• milla89

    vem bestämmer?

    hejsan!

    i alla kommuner ser barnomsorget helt olika ut kan jag medge. men vi har inget kvällsdagis där jag bor. och jag jobbar egentligen 2 kvällar varje vecka. en har jag fått tagit bort för det inte passat sig med barnvakter.
    men mitt barn får inte vara på dagis heltid. jag har börjat jobba 09.30 och jag pendlar 25 min varje morgon. dagis personalen ansåg då att jag skulle lämna 09.00 men det skulle ja aldrig hinna för tåget går 08.45.
    jag sder ofta till att någon i familjen hämtat honom tidigare. vilket de inte helt accepterad heller eftersom jag inte vetat direkt på morgonen om någon annan kan komma. min mamma har blivit väldigt besviken då hon många dagar kunnat hämta sonen om vi bara vetat det i förväg. inte ens barnets pappa är direkt välkommen dit om inte jag förvarnat (vi är separerade och sonen bor hos mig)
    till saken nu så åkte jag och tränade efter jobbet en dag. pappan skulle hämta sonen och vi slutade med ca 45 min mellanrum. vi tog samma tåg till mig och han hämta sonen och jag gick och duscha hemma. han råkade säga det på dagis att jag hade tränat och det blev ett jäkla liv. men är så att jag inte alls hade kommit så mkt tidigare om jag inte hade tränat lite då tåget inte går så jätte ofta.

    har ja inte rätt att ha min son på dagis heltid även fast jag jobbar heltid. eftersom de ändå inte anpassar med kvällsdagis även fast det behövs.

    till detta så hade jag och en jobbarkompis tänkt att vi skulle börja träna en timme före jobbet 2 dagar i veckan eftersom man behöver motion då vi har ett stilla sittande jobb och man mår verkligen dåligt av att inte röra sig. man känner skillnad vid minsta lilla. hon är gift och då kan ju även mannen hämta så barnen inte är på dagis för mkt.
    men ska ja behövas staffas för jag blev ensamstående. det är 2 timmar i veckan jag ber om. vissa börjar ju 14 på dagarna men lämnar barnen redan vid 8, 9 på morgonen. är detta då helt rätt?

    egentligen ska jag även plugga nu men får sån press från dagis att sonen inte ska vara där så orkar inte det.

    funderar på om jobbet ska skriva något friskvårdsintyg bara för det ska se bra ut. behöver inte pengar eller så för träningen eller för kortet men känns som att man behöver röra på sig. eller har man inte rätt till det som ensamstående?

  • Svar på tråden vem bestämmer?
  • fruganL

    Det känns ju som att din personal och du inte kommunicerar speciellt bra. Det låter ju konstigt att de förvägrar dig rätten att ta dig till ditt jobb i tid. Det låter också konstigt att det sköts så dåligt med hämtning.

    I min kommun så har barnet rätt till barnomsorg utifrån föräldrar/förälders sysselsättning INKLUSIVE restid. Går ditt tåg kvart i nio så kanske du behöver lämna halv nio? Det hade inte passat med vår verksamhet, så då hade du fått lämna åtta.

    Skulle du och personalen göra upp att det ibland är du, ibland pappa och ibland mormor som hämtar, så är det ju så oavsett vem som har vårdnad. Inte alltid vet man det från början, men en mormor som ibland hämtar, och som har fått ok från mamman att hämta titt som tätt blir INTE förvägrad barnet. Värre är det med pappan om informationen inte är tydlig. Skulle vi i personalen vet att ni är skiljda, men inte veta att ni är vänner och att om han komme och hämtar så är det för att han ska hämta, då är det ju klart att vi blir fundersamma.

    Värre är det med träningen.
    Barnomsorgen är ni berättigade till utifrån just arbetstider och restid, inte träning hur mycket det än behövs. Ett läkarintyg som säger annat skulle nog förändra det, men inte något annat. Vi är inte till för att avlasta föräldrarna, vi är till för att tillgodose barnets behov av träning.
    Jag har förståelse för att föräldrar behöver träna, likväl som att jag behöver det, men i mina papper, som jag behöver utgå från, så finns det inte medräknat.
    Om du går i skolan är det samma sak med det som jobbet. Barnomsorgen ni är berättigade till utgår från jobb och/eller skola och restid. Det ska du få täcka upp barnomsorg för.

    Det låter som att du behöver be personalen om ett möte där ni i lugn och ro kan gå igenom veckan och tiderna. Reda ut missförstånd om vem som ska hämta, reda ut missförstånd om när tåget går, det vill säga när du behöver lämna. Reda ut missförstånd om träningen, det vill säga att du inte kunnat hämta så mycket tidigare ändå, eftersom tågen går som de går. Om du är SÄKER på att andra lämnar flera timmar innan deras barn börjar jobba så kan du ta upp det också, men betänk att personalen av sekretessskäl inte kan gå in på varje familjs situation och att du inte säkert får ett tillfredsställande svar.

    Blir du INTE nöjd med resultatet av den tydliga kommunikation du haft med personalen, då får du går vidare till deras biträdande rektor.

Svar på tråden vem bestämmer?