Hur ung är en ung mamma?
Ja. Jag är precis fyllda 23 och många som tycker jag är alldeles för ung för att redan ha barn. Men jag fattar inte riktigt? För mig är en ung mamma typ 15-20.
Vad tycker ni är en ung mamma och en vanlig mamma?
Ja. Jag är precis fyllda 23 och många som tycker jag är alldeles för ung för att redan ha barn. Men jag fattar inte riktigt? För mig är en ung mamma typ 15-20.
Vad tycker ni är en ung mamma och en vanlig mamma?
Jag tycker jag va ung, fick barn för ett år sedan, va då 24. Men jag va inte fööör ung. Det är skillnad på "ung mamma" och "föööör ung mamma" 20+ tycker jag allt man bör va. Sen finns det ju 16 åringar som klarar mammjobbet galant... och 30 åringar som inte klarar det.. så det är ju så olika.
Är det något fel på att vara en ung mamma frågar jag mig? Jag var 19 när jag blev gravid och 20 när jag födde, visst de är inte vanligt men här låter det som att det är något fel att vara UNG! Ville bara säga till dessa mammor som ska göra karriär först osv att jag är säker på att vi unga mammor är minst lika bra som er, vi har mer energi, människokroppen är anpassad att föda vid 20 års åldern, vi har oftast unga mor/far föräldrar som älskar sitt barnbarn
ärligt, ge lite stöd istället för att titta snett!!
Jag ser det så här
Tonårsmamma 13 - 19
Ung mamma 20 - 25
Mamma 26 - 35
Gammal mamma 36 och uppåt
Men det är hur jag ser det...
Jag hade just fyllt 19 när min son föddes (är 19 än) och jag känner mig inte som någon ung mamma! Ung för mig är mellan 12-15 (fast jag hoppas väl att ingen tolvåring får barn).
Som sagt, mamma är ingen ålder utan någonting man är. Vet många äldre föräldrar som är mindre mogen i mammarollen än vad jag är, så jag tycker inte åldern har någon större betydelse, egentligen. Men som sagt, man kan ju få bara barn först iaf.
ung mamma e man upp till 25 år.... enligt mig
Det där med ung mamma har jag också undrat över...
När min mamma fick mig och min tvillingsyster 1988 hade hon precis fyllt 22 och hade redan ett barn (min storebror), och hon säger att hon aldrig fick den stämpeln "Ung mamma" och ingen såg ner på henne mm bara för att hon hade 3 barn vid 22 års ålder.
Och nu ska jag få barn i Juni och fyller 21 i Augusti och får ständigt höra hur ung och dum jag är som skaffar barn "redan" och att jag har hela livet framför mig, att jag slösar bort min ungdom mm.
Det gör mig riktigt arg. Vad är det som är så stor skillnad på 80-talet och 2000 talet?
För på 80-talet var det då ingen som klankade ner på min mamma men nu på 2000 talet så är det tydligen världens brott att skaffa barn innan man är 30.
Att få barn har inget med ålder att göra tycker jag, utan med mognad.
Det är i alla fall så jag ser på det :)
Tonårsmamma 13 - 18
Ung mamma 19 - 22
Mamma 22 - 35
äldre mamma 36 och uppåt
själv fick jag första barneet exakt 1mån efter 19årsdagen
andra 3 v INNAN 22årsdagen
tredje 2v EFTER 28årsdagen
fjärde 29år
jag kände mig inte som ung mamma vi 19år men nu när sonen e 14år så känner jag mig ung
Är man under 20 så är man ung mamma. Är man 24 så tycker jag inte att det räknas som ung.
Jag är 23 och har 2 barn. Jag tycker inte att jag är ung för fem öre.