• Anonym (mama)

Min man har cancer

Tänkte bara se om det finns fler i min situation. Jag har två barn och min man har obotlig cancer. Han fick diagnosen för 3 år sen, har opererats sen dess men cancern är kvar. Det är en sån ovanlig form så läkarna vet ej vad de ska göra, men de tror inte att det ska sprida sig. Han kan leva med det just nu, men vi vet ej hur länge. Han är sjukskriven och får vara hemma och uppleva allt med våra barn (vår äldsta är 3 år) - och det är ju en fantastisk gåva. Framtiden känns dock väldigt oviss.
    Finns det någon som befinner sig i en liknande situation?

• Svar på tråden Min man har cancer
  • Anonym (Letar)

@Dama Jag vill gärna komma i kontakt med läkaren i Tyskland. Försöker hitta behandling till min man.

• Goneril
    Dama skrev 2009-03-22 16:13:16 följande:

I sverige ger man ALLTID cellgifter eller strålning!
    Detta behandligssätt förstör inte bara cancern utan oxå hela ens immunsystem + att de påverkar kroppen negativt.
    Och fungerar inte de behandlingsformerna gör man ingenting!

Det är så tragiskt och se!

Visst, det kostar pengar att åka till tyskland och få annan behandling. Men det är väl värt varenda krona om man kan bli frisk!?

Och det är verkligen inte bluff! det fungerar...
    Den här mannen som har hjärntumör som jag skrev i förra inlägget.
    Den sortens cancer han har lever på syre.. och den växer sig större av det.
    Han har fått sprutor med någon medicin som ska bryta ner tumören.
    Har inte hört hela behandlingsättet ännu iom att de kom hem nu idag.

Men visst är det otroligt?!

Det gör man inte alls, man ger inte alltid cellgifter efter strålning. Jag har själv strålats och där var det inte tal om cellgifter. En väninna har samma erfarenhet. Cancersjukdomar yttrar sig inte likadant och överallt och behandlas inte identiskt. Det där med att cancer lever på syre, tja, det kanske är sant men låter ytterst tveksamt. Visa gärna någon källa på det.
  • Anonym (Bea)
    Goneril skrev 2025-09-07 19:14:26 följande:
    Det gör man inte alls, man ger inte alltid cellgifter efter strålning. Jag har själv strålats och där var det inte tal om cellgifter. En väninna har samma erfarenhet. Cancersjukdomar yttrar sig inte likadant och överallt och behandlas inte identiskt. Det där med att cancer lever på syre, tja, det kanske är sant men låter ytterst tveksamt. Visa gärna någon källa på det.
    Tråden är 16 år gammal, så man kan ha ändrat metoder sedan dess. 
  • Anonym (Positiva tankar)

Hej!

Jag förlorade min sambo i cancer för 5 år sedan. 
    Utan att veta hur ni agerat hittills så vill jag säga att tänk Positivt och framtid MEN var också realistiska
    Förbered se över pensionspar försäkringar ev lån etc etc
    Och är ni inte gifta. GIft er!

Vi vägrade agera i de banorna för det kändes som att ge upp. Som att det vore att erkänna att han kunde gå bort.
    Men att inte se över allt, och att inte gifta oss, var det dummaste vi gjorde mot barnen och mig.

Många svåra beslut och mycket jobb hade besparats mig mitt i den bottenlösa sorgen 
    Och barnen har gått miste om en hel del pengar 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Bea) skrev 2025-09-07 19:22:12 följande:
    Tråden är 16 år gammal, så man kan ha ändrat metoder sedan dess. 
    Ja, utvecklingen går fort.
  • Goneril
    Anonym (Jag) skrev 2025-09-07 20:00:51 följande:
    Ja, utvecklingen går fort.
    Aha, gammal tråd. Gissar att behandling numera är mer "riktad" mot själva tumören för att inte bryta ner kroppen, immunsystem etc. 
  • Anonym (Just me)
    Anonym (Positiva tankar) skrev 2025-09-07 19:44:27 följande:

Hej!

Utan att veta hur ni agerat hittills så vill jag säga att tänk Positivt och framtid MEN var också realistiska

Vi vägrade agera i de banorna för det kändes som att ge upp. Som att det vore att erkänna att han kunde gå bort.
    Men att inte se över allt, och att inte gifta oss, var det dummaste vi gjorde mot barnen och mig.

Många svåra beslut och mycket jobb hade besparats mig mitt i den bottenlösa sorgen 

Vad hade fungerat bättre för dig och barnen  om ni vore gifta?
  • Anonym (E)
    Goneril skrev 2025-09-07 23:26:37 följande:
    Aha, gammal tråd. Gissar att behandling numera är mer "riktad" mot själva tumören för att inte bryta ner kroppen, immunsystem etc. 
    Du läste också lite dåligt, det stod inte efter strålning  utan eller strålning.
  • Anonym (Bea)
    Anonym (Just me) skrev 2025-09-08 05:33:26 följande:
    Vad hade fungerat bättre för dig och barnen  om ni vore gifta?
    Hoppar in här. Om man inte är gifta och har barn ärver barnen halva bostaden och bohaget, halva sommarstugan, halva båten och alla den bortgågna förälderns ekonomiska tillgångar. 
  • Anonym (tack för kaffet)
    Anonym (Positiva tankar) skrev 2025-09-07 19:44:27 följande:

Hej!

Så är det givetvis, och bryr man sig om barnen ser man till att vara gift.

Men det fattar inte vissa här.
  • Anonym (J)

Även om man inte är döende är det rätt bra att tänka på sånt här i god tid. Dödsfall kan ske oväntat.

Man behöver nödvändigtvis inte gifta sig. Mycket går att lösa med samboavtal, testamente, livförsäkring mm. Bara man ved vad man vill och vad man gör.

• Anonym (Just me)
    Anonym (Bea) skrev 2025-09-08 07:30:25 följande:
    Hoppar in här. Om man inte är gifta och har barn ärver barnen halva bostaden och bohaget, halva sommarstugan, halva båten och alla den bortgågna förälderns ekonomiska tillgångar. 
    En del personer tror jag vill ha det så, att barnen ärver allt. Men som någon sa, vissa saker går att lösa med testamente och samboavtal.
  • Anonym (tack för kaffet)
    Anonym (J) skrev 2025-09-08 08:00:46 följande:

Även om man inte är döende är det rätt bra att tänka på sånt här i god tid. Dödsfall kan ske oväntat.

Man behöver nödvändigtvis inte gifta sig. Mycket går att lösa med samboavtal, testamente, livförsäkring mm. Bara man ved vad man vill och vad man gör.

Men de som inte gifter sig får oftast aldrig tummarna ur arslet och gör något av det där. Och det är mycket dyrare än en vanlig borgerlig vigsel.
Svar på tråden Min man har cancer