• mandelblomma

låter henne åka utan pengar...

känner mig taskig men samtidigt så arg på dottern som jag betalde ridlektionen för i går om hon skulle dammsuga huset då hennes barnbidrag tog slut efter en shoppingdag av saker hon INTE behövde.
    Efter ridlektionen så orkadade hon plötsligt inte dammsuga utan började tjafsa om att det var taskigt av mig att låta henne betala sporter själv, för så gjorde minsann inte hennes kompisars föräldrar.
    Jag betalar hennes ridsaker men ridlektionen i går var någon nyck att testa på ridskola när jag hela tiden sagt att jag betalar inte det och all utrustning hon behöver nu snart
    ( ridväst för 1500kr exempelvis).

Eftersom hon ska bort i dag med sin klass på läger den här vecka och jag ändå tyckte synd om slarvan så hade jag tänkt att göra ett undantag och skjuta till 200 kr som reservpengar...hon har själv sagt att hon inte tar med sig något nu...ville hon använda dem skulle hon få vara skyldig mig en städning annars om pengarnan var kvar så var de så ...
    Nu är jag så arg på henne att hon får väl åka utan pengar då när alla andra säkert har några hundra att fika och äta för.
    Taskigt av mig eller en ren konskvens?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-01-26 09:23
    så här blev det till slut
    Sonen på 13 år berättade att han fått ett busskort av syrran som vi trodde var tomt, men det var 93 kr kvar på det...busskort är en sak hon inte betalar med egna pengar, men då hon tappat bort ett nytt för några månader sedan så hade hon gjort det med det här...så 93 kr fick hon med sig!
    Då kan hon ta en fika i alla fall med kompisarna och jag tror hon hade en 20;a löst själv också
    Sen har hon presentkort kvar sen i julas på Gina Trico om hon vill shoppa där...
    Så det känns som en bra lösning ändå, hon åker inte helt pank men jag har heller inte gett henne några extra pengar och hon sa själv att hon är skyldig mig en städning för det hon lovat efter ridlektionen....om hon inte gör det innan den 20;e nästa månad så drar jag av pengarnan bara...
    *suck* fick 93 nya gråa hårstrån bara i dag

• Svar på tråden låter henne åka utan pengar...
  • ingensignatur

är det någon här inne som har varit mobbad? är det någon som vet vad "rätt" jeans kostar? Nu vet jag juh inte hur de e i just TS situation, men ändå... Visst, alla försöker väl lära sina barn att de duger som de är, men långt ifrån alla tror på de i tonåren. Visst, 1050 är inte lite rent allmänt, men hur ska de gå den månaden de behöver vinterjacka, vinterskor och jeans på samma gång? Ska alla dagens ungdomar lärt sej spara till det då?

• Måne och Sol

Men vem behöver ny jacka varje vinter? Eller nya skor? Blir ungdomar mobbade för att de inte slänger ut en massa pengar på en ny mundering varje vinter (trots att förra årets jacka troligen inte ens ser nött ut) så är det väl snarare läge att ta itu med mobbningen? Det blir rätt ohållbart i längden om man ska lägga hela sin budget på grejor som passar ANDRA.

• mandelblomma

ingensignatur skrev 2009-01-26 12:02:32 följande:

är det någon här inne som har varit mobbad? är det någon som vet vad "rätt" jeans kostar? Nu vet jag juh inte hur de e i just TS situation, men ändå... Visst, alla försöker väl lära sina barn att de duger som de är, men långt ifrån alla tror på de i tonåren. Visst, 1050 är inte lite rent allmänt, men hur ska de gå den månaden de behöver vinterjacka, vinterskor och jeans på samma gång? Ska alla dagens ungdomar lärt sej spara till det då?
    oj...nej jag eller min dotter rättare sagt har intde de här problemen med mobbning eller såna vänner.
    Det här handlade om fika/ nöjespengar och inte kläder hon behöver...1050 kr räcker i vanliga fall till hennes kläd och nöjeskonto och de månader det ska köpas jacka, dyra stövlar etc så hjälper jag till.
    Men i vintras köpte hon faktiskt en peak jacka på trsdera för 300kr.
    Sen måste hon såklart lägga undann pengar de månader hon itne behöver dyra klädinköp, detkomemr ju inte som en överasskning att det behövs vinterkläder i år med :)
    Kalas planering och detär mitt syfte att lära henne genom att låta henne förvalta bb. :)
  • Chivasreal

Måne och Sol skrev 2009-01-26 12:08:58 följande:

Men vem behöver ny jacka varje vinter? Eller nya skor? Blir ungdomar mobbade för att de inte slänger ut en massa pengar på en ny mundering varje vinter (trots att förra årets jacka troligen inte ens ser nött ut) så är det väl snarare läge att ta itu med mobbningen? Det blir rätt ohållbart i längden om man ska lägga hela sin budget på grejor som passar ANDRA.
    Ja men mina barn växer så en vinterjacka passar inte år efter år. Mobbing ska man ta itu med ändå. Mycket handlar om hur man klär sig även om mina barn vet att dom duger som dom är finns det i flera fall mobbing som inte alla föräldrar ens vet om. Studiebidraget ska räcka till olika saker i skolan oxå som arbetskläder å pennor block mm.
  • Chivasreal

Skulle bara säga att för 2 veckor sen tog en flicka sitt liv på skolan här pga mobbing.Rör inte detta men skulle bara säga att det kan bli allvarligt

• Måne och Sol

Chivasreal skrev 2009-01-26 12:19:57 följande:

Skulle bara säga att för 2 veckor sen tog en flicka sitt liv på skolan här pga mobbing.Rör inte detta men skulle bara säga att det kan bli allvarligt
    Ja, det är ju rent ut sagt för överjävligt att de som mobbar inte kan hålla skitkäftarna stängda så andra ungar kan få ha sin skoltid och sitt liv ifred.
    Stackars flicka.
  • Chivasreal

Måne och Sol skrev 2009-01-26 12:30:52 följande:

Chivasreal skrev 2009-01-26 12:19:57 följande:
    Ja, det är ju rent ut sagt för överjävligt att de som mobbar inte kan hålla skitkäftarna stängda så andra ungar kan få ha sin skoltid och sitt liv ifred.Stackars flicka.
    Ja det är förjäkligt att det ens får hända
  • mandelblomma

Chivasreal skrev 2009-01-26 12:18:09 följande:

Måne och Sol skrev 2009-01-26 12:08:58 följande:
    Ja men mina barn växer så en vinterjacka passar inte år efter år. Mobbing ska man ta itu med ändå. Mycket handlar om hur man klär sig även om mina barn vet att dom duger som dom är finns det i flera fall mobbing som inte alla föräldrar ens vet om. Studiebidraget ska räcka till olika saker i skolan oxå som arbetskläder å pennor block mm.
    inga såna kostnader för min dotter..
    "Bara" kläder, klippning och nöjen :)
  • Chivasreal

mandelblomma skrev 2009-01-26 13:46:19 följande:

Chivasreal skrev 2009-01-26 12:18:09 följande:
    inga såna kostnader för min dotter.."Bara" kläder, klippning och nöjen :)
    Nä jag förstår det men för många barn ska det räcka till allt sånt. Min bror låter sina barn tom bekosta sin mat när de åker iväg över helger å sånt där går gränsen för vad som är fel.
  • mandelblomma

Chivasreal skrev 2009-01-26 13:51:36 följande:

mandelblomma skrev 2009-01-26 13:46:19 följande:
    Nä jag förstår det men för många barn ska det räcka till allt sånt. Min bror låter sina barn tom bekosta sin mat när de åker iväg över helger å sånt där går gränsen för vad som är fel.
    jag tror det är vanligare att de bara ska betala just det jag räknade upp..:)
  • Chivasreal

mandelblomma skrev 2009-01-26 14:55:29 följande:

Chivasreal skrev 2009-01-26 13:51:36 följande:
    jag tror det är vanligare att de bara ska betala just det jag räknade upp..:)
    Jo det är det nog men man hör faktiskt många som får betala precis allt själva. jag såg det löste sig för din dotter bra det.
  • anniebananie

Har i stort sett bara läst ts men jag tycker absolut inte att du är taskig. Hon kanske "lider" nu men å andra sidan kanske hon har lärt sig att vara lite ekonomisk nästa gång hon får pengar och vet att hon skall iväg på "semester". Att lära sig sköta pengar är ju en viktig läxa och att som förälder att lära barnen den är allt annat än taskigt.

• mandelblomma

ja att bara ge henne de här extra pengarna när hon vetat om denna resa rätt länge och nu ändå spenderat 1050 kr på fem daga på helt onödiga saker....dessutom har jag utöver bb betalat en ridlektion för 150kr som hon inte uppfyllt sin del av dealen och på det dessutom börjat tjafsa.

Tonåringar *s*

Svar på tråden låter henne åka utan pengar...