: 9
    korta: 4
    långa: 5
    snittålder: 34,8
    yngst: 31
    äldst: 40
    snitt ägg: 8,4
    snitt befruktade ägg: 5,1
    snitt användbara ägg: 3

Snitt för Puregon:
    Totalt antal deltagare: 14
    korta: 2
    långa: 12
    snittålder: 31,2
    yngst: 25
    äldst: 37
    snitt ägg: 10,5
    snitt befruktade ägg: 5,8
    snitt användbara ägg: 3,6

Övrigt: 4 personer gick på akupunktur vid de försök de blev gravida. 3 personer gick inte på akupunktur vid de försök de blev gravida men hade gjort det vid tidigare besök.
    5 personer fick långtidsodla (det var iaf 5 som skrev det, men kan ju vara fler). 1 person hade tagit trombyl.

Jag är nog lite knäpp som räknat ut allt detta Men jag har iaf kommit fram till att vid min ålder (36) och med tanke på att jag fick ut så få ägg vid första försöket (4) så är det kanske bra att fortsätta med Gonal-F, men med en högre dos. Ska se vad läkaren säger. Blir dock inte riktigt klok på vad skillnaden är mellan gonal-F, Puregon och Menopur - någon som orkar förklara?

• entjej

Mamma till viljestark dotter skrev 2008-12-17 14:54:50 följande:

Gonal-F och Puregon är samma sak, men två olika tillverkare. Menopur är framställt på ett annat sätt (av urin tror jag?).
    gonal-f och puregon är NÄSTAN samma sak. Gonal-f är follitropin alfa och puregon är follitropin beta. Om det spelar roll vet jag däremot inte. Både gonal-f och puregon är syntetiskt framställt och innehåller bara FSH (follikelstimulerande hormon). Menopur är framställt av urin som du skriver och innehåller både FSH och LH.
  • Mamma till viljestark dotter
    entjej skrev 2008-12-17 15:22:55 följande:
    Mamma till viljestark dotter skrev 2008-12-17 14:54:50 följande: gonal-f och puregon är NÄSTAN samma sak. Gonal-f är follitropin alfa och puregon är follitropin beta. Om det spelar roll vet jag däremot inte. Både gonal-f och puregon är syntetiskt framställt och innehåller bara FSH (follikelstimulerande hormon). Menopur är framställt av urin som du skriver och innehåller både FSH och LH.
    Ok, då fick jag lära mig nåt nytt Tack
  • Minnie69

Wow, vad duktiga ni har varit . Jag mitt okunniga nöt har fått reda på mycket här som jag inte visste innan

• Strix

Vad kul att så många engagerar sig!! Och tack för sammanställningen Vera72!

Även om man inte kan dra statistiskt hållbara slutsatser med det här underlaget kanske man kan få tips och idéer. Jag fastnade själv särskilt för vad Michaelani skrev och kanske är det fler som känner igen sig själv i någon annans inlägg.

Vad bra att fler än jag lär sig något av det här! Är så tacksam över all respons!

• Ma Lu

Spännande sammanställning men iaf på Menopur finns ett fel då jag skrivit här och var 29 när jag fick Menopur och det står att den yngsta är 31

* * * If what you have is all you can get - just keep on trying - it just ain´t happened yet * * *
  • Eskobar77

Härligt Vera72 med sammanställningen! Vilket arbete!

(¯`°?.¸ ღ♥ Ines 080201 ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Semlan10

Ja det är ju alltid ett sätt att fördriva tiden med när man har tråkigt...
    Ma Lu - du har naturligtvis helt rätt, det ska stå 29 som yngsta ålder på Menopur, inte 31! Snittåldern stämmer dock. Har allting i ett fint litet Excel-dokument... (jag vet, är nog lite galen!)

• Glitter2

Måste fråga om ni som inte lyckats ännu har koll på om ni har högt TNF-alfa?

Det var en läkare i Örebro som gav alla kvinnor som kom till honom Trombyl och helt plötsligt ökade gravidfrekvensen markant.

För övrigt är jag övertygad om att det inte finns ngt som heter oförklarligt barnlös. Det innebär bara att läkarna inte funnit vad som är problemet. Vår läkare på Sophiahemmet sa vid vår första inseminering att det är så mycket läkarvetenskapen inte vet om der här med hur barn blir till...

• Strix

jag frågade faktiskt om det på just Sophiahemmet och läkaren såg ut som ett frågetecken och sa sedan att det inte var något som var vetenskapligt bevisat. Nu ska jag ta trombyl i alla fall nästa gång för att det kanske kan minska risken för misstfall om man fått det många gånger.

• Fru Orange

Kom att tänka på en sak idag som jag inte har tänkt på innan... Förra gången, den IVF där vi blev gravida - hade jag veckan innan jag började med sprutorna fått kortisonsprutor av doktorn, en i axeln och en i höften. Så totalt blev det 80 mg... Har för mig att jag för några månader sedan läste något om att om man har svårt att bli gravid kan det bero på något särskilt (?) och det kan avhjälpas med kortison...
    Är det någon som känner igen det?

(¯`°?.¸♥Det blir nog ingen bebis för oss♥¸.?°´¯)
  • NenneN
    Är gravid på vår 5:e insättning, kort metod.
    Gjort 4 innan , varav vi plussat på 3 av dem, tyvärr  missfall.Men hoppas Trombyl och injektioner av Progeteron hjälper oss!!!

1. din ålder
    28

2. långa eller korta metoden
    2 långa, 2 FET, 1 kort

3. vilket preparat
    Långa : Suprecur, Puregon, Progesteron vagitorier
    FET: Progynon, Progseteron vagitorier
    Korta: Puregon, Orglautran, Progeteron injektioner, -rombyl

Folacin på samtliga metoder.

4. antal ägg
    1:a 12 st, 9 befruktade, 1 tillbaka, 6 till frysen (långa)
    2:a 9 st, 1 tillbaka, 3 till frysen    (långa)
    3 FET
    4FET
    5  10 ägg, 2 tillbaka, 1 till frysen. (korta)

6 embyonas kvalitet?

Se ovan, goda.
    7. något annat som kan ha påverkat?

Vet inte, tror inte vi kan styra så mycket över det.Jag kan låta bli att dricka sprit, äta lax och annat man inte ska äta, inte dricka kaffe, inte röka, inte passivt röka, inte bära tunga saker.Detta är vad jag kan göra och gör.

Kram alla!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-12-12 16:33
    OCH, vilka doser av exempelvis Gonal-F/puregon/menopur fick ni?
  • IVFmamma
    IVFmamma skrev 2008-12-15 21:34:32 följande:
    Vi lyckades på våran första IVF, vårat problem är mannens få och långsamma spermier1. din ålderJag var 25 när IVFen gjordes men hann fylla 26 innan dottern föddes2. långa eller korta metodenLånga.3. vilket preparatSuprecur nässpray sen Puregon 125IE sen 100IE pga. stort antal äggblåsor, Pregnyl,progesteron vagitorier4. antal ägg8 st5. antal befruktade ägg8 st6 embyonas kvalitet?7 st. var toppkvalité, 1 hade delat sig för fort7. något annat som kan ha påverkat?Jag blev överstimulerad och fick läggas in 2 dagar efter ET. Mannen använde inte rumpvärme i bilen, badade inte varmt,inte bastu osv + tog multivitaminer för män. Jag åt folsyra
    Jag kom på mera saker: Jag drack inget koffein(cola, kaffe osv.)ingen alkohol, ingen rökning, inga mjölkprodukter och ingen gluten.
  • dossanova

Vilken intessant tråd

Ålder 23, 2 misslyckade IVF (korta metoden preugon 125/150 (hade ej fått diagnosen endo)

TItthålsoperation i dec, endo upptäktes. förbehandlas med enanton depot innan tredje IVF

Nu idag hade jag ÄP för mitt tredje IVF och jag ska denna gång (om det nu blir ET) använda mig av pregnyl sprutor istället för vaggisar eller gel. Jag ska även börja äta trombyl på söndag, dvs 1 dag före ET. Hoppas hoppas hoppas det går! Jag e så nervös..

Jag har hört att man inte kan överdosra kroppen med progesteron, dvs, att det är som C-vitamin, kroppen kissar ut det man inte behöver, Någon annan som hört samma sak?

Jag undrar när får vi bli tre i familjen?
Svar på tråden Optimera förutsättningarna efter erfarenhet