Hejsan, vet inte om mitt svar är nått direkt svar, mer lite om hur vi har det. = )
Jag är 22 år, träffade min sambo när jag var 17, och han hade då en dotter på 3 månader, när Jenny hade fyllt 1 år så flyttade jag ihop med Mats, och han har då Jenny varannan vecka (det har vi fortfarande) i början va allt jätte jobbigt, INTE med Jenny men med mamman (det är Mycket Mycket bättre idag, idag kan vi prata när vi ses och det e skönt, lite nervigt men skönt Tycker iaf jag....)
När Jenny va runt 2 år så började hon säga mamma till mig men jag klar gjorde då att jag är inte din mamma, din mamma heter ******** Och jag är Anna, och det hjäpte jag "vill inte" vara Jennys mamma, hon har en och det räcker, men för det kan JAG älska Jenny som om hon vore min egen med tanke på att jag har funnit hos henne i hela hennes liv nästan.
Idag är hon 5 (i april) och hon är en STOLT stora syster till en lillebror, OCH dom älskar varandra, hon är en underbar storasyster, det ända som känns e att man inte ger henne lika mkt tid längre när Hampus är vaken, utan - nej Jenny du får vänta till Hampus sover eller vi gör det sen, eller en annan dag mm.
Men nu försöker JAG ta igen tid på kvällarna då Hampus lägger sig mellan 18.30-19.00 och Jenny vid 20 så försöker jag pyssla,läsa och mysa med henne då...
Hmm vet inte varför jag skriver men, Jag älskar Jenny! Och det är samma regler för både henne och Hampus, Jag personligen tycker att man behandlar barnen lika dom kommer ju alltid att vara syskon och hur som helst så kommer ju din sambos son alltid att vara storebror, så varför ska dom inte behandlas lika? OM ni ska leva resten av erat liv ihop så kommer ju hans son alltid vara en del utav dej och du kommer garanterat vara en del utav honom....
hmmm känns som jag bara maller och maller och tappar tråden lite, hehe men hmm, hur ser din och bonus sonens relation ut idag? kan du hitta på saker själv med honom eller?? Jenny har ju fått hjälpt till med lillebror sen han kom, hon fick hålla honom första dan, myste, pyssla, gav honom nappen, fixade till pyjamasen mm. men jag har alltid varit noga med att hon ska känna sig delaktig det är ju trotts allt hennes lillebror, Men även nu tar hon om han om honom hon leker med honom på sitt rum, delar med sig av sina leksaker och då måste ju vi försöka se till att Hampus delar med sig av sina(det e ju inte lätt att få en 1 åring å förstå det men det kommer han ju få lära sig på dagis om inte annat) Men här hemma dela vi på allt mellan båda, ska Hampus få nya kläder får Jenny det oxå. Får Hampus gå från bordet får Jenny det med och tvärtom, annars väntar vi tills alla e klara.......
Oj förlåt nu e jag sådär långdragen igen =0 )) *ler*
Men jag tror att om du bara gör storebror delaktig i syskonet och behandlar lika så kommer allt lösa sig, Han behöver inte säga mamma till dig för det.
jag hämtade Jenny på dagis själv en dag(Länge sedan) och så kom det fram en liten kille, när jag höll på och klädde på Jenny och frågade vem jag va, och då sa jag att man kan säga att jag är Jennys extra mamma, jag bor ihop med Jennys pappa, svarade jag då, Men jag blev snabbt rättad utav Jenny - Ne du är inte min mamma, min mamma heter ******* du är bara min Anna som tar hand om mig och hjälper pappa = )) hehe - så va det med det! men nu kan hon säga fel och råka säga mamma till mig, och sen suckar hon och tittar på mig - du vet vad jag menar, säger hon bara då = )) hehe Lycka till iaf mvh Anna