• kids is my life

Vad betyder ordet "älskar" ?

Vad betyder ordet "älska" ?
    Är det när det pirrar i magen, man dagrömmer om personen,
    man kan varken äta eller sova och man blir röd om kinderna?
    Nej, det är inte älskar. det är kär!
    Många personer kan inte skilja på "kär" eller "älska".
    När en del är kära eller blir kära och har varit tillsammans i en vecka,
    eller bara någon månad
    och sen så går dom över till att dom "älskar" personen.
    Det tar liksom tid att bygga upp en sån relation att kunna "älska" någon.
    När man går över till att "älska" någon så har man gått till något djupt och starkt.
    Då har man gått till den nivå att man gör allt för personen och kan sätta personen före sig själv.
    Hur kan man sätta en person före sig själv eller kunna offra sitt liv för någon man inte känner?
    I ordet "älska" ingår även tillit och såna saker.
    Hur kan man lita på någon efter några veckor eller en månad,
    eller som man bara har träffat några gånger?
    Och det finns dom som bara har träffats några gånger och sen skriver dom
    "jag älskar dig mest", så patetiskt faktsikt!
    "Älska" är något starkt.
    Tror ni att man bara kan älska någon sådär
    och vem som helst?

• Svar på tråden Vad betyder ordet "älskar" ?
  • babesusan

Jag håller med dig.. blir otroligt irriterad på folk som säger jag älskar dig efter typ 2 veckor.. Visst man kan vara jättekär och förälskad i en människa efter 2 veckor men det är inte samma sak som att älska någon.

Det dröjde 3-4 mån innan jag och min sambo sa till varandra att vi älskar dig. Nu har vi varit tillsammans i mer än 3 år och jag älskar honom mer och mer för varje dag som går, när jag tänker tillbaka på vårt förhållande är jag inte ens säker på att jag verkligen älskade honom efter 3 mån, inte på samma sätt som nu då jag skulle göra vad som helst för honom.

• kids is my life

Okej. Ja, att vara kär/förälskad är en annan sak som att älska någon. Ja, man älskar varandra mer och mer för varje dag som går. För det byggs ju på.

• luxuriouz

Jag älskade någon, bara efter ett par veckor.. och känner ännu samma, efter 4 månader. Fastän jag inte fått prata eller träffa personen på länge känner jag samma nu som då. Det är djupt och starkt och jag bryr mig om honom mer än mig själv... Får inte det kallas älska då bara för att jag kände det efter 3-4 veckor?

• Balehead

Jag tror att man måste känna någon i grunden, vara medveten om alla personens egenheter och brister, och ÄNDÅ känna att det är han som är mitt allt. Att han får mig att må bra och vilja bli en bättre person. Att känna att det inte finns någon annan man vill åldras med.

Pirret kan hålla i sig länge, men om man fortfarande vill ha varandra när pirret är slut, DÅ kan man börja snacka kärlek tycker jag.

• luxuriouz

Jag har kännt ett litet pirr med honom det har jag. Känner mig glad när han vart påväg till mig och när jag ser på honom så fylls jag av glädje. Men trots kort tid så har jag sett och upplevt hans stora brister. Men dem har inte gjort mina känslor mindre. Skulle vilja leva mitt liv med honom och dela glädje och sorg med honom. Jag har typ aldrig sagt till någon jag älskar dem. Men denna gång har jag till och med gråtit och sagt till min mamma i telefon att jag älskar honom. Han får mig att må bra och skratta så mycket, kände något om/för honom som jag aldrig kännt med någon tidigare. Kände att ett liv med honom skulle bli roligt/underhållande. Kände han skulle ta hand om mig bra. Men nackdelen är väl att han inte orkar eller kan eller vill bli en bättre person... Eller vill, vill han... men det är ju som det är nu så. Och det finns verkligen ingen annan jag vill åldras med.. när jag ser på honom och upplever honom så känner jag så starkt inom mig, oj.. han har ALLT. Känner trygghet och känner mig hemma hos honom, lugn, harmoni. Känner jag kan sjunka in och vara mig själv. Trots att vi inte träffats så länge så känner jag allting med han är så naturligt. Känner mig nästan som ett par som vart ihop flera år med honom. Och för att vara lite ytligt med så är han den vackraste, finaste, sötaste och sexigaste man jag någonsin mött!! Insett han verkligen har allt. Vad ska jag säga :) För mig är det äkta kärlek, att älska någon från topp till tå. Att kunna se någons inre och känna värme.

Tycker detta är intressant för jag blir nerklankad hela tiden när jag säger jag älskar denna personen. Jag blir ledsen och börjar ifrågasätta mig själv och känner jag är billig och att mina känslor inte betyder något. Det jag tror och litar på bara är värdelöst och osant.

• Plupp73

Jag har alltid haft svårt att säga "jag älskar dig", och jag förstår numera varför, när jag insett vad det innebär att på djupet älska någon.

Att älska är att känna någon väl, med alla skavanker, avigsidor, personlighetsdrag. Det innebär att på djupet våga sätta sin hela tillit till någon annan. Om man älskar på riktigt så vet man att , vad som än händer, så kommer jag aldrig att sluta älska dig. Jag kan bli arg på dig, vi kan missförstå varandra, du kan få mig att skratta hejdlöst eller gråta - men relationen är oavsett i grund och botten densamma, orubbar. Eftersom jag älskar dig vill jag dig väl, och gör gärna allt det som får dig trygg och lycklig.

Dig som jag älskar gör jag vad som helst för. Jag sätter mig i ett plan och åker från andra ändan av världen om det skulle hända dig någonting. När jantelagen regerar dig, så kan du komma till mig, och jag kommer att berätta precis hur mina ögon ser på dig. För mig är du vackrast i världen, inifrån och ut. Du är den jag önskar sitter vid min sida om jag ligger för döden. Händer det dig någonting så lovar jag att komma och vara med dig hela tiden.

Jag lovar aldrig lämnar dig, och jag hör dig säga att du alltid finns hos mig. Mot dig kan jag luta min panna, och bli älskad precis som jag är....

• Plupp73

Får tillägga att jag visste att jag skulle komma att älska denna person, första gången vi möttes. Jag insåg det på djupet efter 5 år, och erkände det först då för mig själv.

Svar på tråden Vad betyder ordet "älskar" ?