• Shorona

Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!

Nu menar jag då om barnet är hemma med den andra föräldern eller barnvakt, man blir full och blir då bakfull dagen efter. Varje helg!

Det är vi som är familjen G(-illerström)!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-01 19:18
    Glömde: Om barnet/barnen är under 8 år.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!
  • PINK666

Pyris skrev 2009-02-02 18:20:14 följande:

PINK666 skrev 2009-02-02 18:12:09 följande:
    Ja, men du tycker ju bara att det är dåligt för att du aldrig skulle göra så. Det typiska "alla som inte gör som mig är dåliga föräldrar" Frågan var ju är det skadligt för barnet
    det kanske finns barn som inte tar skada av att se fulla människor heller men jag skulle ändå aldrig utsätta mitt barn för det!! ska man prova sig fram med det mesta bara för att det KAN ju fungera!
  • PINK666

PINK666 skrev 2009-02-02 18:12:09 följande:
    Ja, men du tycker ju bara att det är dåligt för att du aldrig skulle göra så. Det typiska "alla som inte gör som mig är dåliga föräldrar" Frågan var ju är det skadligt för barnet
    tycker det är dåligt för att jag sett många barn ta skada av att mamma o pappa dricker och dagen efter inte orkar med sitt barn!!
  • PrettyGirl

Undrar igen då eftersom ingen kan svara mig!

Även om föräldrarna förvinner iväg hemifrån o super (ja super står det i ts) så kan barn räkna ut vad som händer helt själva. Vad ger det för signaler till barnen om det händer varje helg, jämt o ständigt? Barn växer upp, förstår mer för varje år o vill tillslut festa själva. Vet ni att det finns barn i 10-års åldern som blir alkoholförgiftade o magpumpade? Jag undrar för mig själv var denna ungens mor/far är då, o hur barn kan komma i kontakt med alkohol så tidigt.

Sen finns det alltid en tid för stängningsdax då man är på krogen el hemma hos en kompis då man ska hem. Förmodligen packad. Barnen vaknar o ser mamma/pappa full, varje helg. Varenda helg, det kan inte vara bra för barnen.

• Matillin
    Pyris skrev 2009-02-02 18:05:43 följande:
    Maria222 skrev 2009-02-02 18:00:04 följande: Kanske.. men troligtvis är det inte så, och sen så finns det ju en annan förälder också för den delen. Som ni ser på det, så är det ju lika dåligt att vara sjuk också då. Eller kanske sovit dåligt en natt. Självförvållat eller inte, det vet inte barnet, dom ser som sagt var bara att en förälder inte mår bra.
    Så det är ok att barnet varje helg har en frånvarande pappa tex som ligger på soffan för att det finns en mamma som tar hand om och aktiverar barnen, det håller jag inte med om.
    Och man är väl inte sjuk VARJE helg i normala fall?
    Dom barn som har föräldrar som är kroniskt sjuka av olika orsaker påverkas ju säkert negativt av det med eftersom föräldern antagligen inte orkar med sina barn på samma vis.
    Sen är det inte bara barnet som blir lidande.
    Vem sjutton vill vara tillsammans med någon som VARJE helg som vi disskuterar här föredrar att sticka iväg och supa med polarna på krogen i stället för att umgås med en själv?
    idiblon yes skrev 2009-02-02 18:12:43 följande:
    Frågan gällde väl om den ena föräldern försvann hemifrån. Det kan jag inte svara på, det beror ju på hur det fungerar för den familjen. Själv ser jag hellre att man tillsammans kan ta ett par glas och vara hemma när det är helg, även om man bli småslö dagen efter. Det i sig behöver inte vara det problem som folk målar upp det till. Men att svartmåla folk som gör på ett annat sätt än en själv tycker jag enbart verkar vara rättfärdigande av höga mått.
    Jag känner likadanat.
    Att sitta hemma TILLSAMMANS som familj och dricka lite varje helg är något helt annat mot om den ena förälders VARJE helg sticker iväg hemifrån för att umgås med sina kompisar och SUPA sig dyngrak så man är bakis hela helgen sen.
  • modestyclara

Nej, jag tycker att man borde ha mognat så mycket innan man skaffar barn att man kan hantera alkohol på ett förnuftigt sätt vilket för mig innebär att man låter bli att bli full samt bakfull...

• idiblon yes
    Matillin skrev 2009-02-02 18:26:46 följande:
    Jag känner likadanat. Att sitta hemma TILLSAMMANS som familj och dricka lite varje helg är något helt annat mot om den ena förälders VARJE helg sticker iväg hemifrån för att umgås med sina kompisar och SUPA sig dyngrak så man är bakis hela helgen sen.
    Håller med.

Men å andra sidan kan jag fortfarande inte döma situationen i ts. Ponera att det är ett ytterst ansvarstagande och jämställt par på alla plan, där båda tar lika mycket ansvar och lägger mycket tid på hem, familj och barn i veckorna och den helgkväll då de är hemma. Om de vuxna då, varannan gång exempelvis, sticker ut och super en gång per helg kan ju knappast vara ett större problem än där en familj lever med två vuxna som har högst bristande kommunikation och är ytterst ojämställda men båda är hemma hela helgerna. Det går liksom inte att generalisera så.
    Det krävs mycket resurser för att kunna hålla en hög moralisk standard.
  • Matillin
    PINK666 skrev 2009-02-02 18:12:09 följande: Ja, men du tycker ju bara att det är dåligt för att du aldrig skulle göra så. Det typiska "alla som inte gör som mig är dåliga föräldrar"Frågan var ju är det skadligt för barnet
    Jag tycker inte det är dåligt just för att man dricker enbart utan för att man dels väljer att spendera tid borta från familjen med att SUPA, VARJE helg

Dessutom tror jag tvärt emot dig att det finns få barn som inte påverkas negativt av att ha en förälder som super skallen i bitar varje helg och ligger bakis hela dagen efteråt.
    Det finns nog som jag skrev förut idag få som orkar umgås med sina barn dagen efter eller ens på hela helgen.
    OM det är så att man alltid sticker iväg när barnet och sambon lagt sig och sen är uppe på dagen och umgås med familjen är det en annan sak.
    Men det existerar nog inte är jag rädd.
  • Pyris

Matillin skrev 2009-02-02 18:26:46 följande:

Jag känner likadanat.Att sitta hemma TILLSAMMANS som familj och dricka lite varje helg är något helt annat mot om den ena förälders VARJE helg sticker iväg hemifrån för att umgås med sina kompisar och SUPA sig dyngrak så man är bakis hela helgen sen.
    Nej oki är det väl kanske OM föräldern är frånvarande, vilket det inte nämns något om i TS. Som sagt, man kan vara bakfull men ändå vara uppe. Vilket dom flesta faktiskt är, som jag vet om, trots dom varit ute o svirat hela natten.
    Men det är nog den andra föräldern som tar mer illa vid sig, som det faktistk är mer synd om, om man "tvingas" vara ensam med sitt barn för att den andra eventuellt ligger på soffan hela dagen. Tror fortfarande inte barnet har ont av det.
    Tänk dom barnen som har förälderar som reser mycket i sitt jobb då? Eller som jobbar natt. Dom är inte pigga. Barnet förstår ju fortfarande inte varför en förälder är trött o kanske lite irriterad.
  • Matillin
    idiblon yes skrev 2009-02-02 18:31:31 följande:
    Håller med.Men å andra sidan kan jag fortfarande inte döma situationen i ts. Ponera att det är ett ytterst ansvarstagande och jämställt par på alla plan, där båda tar lika mycket ansvar och lägger mycket tid på hem, familj och barn i veckorna och den helgkväll då de är hemma. Om de vuxna då, varannan gång exempelvis, sticker ut och super en gång per helg kan ju knappast vara ett större problem än där en familj lever med två vuxna som har högst bristande kommunikation och är ytterst ojämställda men båda är hemma hela helgerna. Det går liksom inte att generalisera så.
    Nej visst det är väl inte speciellt positivt det heller.
    Hur som förstår jag inte hur man när man har en familj kan prioriterar att hänga på krogen på helgerna?
    Visst är det ok om man gör det någon gång, man måste ju inte sitta hemma och kolla på lets dance varje fredag för att man får barn
    Men något måste nog vara väldigt fel i en familg om man varje helg är ute, eller för den delen turas om att varje helg supa skallen i bitar?
    Sen har man antagligen alkoholproblem eller så får man det om man super varje helg år efter år.
  • idiblon yes
    Matillin skrev 2009-02-02 18:37:15 följande:
    Nej visst det är väl inte speciellt positivt det heller. Hur som förstår jag inte hur man när man har en familj kan prioriterar att hänga på krogen på helgerna? Visst är det ok om man gör det någon gång, man måste ju inte sitta hemma och kolla på lets dance varje fredag för att man får barn Men något måste nog vara väldigt fel i en familg om man varje helg är ute, eller för den delen turas om att varje helg supa skallen i bitar? Sen har man antagligen alkoholproblem eller så får man det om man super varje helg år efter år.
    Jo, men jag vill bara understryka att många här ser flisan i sin bröders öga men missar helt bjälken i sina egna. För att använda ett klokt bibelcitat.
  • Leos och Vincents mamma

Nej, jag anser inte att det är ok varje helg. Men nångång ibland är helt ok, oavsett om man har barnvakt eller barnen är hemma med den andra föräldern.

Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • 1977Maria Therese
    idiblon yes skrev 2009-02-01 21:38:59 följande:
    Ja, varför inte? Präktkärringar.
    Är man präktkärring för att man inte vill supa sönder skallen varje helg? Herre gud jag har då ett liv. Men jag är 31  så jag är kanske en tråkig ga:kärring... som blivit vuxen
  • Förväntansfull0406

Jag har inte läst allt. Men svarar på TS. NEJ! och jag anser att man nog bör söka hjälp om man dricker varje helg, oavsett om man har barn eller ej.

• LAV0LINA

Hmm, jag hade nog inte gillat om min sambo söp en gång/vecka även om man bara var två vuxna i hushållet.
    Och skulle han göra  det när vi harbarn skulel han faktiskt åka ut fortare än kvickt.
    Fast det kanske beror mycket på att jag personligen har väldigt svårt att se tjusningen i att supa öht.
    Känns skönt att jag har en sambo som delar den synen på alkohol.
    Vi är inga nykterister (eller jag är ju det nu för tillfället) men att supa varje helg - det är ju sånt man gör när man är 17-21 år liksom...Om ens så länge. Var finns tjusningen liksom?

• idiblon yes
    1977Maria Therese skrev 2009-02-02 18:47:22 följande:
    Är man präktkärring för att man inte vill supa sönder skallen varje helg? Herre gud jag har då ett liv. Men jag är 31  så jag är kanske en tråkig ga:kärring... som blivit vuxen
    Nej, inte om man inte vill dricka varje helg, men om man har behov av att moralisera över människor som gör det.
    Förväntansfull0406 skrev 2009-02-02 18:49:53 följande:
    Jag har inte läst allt. Men svarar på TS. NEJ! och jag anser att man nog bör söka hjälp om man dricker varje helg, oavsett om man har barn eller ej.
    Hoppsan, taskigt läge för oerhört många människor då.
  • PrettyGirl

Den som inte kan vara ett gott föredöme kan ju alltid vara ett varnande exempel...

• Linasfamilj

Om båda föräldrarna jobbar så är tiden med familjen en viktig stund för barnen. Bemanning på förskolan och i skolan blir mindre, jag brukar tänka att jag och min man kanske är de enda som verkligen ser och lyssnar på barnen under en skoldag. I det perspektivet blir det otänkbart att lägga så mycket tid på att dricka alkohol och vara dålig efteråt. Den tiden vi är lediga behöver barnen och vi ungås med varandra, engagera oss i våra fritidsaktiviteter och sköta hemmet.

• iceolator

Det är okey att vara en människa med behov, det är även okey att försöka vara nån form av föräldrar robot, en über  och felfri homosapiens, det är dock dömt att misslyckas

Svar på tråden Är det okej att supa 1dag varje helg om man har barn? Läs Ts!