• Alvi

Jag är verkligen ingen mamma som passar att vara "hemmamamma". Men nu kommer många lediga dagar, då jag är själv med barnen. Vad i hela friden ska vi hitta på?

Nu på söndag, måndag, tisdag jobbar min man. Sen de två mellandagarna. Jag känner mig inte alls peppad, för jag tycker det är skittråkigt och skitjobbigt att behöva "sysselsätta" mina älskade barn.

En pojke på 1,5 år och en flicka på 4,5 år, men som kanske snarare är som 3 pga utvecklingsförsening.

Vad gör alla andra som är hemma JÄMT?! Vad ska jag göra av våra dagar?!

Once you try menskopp you´ll never go back!
  • Svar på tråden Jag är verkligen ingen mamma som passar att vara "hemmamamma". Men nu kommer många lediga dagar, då jag är själv med barnen. Vad i hela friden ska vi hitta på?
  • Nadjis

Har ni något lekland i närheten? Jag brukar ta med mig en kompis och hennes barn dit, så kan en av oss sitta med våra bebisar och en leka med de stora. Annars är det väl mycket pyssel och sånt, inte så lätt att pyssla med en 1 ½ åring kanske

• Suneboll

Jag gillar att vara hemma, är FL med en 4 mån och har en 3.5 åring, men måste träffa någon annars dör jag av tristess ;0)
    Ska man leka ute i parken el gå på badet, bibblan behöver man sällskap av annan förälder med barn så är det bara.
    Ska vi göra ngt hemma så får det bli ngt som JAG gillar tex baka o laga mat...känns inte lika meningslöst som att leka med lera i 3 timmar ;0)
    Vill barnen pyssla med sånt får de göra det själva, el så kan jag leka en liten stund men inte så länge.
    Bjud hem ngn, med el utan barn som kan ge dig lite fikaprat medans barnen leker, sen kan man ju ta en promenad ute...en 4.5 åring orkar ju gå rätt långt...så kan man titta på saker o så isf att bara vara på tex en lekplats.

Åka skridskor??? 1.5 åringen tycker säkert att det är kul med att bara gå på isen.

• varfördåför

julpyssla.. tryckain nejlokor i apelsiner kan man roasig med ganksa länge.. eller sklippaut saker ur leksaks kataloger och klistra och göra önskelistor

be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • taksi

Baka! Baka julkakor, gör egna julgodisar (t ex färga mandelmassa och doppa i choklad och gör dom i form av bokstäver eller annat som stora barnet tycker är kul) eller släng ihop en kladdkaka eller gott bröd.

• varfördåför

spritsa kristyr på redan bakade pepparkakor gör ett pepparkakshus

be för att allt ska gå bra för min söta vän!
  • Nadjis

Gå till biblioteket och låna böcker gillar mina barn, på en del bibliotek anordnar de ju lite roliga saker som teater, ansiktsmålning och så.

• talare

julpyssla! finns hur mkt pyssel som helst att göra. kolla upp tips på nätet!

• pigglet

Gå en långpromenad och titta på hur folk har pyntat
    Biblioteket
    Badhuset
    Grilla korv
    O´boy i lekparken
    Trolldeg
    Måla på fönstren
    Hälsa på någon
    Baka/laga mat tillsammans
    Åka pulka
    Göra en snökoja
    Bada i badkar med massor av skum
    Storstäda (skura golv med mycket vatten!)
    Göra fruktsallad

• Alvi

Stort tack för alla tips....!! Många var riktigt bra, andra var mindre bra för just mina barn. Typ youtuba barnprogram? Det enda som går hem hos båda är "Mors lilla Olle" på teckenspråk....
    Men mycket br tips var det, ska frösöka fylla dagarna med saker att hitta på!

• lövet2

Det är ju dagarna före jul!
    Sätt ungarna till att städa! Ge dem en gammal tandborste var t ex för att skura golvlisterna eller annat på deras nivå. Det tyckte jag och mina syskon var skitkul när vi var små!

• Alvi
    lövet2: Åhh, nu sår du frön....
  • Gozzi

Låt dom leka själva, intre behöver du sysselsätta dom hela tiden. Barn behöver ha "tråkigt" i bland!

Fast något mina kids gillar är att få bada skumbad mitt på dagen, kan säkert sitta en hel timma och bara bubbla, medans mamma sitter på toagolvet med laptoppen i knät

• Suneboll

lövet2 skrev 2008-12-19 22:55:20 följande:

Det är ju dagarna före jul! Sätt ungarna till att städa! Ge dem en gammal tandborste var t ex för att skura golvlisterna eller annat på deras nivå. Det tyckte jag och mina syskon var skitkul när vi var små!
    Ja, sonen älskar att städa...han brukar skrubba soffbordet så bra att det numera är hans jobb o så gillar han att torka av skåpluckorna i köket o damma med dammvippan el dammsuga
Svar på tråden Jag är verkligen ingen mamma som passar att vara "hemmamamma". Men nu kommer många lediga dagar, då jag är själv med barnen. Vad i hela friden ska vi hitta på?