• Svar på tråden Få ihop familjelivet utan stress
  • Snart sommar

    Än så länge är jag hemma och har aldrig behövt bolla arbetstider med barnhämtning och liknande, men för mig är det viktigt med rutiner och planerande.

    Barnen är 6 månader, snart 2 år och snart 4 år. Alla är hemma med mig så vi behöver inte stressa iväg till dagistider utan kan ta dagen i den takt vi vill.

    Rutiner när det gäller mat och sömn har jag infört, det skulle inte fungera annars.

    Tvätten sköter jag när den behövs, blir mindre jobb så.
    Städning (dammsugning, dammande och våttorkande av golv) görs ett par dagar i veckan, bestämda dagar. Vi bor så litet så det går snabbt. Barnen hjälper också till och gör sin del .

    Storhandlar hem blöjor, mat som går att frysa och torrvaror för hela månaden när lönen kommer. Resten försöker jag handla max 2ggr/vecka, men mjölk går i mängder, liksom frukt så det blir oftare.

    Jag handlar rätt mycket barnkläder över nätet, slipper springa runt efter det i affärerna.

    Jag är i grunden en slarver, men det fungerar inte att behöva leta efter sex vantar när man ska ut och barnen rusar runt samtidigt så var sak på sin plats helt enkelt.

    Barnen sover klockan 20 på kvällen så efter det har jag och maken egentid/tid att umgås. Även innan, vi delar på nattningen.

    Helgerna är sällan planerade.

  • gryning2

    Vi planerar vår livsstil efter att vi ska klara oss på två deltidslöner (75 - 80%). Jag tror det är det bästa receptet för harmoni. Det kommer ju att innebära att man inte kan köpa det största huset med nyaste möblerna i bekantskapskretsen, och det får man acceptera. Just nu nöjer vi oss också med hyreslägenhet fast alla vänner köper hus. Men vi har mer tid tillsammans än vad de har.

  • mandelblomma

    sänk kraven, skaffa städerska och dela på jobbet hemma.
    Vi har fem barn i familjen ( jag hade två när vi träffades och mannen en sen har vi tvillingar tillsammans)
    Vi jobbar heltid båda två och har tänkt fortsätta göra det, nu är jag fl och snart är det mannens tur.
    Men igenom att planera, men inte överplanera så får vi livet att fungera utan att bli trist...våra stora barn är ju tonåringar, men kräver ändå en del, men ger också mycket tillbaka i form av ex barnvakt.
    Vi har städerska två ggr per månad.
    Vi storhandlar och planerar veckorna rätt detaljerat.
    Vi unnar oss weekendresor och sköna helger med god mat och vänner, men lika ofta eller oftare är vi bara och myser vi två.
    Våra jobb är rätt krävande, för att inte bli för uppbokade och samtidigt hinna med alla barn, så kanske vi inte unnar oss massa egna intressen, utan tar det lite som det är.
    orkar inte vara klassmamma, baka alla bullar till hemma matcherna för sonen och delta i olika föreningar man kanske skulle vilja.

  • tobiasmia

    Både jag och min man jobbar heltid och våra 2 små barn (1,5 år och 3 år går på dagis). Jag älskar mitt arbete och jag tänkte länge på om jag verkligen ville jobba heltid eller gå ner i tid vilket jag kände att de flesta andra mammor gör.
    Jag är en fröken duktig och skulle jag gå ner i tid skulle jag inte göra annat än att städa, tvätta, diska, laga mat och göra allt det där för att min man ju jobbar heltid och då måste jag kompensera för det på något sätt. Jag VET att jag inte skulle vara särskild mycket mer med mina barn. Och jag vill faktiskt inte gå ner i tid från jobbet för att jobba hemma.
    Däremot försöker vi att hjälpas åt med allting och visst det blir stökigt iblandt, men då kommer dammsugaren fram. Jag har jobbat mycket med min egen prestationsångest och försöker faktiskt att inte stressa. Jag har också insett att med heltidsjobb och 2 små barn hinner jag alltså inte göra 117 saker på fritiden, utan har fått prioritera vad jag faktiskt vill göra av min fritid. Tränar hemma med dvd istället för att gå till gymmet t.ex. och välja att vara med mina barn och man när jag är ledig istället för att hinna med så mycket.

  • Amine

    Jobba på olika tider! Deltid, visst bra men inte en möjlighet för alla, av ekonomiska skäl eller annat. Men kanske kan en eller båda flytta lite på sin arbetstid så barnen får lite kortare/färre dagar på dagis. Börja en halv timme tidigare på morgonen, 30 minuters lunch i stället för 60 och du kan antingen gå hem en timme tidigare varje dag eller vara ledig 1/2 dag varannan vecka.

    Planera dagis schemat. Jag skämms inte ett dugg för att när Wille har kort dag hämtar vi honom efter att han ätit, har han ledig fm kommer han innan lunch, och frukost äter han på dagis, möjligtvis en banan eller lite välling hemma på morgonen.

    Utnyttja spilltid. Morgonpigga barn? Förbered middagen/duka på morgonen. Vill du inte starta tvätt/disk maskinen när du inte ska vara hemma? Ladda den så det bara är att trycka på knappen och sätt en stor lapp så du går och trycker igång den det första du gör när du kommer hem. Städa badrummet samtidigt som barnen badar...

    Organisera ert liv bättre. Möblera om i garderober så att mycket kläder kan hängas i stället för att vikas. Köp strumpor i storpack, en sort/ person (eller strumpstorlek) och slipp sitta i timmar och para strumpor. Köpa ny disk/tvätt maskin -miljövänligheten är viktig men även program tiden. Hur ser er tvätt logistik ut, måste ni vänta med nästa tvätt omgång tills den första torkat (det finns torkställ från hundralappen på IKEA)? Springer ni runt i hela huset för att lägga tvätt i lådor/ hämta smutstvätt?

    Och så min sista tanke. Sätt ALDRIG igång TV:n för att "kolla vad där är". Det finns alltid någon intressant dokumentär om en holländsk cykelreparatörs deklarationsvanor eller så...

  • Majsan72

    Wow, vilken härligt inspirerande tråd! Måste bara säga det. Massor med bra och smarta tips.

  • mia mamma

    Jobbbar heltid men har en underbar arbetsgivare som låter mig jobba lite flexibla tider samt jobba hemmifrån.
    Fasta rutiner funkar bra i våran familj och bra uppdelning på "måste göras" saker.
    Jag är en kvällsmänniska och min sambo en morgonmänniska, utnyttjas på jag viker tvätt framför tvn och sambon fixar frukost.
    Två underbara barn som inkluderas i hushållsarbetet så bli det både nytta och nöje samt att man umgås.
    Ta tilvara på dagen som den är. Fint väder, strunta i tvätt och städ och ut och njut...


    Lycklig mamma till ♥ Oliver -04 & ♥ Elin -07
  • Idel

    Att tänka efter vad man vill lägga tiden på är nog mitt bästa tips, många fastnar nog i en massa måsten, men jag går hellre ut i solen än städar/stryker osv så att acceptera att det är lite stökigt o ostädat är ett annat tips.

    Ta hjälp av andra är ett annat tips, jag har en kompis som inte har några barn som är barnvakt åt dottern, båda tycker det är jättekul, dottern älskar henne! Liksaså samordna med anda föräldrar om barnen behöver skjuts/hämtning/lämning till olika aktiviteter.

    Gör ett aktivt val, vad ni lägger pengar på, många hamnar i nån slags konsumtionsstress, om ni spenderar mindre pengar blir ni mindre beroende av heltidslöner. Spartips: många barngrejor kan man få/låna av kompisar och släkt med äldre barn, skippa bilen (om ni kan!),... Vi har nu länge levt på först studiebidrag+80% lön, nu jobbar jag typ halvtid, mannen 80% och vi tycker inte vi behöver snåla..

  • Eeska
    Horst skrev 2009-02-25 21:36:32 följande:
    Jobba mindre, bo billigt, undvik lån, ha fasta mat och sovrutiner för de små barnen, veckohandla, var GLAD (OCH OM DU INTE KÄNNER DET, SÅ FEJKA DET TILLS DU KÄNNER DET...)
    Underbart Horst! Det bästa som är värt att sägas igen står med STORA bokstäver = )
  • victoria p
    Horst skrev 2009-02-25 21:36:32 följande:
    Jobba mindre, bo billigt, undvik lån, ha fasta mat och sovrutiner för de små barnen, veckohandla, var GLAD (OCH OM DU INTE KÄNNER DET, SÅ FEJKA DET TILLS DU KÄNNER DET...)
    Håller med!!! Funkar mig o min familj!

    Det där med att fejka/intala sig själv att man mår bra osv funkar t.o.m på min foglossning! någorlunda iaf.. :)
  • Horst

    Robert Broberg:

    Hellre var ute på hal is och ha det glatt, än gå i lera och sörja.

Svar på tråden Få ihop familjelivet utan stress