• MammasÄlsklingar

Funderar på att bli hemma mamma i några år.. Någon som har tips råd osv :-)?

Just nu är jag mammaledig åt min 8+ månaders tjej och jag har även en 3+ tjej.
    Funderar på om jag ska vara hemma mamma i några år.
    Ansöka om vårdnadsbidrag och kanske jobba 1 kväll i veckan eller så.
    Vi kommer ha råd med det kommer ha bra ställt trotts det.
    Någon som e hemma mamma som har bra råd osv?
    Går ni på öppna förskolan om dagarna?

• Svar på tråden Funderar på att bli hemma mamma i några år.. Någon som har tips råd osv :-)?
  • inkka

Vi går på öppna förskolan (eller annan aktivitet som finns i kyrkorna här) ungefär 3 gånger i veckan. Ibland träffar vi andra barn hemma med. Det räcker gott och väl för oss. Bara att gå till fiket är ju lite happening för våra barn.

Klart du ska passa på vara hemma lite längre! Är inte ekonomin något problem så finns det ju bara fördelar med det

• MammasÄlsklingar
    inkka skrev 2009-01-22 12:20:22 följande:
    Vi går på öppna förskolan (eller annan aktivitet som finns i kyrkorna här) ungefär 3 gånger i veckan. Ibland träffar vi andra barn hemma med. Det räcker gott och väl för oss. Bara att gå till fiket är ju lite happening för våra barn.Klart du ska passa på vara hemma lite längre! Är inte ekonomin något problem så finns det ju bara fördelar med det
    Ah.. men då kan vi gå på öppnis då sen ligger 2 min ifrån oss gång väg kanon.
    Vad gör ni annars om ni är hemma om dagarna?
    Vore mysigt och få vara hemma med barnen tycker jag
    Om jag ska söka VB sen ringer jag bara till FK om papper då? Vet du?
  • nane82

Hej! Jag e också hemmamamma till en liten tjej på 19mån.. Vi e på ÖF ca 3ggr/v, ute o leker i parken, tittar på djur, hälsar på hos mormor o morfar, hemma o pysslar med vardags sysslor m.m.
    Ansökte om vårdnadsbidrag hela 2009, kommer att jobba ca 2-3 kvällar/vecka. Härligt... =)
    Ring till din kommun/stadsdelsförvaltning ang ansökningspapper för VB. Lycka till!!

• Lina 1978

Å vad härligt det låter! Hade ingen aning om att man fick jobba samtidigt som man fick vårdnadsbidrag. Är det någon gräns på hur många timmar man får jobba eller hur mycket man får tjäna?
    Hur mycket ligger bidraget på?
    Ställer lite frågor här. Ni verkar ha koll på detta :P

• nane82

Man får jobba/tjäna så mkt man vill... så länge man inte använder sig av kommunal barnomsorg. Bidraget ligger på 3000kr skattefritt. Man kan även söka halvt bidrag om man har barnet några timmar på förskolan.
    Kan vara olika från kommun till kommun, vi bor i Sthlm.

• Lina 1978

Aha man kan alltså få bidraget och jobba samtidigt! Då kan man ju turas om här hemma, så att det alltid är någon hemma menar jag.
    Bra att veta! Tack för infon...
    Förlåt att jag lånade din tråd TS med mina frågor :P

• rosendal

Lina 1978 skrev 2009-01-22 13:48:32 följande:

Aha man kan alltså få bidraget och jobba samtidigt! Då kan man ju turas om här hemma, så att det alltid är någon hemma menar jag. Bra att veta! Tack för infon...Förlåt att jag lånade din tråd TS med mina frågor :P
    Tänk bara på att bidraget inte finns i alla kommuner... Som våran exempelvis. Sen gäller det ju olika i olika kommuner i Örebro gäller det från att barnet är 15månader ex.
  • Lina 1978
    rosendal skrev 2009-01-22 13:53:53 följande:
    Tänk bara på att bidraget inte finns i alla kommuner... Som våran exempelvis. Sen gäller det ju olika i olika kommuner i Örebro gäller det från att barnet är 15månader ex.
    Finns det inte i Malmö?
  • hammarby

MammasÄlsklingar..
    Antar att du har kollat upp allt innan och läst på om vårdnadsbidraget? Att barnen det gäller måste ha fyllt 1 år och att det gäller som längst till månaden som barnen fyller 3, att du måste ha tagit ut minst 250 SGI-dagar osv..osv..

Jag är själv hemma med mina två barn och har vårdnadsbidraget. Vi är ute jättemycket, leker i parken, promenerar i skogen, träffar andra kompisar som också är hemma, går på öppna förskolan både i kyrkan och den "vanliga". Ja dagarna går på nåt sätt..

EDDIE 060913 DANTE 071019
  • MammasÄlsklingar
    hammarby skrev 2009-01-23 21:18:32 följande:
    MammasÄlsklingar..Antar att du har kollat upp allt innan och läst på om vårdnadsbidraget? Att barnen det gäller måste ha fyllt 1 år och att det gäller som längst till månaden som barnen fyller 3, att du måste ha tagit ut minst 250 SGI-dagar osv..osv..Jag är själv hemma med mina två barn och har vårdnadsbidraget. Vi är ute jättemycket, leker i parken, promenerar i skogen, träffar andra kompisar som också är hemma, går på öppna förskolan både i kyrkan och den "vanliga". Ja dagarna går på nåt sätt..
    Jepp det har jag kollat upp!
    Det jag e rädd för e att barnen ska bli utanför på något sätt än dom barn som går på förskolan? Känner aldrig du så?
  • inkka

Här är det ganska många barn i min stora tjejs ålder hemma med småsyskon just nu. Så jag känner mig inte ett skit orolig att hon ska känna sig ensam och utanför. Men, vi får väl se hur många som kommer vara hemma efter denna höst (då de flesta ska börja på förskolan igen). Får väl hoppas det är några andra som får småsyskon isf Det är väl en av fördelarna med att 15-timmarsbarnen har så knasiga tider här (3 timmar/dag 5 dagar/vecka, och ingen lunch. Och fullpris.) Många väljer att ta hem storasyskonen helt en tid.

• inkka

pussgurkan86 skrev 2009-01-24 20:21:33 följande:

måste inte barnen ha någon sorts handikapp för att man ska få vårdnadsbidrag???
    Nää, det är "vårdbidraget" det
  • pussgurkan86

ok så man kan vara hemma med sitt barn då från och med när barnet är 1 år?? så om jag skaffar barn när min tös är 1 år kan jag då få vårdnadsbidraget också även om jag får föräldrarpenning?? båda barnen kommer då att vara hemma med mig.

• inkka

pussgurkan86 skrev 2009-01-24 21:13:13 följande:

ok så man kan vara hemma med sitt barn då från och med när barnet är 1 år?? så om jag skaffar barn när min tös är 1 år kan jag då få vårdnadsbidraget också även om jag får föräldrarpenning?? båda barnen kommer då att vara hemma med mig.
    Ja, från ett år till tre är det på de flesta ställen, men det är olika från kommun till kommun. Och vissa har det inte alls. Men, man kan inte få det för ett barn och samtidigt ta fp (det stora barnet kan ju vara hemma ändå då). Men, vill man så kan man ju ta ut mycket fp först och lägga undan och sen vara hemma på bara vårdnadsbidraget en tid. Och spara fp-dagar är ju heller inte fel. Blir det ny regering så ryker detta bidrag genast, så det är bäst passa på få lite glädje av det
Svar på tråden Funderar på att bli hemma mamma i några år.. Någon som har tips råd osv :-)?