• AAEV

Hur ung är en ung mamma?

Ja. Jag är precis fyllda 23 och många som tycker jag är alldeles för ung för att redan ha barn. Men jag fattar inte riktigt? För mig är en ung mamma typ 15-20.
    Vad tycker ni är en ung mamma och en vanlig mamma?

• Svar på tråden Hur ung är en ung mamma?
  • minignagarn

Jag tycker jag va ung, fick barn för ett år sedan, va då 24. Men jag va inte fööör ung. Det är skillnad på "ung mamma" och "föööör ung mamma" 20+ tycker jag allt man bör va. Sen finns det ju 16 åringar som klarar mammjobbet galant... och 30 åringar som inte klarar det.. så det är ju så olika.

• minignagarn
    Thaleya skrev 2009-03-18 21:05:55 följande:
    Den yngsta som någonsin fått barn var fem år när hon blev mamma, hon hade blivit våldtagen, och hade fått mens redan vid tre års ålder. Hade inte så mycket med resten av tråden att göra jag tyckte det var intressant bara. Jag har hört människor som fått mens först vid 19-års ålder så visst kan det variera.
    Du måste skämta, det är väl för fan inte ens möjligt??? Hur faaaan fick bäbisen plats? Förlossning, näää va sjukt!!!!!!!!!!!
  • duplo

Är det något fel på att vara en ung mamma frågar jag mig? Jag var 19 när jag blev gravid och 20 när jag födde, visst de är inte vanligt men här låter det som att det är något fel att vara UNG! Ville bara säga till dessa mammor som ska göra karriär först osv att jag är säker på att vi unga mammor är minst lika bra som er, vi har mer energi, människokroppen är anpassad att föda vid 20 års åldern, vi har oftast unga mor/far föräldrar som älskar sitt barnbarn

ärligt, ge lite stöd istället för att titta snett!!

• Thaleya
    minignagarn skrev 2009-03-18 21:09:31 följande:
    Du måste skämta, det är väl för fan inte ens möjligt??? Hur faaaan fick bäbisen plats? Förlossning, näää va sjukt!!!!!!!!!!!
    Jag vet inte om hon gjorde kejsarsnitt eller inte, det står massor om henne på internet. Sök på Lina Medina, finns bilder på hennes gravidmage tillochmed.
  • minignagarn
    Thaleya skrev 2009-03-18 21:13:38 följande:
    Jag vet inte om hon gjorde kejsarsnitt eller inte, det står massor om henne på internet. Sök på Lina Medina, finns bilder på hennes gravidmage tillochmed.
    ohh fan, ja det ska jag göra. Men håll med, sjukt!!!!!
  • AAEV
    minignagarn skrev 2009-03-18 21:09:31 följande:
    Hon hette Lina Medina kom från Peru och föddes 1933, hennes son föddes 1939. Sjukt är bara förnamnet.
    minignagarn skrev 2009-03-18 21:08:17 följande:
    Jag tycker jag va ung, fick barn för ett år sedan, va då 24. Men jag va inte fööör ung. Det är skillnad på "ung mamma" och "föööör ung mamma" 20+ tycker jag allt man bör va. Sen finns det ju 16 åringar som klarar mammjobbet galant... och 30 åringar som inte klarar det.. så det är ju så olika.
    Jag håller med, och frågan handlade ju om unga mammor. Men jag tycker nog själv egentligen under 25. i dagens samhälle iaf.
    Däremot är det stor skillnad var man bor i sverige. i stockholm är väl medelåldern för förstföderskor 30 år, men det kan jag inte tänka mig stämmer här på landet där jag bor. :P
  • minignagarn
    FrökenLindström skrev 2009-03-18 21:16:32 följande:
    Hon hette Lina Medina kom från Peru och föddes 1933, hennes son föddes 1939. Sjukt är bara förnamnet.

Jag håller med, och frågan handlade ju om unga mammor. Men jag tycker nog själv egentligen under 25. i dagens samhälle iaf. Däremot är det stor skillnad var man bor i sverige. i stockholm är väl medelåldern för förstföderskor 30 år, men det kan jag inte tänka mig stämmer här på landet där jag bor. :P
    Jag gick in och läste via google... Tror jag har sett bilderna förr, kände igen de. Men helt j*ävla vansinne.... man vet ju själv vad man gick igenom känslomässigt, hormoner mm mm mm, fatta då att inte förstå vad som händer innuti en... åhh blir alldeles skakig. Fyyyyy....

Tror som dig, här i "storstan" så är 24 (som jag va) ungt! I min mammagrupp på bb jag jag definitivt yngst. De andra 4 va 30 minst. Men lite längre ut så är nog 24 smittet eller? Varför är det då tro? Storstadsfolk ska(?) göra karriär först eller?
    Jag va precis lagom tycker jag. Hade kunnat vänta ett par år också, men 24 tycker jag va en perfekt ålder just för mig. :)
  • AAEV
    minignagarn skrev 2009-03-18 21:24:02 följande:
    Jag gick in och läste via google... Tror jag har sett bilderna förr, kände igen de. Men helt j*ävla vansinne.... man vet ju själv vad man gick igenom känslomässigt, hormoner mm mm mm, fatta då att inte förstå vad som händer innuti en... åhh blir alldeles skakig. Fyyyyy....Tror som dig, här i "storstan" så är 24 (som jag va) ungt! I min mammagrupp på bb jag jag definitivt yngst. De andra 4 va 30 minst. Men lite längre ut så är nog 24 smittet eller? Varför är det då tro? Storstadsfolk ska(?) göra karriär först eller? Jag va precis lagom tycker jag. Hade kunnat vänta ett par år också, men 24 tycker jag va en perfekt ålder just för mig. :)
    Vi på landet har väl inte så mycket att göra, så vi ligger hela dagarna :)
    nej skämt åsido, det känns som att de i storstan satsar mer på karriär. Här får vi jobb på närmaste industrin och nöjer sig med det.
    Nu ska man ju inte dra alla över en kam, men det känns som om det är en logisk förklaring.
  • Thaleya
    FrökenLindström skrev 2009-03-19 12:14:58 följande:
    Vi på landet har väl inte så mycket att göra, så vi ligger hela dagarna :) nej skämt åsido, det känns som att de i storstan satsar mer på karriär. Här får vi jobb på närmaste industrin och nöjer sig med det. Nu ska man ju inte dra alla över en kam, men det känns som om det är en logisk förklaring.
    Mm jag håller fullt med dig. Jag blev faktiskt chockad när jag blev omkring 15 år att det var många människor som födde första barnet när de var över 27. Jag trodde den normala åldern låg på 22 och jag var helt säker på att jag skulle vara mamma när jag var 18. Nu blev det inte så men det är tokigt hur man tänker ibland, förstod aldrig vad mina kusiner höll på med. 35, 27, 27 och 25 och ingen hade barn i sikte.
  • Knitting Angel

Jag ser det så här

Tonårsmamma 13 - 19
    Ung mamma 20 - 25
    Mamma 26 - 35
    Gammal mamma 36 och uppåt

Men det är hur jag ser det...

• Miracle Cats
    duplo skrev 2009-03-18 21:10:05 följande:
    Är det något fel på att vara en ung mamma frågar jag mig? Jag var 19 när jag blev gravid och 20 när jag födde, visst de är inte vanligt men här låter det som att det är något fel att vara UNG! Ville bara säga till dessa mammor som ska göra karriär först osv att jag är säker på att vi unga mammor är minst lika bra som er, vi har mer energi, människokroppen är anpassad att föda vid 20 års åldern, vi har oftast unga mor/far föräldrar som älskar sitt barnbarn ärligt, ge lite stöd istället för att titta snett!!
    Tips; För att förrtjäna respekt, måste man även ge respekt. Alla "äldre" eller "gamla" föräldrar väntar inte med barn bara för karriären.
    Energin kan även den skilja sig oberoende av ålder. Yngre mor/ farföräldrar, visst kanske det, men hur kom kärleken in i det hela?
    Typiskt en del yngre föräldrar att behöva svara med samma mynt om någon äldre klagar. 
    Kan man bara inte enas om att alla är föräldrar, punkt, istället för att förolämpa tillbaka?
    Enligt mig, omoget beteende, som tyvärr inte alltid ändras, bara för att man har fött barn.
    Bf 09-03-31
  • yngling

Jag hade just fyllt 19 när min son föddes (är 19 än) och jag känner mig inte som någon ung mamma! Ung för mig är mellan 12-15 (fast jag hoppas väl att ingen tolvåring får barn).

Som sagt, mamma är ingen ålder utan någonting man är. Vet många äldre föräldrar som är mindre mogen i mammarollen än vad jag är, så jag tycker inte åldern har någon större betydelse, egentligen. Men som sagt, man kan ju få bara barn först iaf.

• mama81

ung mamma e man upp till 25 år.... enligt mig

• annelienuttall

Det där med ung mamma har jag också undrat över...
    När min mamma fick mig och min tvillingsyster 1988 hade hon precis fyllt 22 och hade redan ett barn (min storebror), och hon säger att hon aldrig fick den stämpeln "Ung mamma" och ingen såg ner på henne mm bara för att hon hade 3 barn vid 22 års ålder.

Och nu ska jag få barn i Juni och fyller 21 i Augusti och får ständigt höra hur ung och dum jag är som skaffar barn "redan" och att jag har hela livet framför mig, att jag slösar bort min ungdom mm.

Det gör mig riktigt arg. Vad är det som är så stor skillnad på 80-talet och 2000 talet?
    För på 80-talet var det då ingen som klankade ner på min mamma men nu på 2000 talet så är det tydligen världens brott att skaffa barn innan man är 30.
    Att få barn har inget med ålder att göra tycker jag, utan med mognad.

Det är i alla fall så jag ser på det :)

• mirre2

Tonårsmamma 13 - 18
    Ung mamma 19 - 22
    Mamma 22 - 35
    äldre  mamma 36 och uppåt

själv fick jag första barneet exakt 1mån efter 19årsdagen
    andra 3 v INNAN 22årsdagen
    tredje 2v EFTER 28årsdagen
    fjärde 29år

jag kände mig inte som ung mamma vi 19år men nu när sonen e 14år så känner jag mig ung

• mirre2
    mirre2 skrev 2009-04-01 09:38:25 följande:
    Tonårsmamma 13 - 18Ung mamma 19 - 22Mamma 22 - 35äldre  mamma 36 och uppåtsjälv fick jag första barneet exakt 1mån efter 19årsdagenandra 3 v INNAN 22årsdagentredje 2v EFTER 28årsdagenfjärde 29årjag kände mig inte som ung mamma vi 19år men nu när sonen e 14år så känner jag mig ung
    min första e född 1995 aldrig nånsin att någon sa att jag va ung mamma ens (kan inte minnas det iaf)
  • Tonx

Jag är 23 och har 2 barn. Jag tycker inte att jag är ung för fem öre.

Svar på tråden Hur ung är en ung mamma?