• EllieMay

    Judar titta hit!

    Hej och välkomna!
    Denna tråd startar jag för oss som är
    judar eller eventuellt dem som funderar på att
    konvertera kan mötas, för att dela tankar,
    åsikter och funderingar.
    Här kan vi babbla om samhälle, allmänt,
    religionen och även det som händer i Israel om någon
    vill.

    Välkomna in

  • Svar på tråden Judar titta hit!
  • En helt vanlig mamma

    Pa vilket satt hjalpe han dem? Min man o hans mamma gjorde Aliyah i borjan pa 90 talet, men exakt vem som gjorde vad vet jag inte...

  • danitra
    En helt vanlig mamma skrev 2009-02-22 00:18:05 följande:
    Pa vilket satt hjalpe han dem? Min man o hans mamma gjorde Aliyah i borjan pa 90 talet, men exakt vem som gjorde vad vet jag inte...
    Han var med i ett projekt som hette Operation Jabotinsky. Ett stort fartyg gick mellan Ryssland (minns ej exakt var, södra delen tror jag) och till Israel. Han var förste styrman och var med och rustade om fartyget för att sedan föra över judarna.
  • En helt vanlig mamma

    Jag tror att de flog, men jag kan kolla med maken senare...

    Ska lagga mig o nana nu...

    Laila tov pa er alla

  • danitra
    En helt vanlig mamma skrev 2009-02-22 00:23:14 följande:
    Jag tror att de flog, men jag kan kolla med maken senare... Ska lagga mig o nana nu... Laila tov pa er alla
    Gör det. Sov gott!
  • Vered

    BS"D

    danitra.

    Var det inte Livets Ord som höll i det? Känner igen namnet nämligen.

    new york brud.

    Tyvärr, men skulle gärna byta Sverige mot Israel idag! (är så trött på kylan och all snö!)

  • danitra
    Vered skrev 2009-02-22 01:19:48 följande:
    BS"D danitra. Var det inte Livets Ord som höll i det? Känner igen namnet nämligen. new york brud. Tyvärr, men skulle gärna byta Sverige mot Israel idag! (är så trött på kylan och all snö!)
    Jo, det stämmer. Vi var inte med i församlingen dock, men min far var med i projektet eftersom han sympatiserade med saken.
  • hilah

    Hejsan allihopa, hoppar in lite här under amningen och önskar er ett försenat shavua tov! Alltid kul med judiska trådar utan bråk och Israel- eller brit-milah-kritik!

  • EllieMay
    hilah skrev 2009-02-23 09:59:40 följande:
    Hejsan allihopa, hoppar in lite här under amningen och önskar er ett försenat shavua tov! Alltid kul med judiska trådar utan bråk och Israel- eller brit-milah-kritik!
    Visst är det skönt med en tråd utan dramatik
    Hoppas allt är bra
  • Tyson 77

    Som TS vet, så är jag inte judinna, men min man är jude. Hoppas att jag är välkommen iaf.
    Tänkte att jag kunde få hålla till här, då de andra trådarna mest går ut på frågor...

    Idag har jag iaf bakat challe! *stolt*


    Mina djur är mitt liv!!!
Svar på tråden Judar titta hit!