• MinEmPsi

    Tips för årsdagen! (minnes-) kalas!

    Vår dotters 1års dag närmar sig och håller för fullt på planera henens (minnes-)kalas!

    Har kommit på det mesta men är två saker som jag nu har fastnat och tänkte höra ifall någon här hade något tips!

    Håller nu på försöka göra inbjudningkorten och hade tänkt ha med någon dikt, något som får en och tänka på henne eller tänka på där hon är..någon sådan dikt.. någon som har något bra?!

    Sen brukar alltid kalas innehålla att barnen får något godispåse när man går hem.
    De flesta som kommer är vuxna så hade tänkt göra en (minnes-)godispåse till de vuxna istället!

    Lite godis, även någon dikt där i, ljus kanske,.... någon som även där har något tips vad man kan ha i påsen?
    Även där som de kan ta med sig och tänka på henne resten av kvällen!

    Tack påförhand för alla tips! /Emmas Mamma

  • Svar på tråden Tips för årsdagen! (minnes-) kalas!
  • MinEmPsi

    Heliumballonger!
    Jaa!
    Måste bara tänka var någotstans man kan köpa det?
    leksaks butiker??


    Kattis1 skrev 2009-02-12 09:57:21 följande:
    En god vän till mig släppte upp heliumfyllda ballonger med deras dotters namn på mot himlen. Har själv tänkt att göra det när Julias årsdag kommer. Det lät så vackert på något sätt.
  • MinEmPsi

    Är det de lykorna när tsunami var och folk tände de?!!
    Eller vilka lyktor menar du?!


    5barnsförälder skrev 2009-02-12 10:50:39 följande:
    Vilka superfina idéer ni har till ett minneskalas!Jag tycker också att dom där vita lyktorna som man tänder och skickar upp i luften lyser så fint på kvällen.Bamsekramar
  • MinEmPsi

    ok!
    Ska gå till centrum imorgon och se vad jag hittar för något!
    Blir nog jätte fint!


    WilleViking skrev 2009-02-12 11:30:14 följande:
    Ja, det tror jag... Annars funkar det nog utmärkt med glitter lim. Finns i välsorterade pappersbutiker.
  • MinEmPsi

    Tomtebloss- vart kan man handla sådana någostans??!

    Ja de där ballongerna,de skulle jag vilja köpa men kommer inte riktigt på ett passande ställe man kan skicka upp de.

    Vid graven blir lite svårt för det är så mycket skog där och chansen är att de fastnar på väg upp.

    Hmm..

  • fruWasberg
    MinEmPsi skrev 2009-02-10 11:12:21 följande:
    Vår dotters 1års dag närmar sig och håller för fullt på planera henens (minnes-)kalas!Har kommit på det mesta men är två saker som jag nu har fastnat och tänkte höra ifall någon här hade något tips!Håller nu på försöka göra inbjudningkorten och hade tänkt ha med någon dikt, något som får en och tänka på henne eller tänka på där hon är..någon sådan dikt.. någon som har något bra?!Sen brukar alltid kalas innehålla att barnen får något godispåse när man går hem.De flesta som kommer är vuxna så hade tänkt göra en (minnes-)godispåse till de vuxna istället!Lite godis, även någon dikt där i, ljus kanske,.... någon som även där har något tips vad man kan ha i påsen?Även där som de kan ta med sig och tänka på henne resten av kvällen!Tack påförhand för alla tips! /Emmas Mamma
    När är årsdagen vännen? kram!
    Det fattas en i vår familj! Hampus -älskad -saknad
  • MinEmPsi

    Jag och sambon hade tänkt ha (minnes-)kalaset lördagen den 7mars..så det är ganska snart.. kan ännu inte fatta att om någon vecka har det gått ETT ÅR! Ett år! 12månader..

    7mars är dagen vi fick reda på att hon hade lämnat oss samt jag tror jag vet vilken tid den 7mars då hon dog.

    Emma är född 9mars, är en måndag har jag sett så den hade jag och sambon tänk fira själva!

    Har pratat med prästen som har haft namnvigelse samt begravningen åt emma och hon kommer tala några ord den 7:de där vi alla är samlade och sen åker vi hem till oss och har lite kalas! Tror det blir fint!
    Ett minneskalas!

  • piglet 76

    TS hoppas det inte e allt för tungt nu. Undrar om du vill berätta hur ni gjorde dem 2 dagarna? KRAM

  • MinEmPsi

    Hej Piglet 76!

    Jag är faktist jätte glad över hur dessa dagar blev!
    Men, vad man var slut på kvällarna! Nästan som man hade sprungit maration!

    Absolut berättar gärna!
    Då jag är en sådan som gillar att symbolisera saker för min dotter så var en (minnes-)födelsedagskalas otroligt viktig för mig då hon fyller 1år!
    Hon finns för mig (oss) och oavsett om hon inte syns så ville jag ha ett kalas för henne! Fast mer likt ett minneskalas!

    Jag visste att jag ville ha (då det är jag som är mest som vill symbolisera så gav min sambo mig övertaget på hur det skulle gå till!) prästen vi hade som hade namnvigelse för Emma samt hade begravningen! Då hon träffat Emma och varit där för oss på dessa viktiga dagar!

    Ringde henne och hon blev bara jätte glad att få vara del i denna dag också!
    Då 7mars är dödsårsdagen så visste jag att jag ville ha en minesstund för Emma innan självaste kalaset skulle börja!

    Vi bestämde tid och disskuterade fram och tillbaka hur denna minnesstunden skulle gå till!

    Frågade ifall vi kunde ha i kapellet där vi hade begravningen, men hon visste att man inte få ha bara minnesstund där samt hon tyckte kapellet var där vi sa farväl till Emma och hon tyckte att det kanske var ett avslutat kapittel där! och visst hade hon rätt!

    Vi mailade fram och tillbaka och tillslut kom vi fram till detta!

    Vi skulle träffas alla de som ville komma på kalaset hos Emmas gravplats och ha ett litet minnespogram!och när den var slut så skulle vi åka hem till oss och ha kalas!

    Vi träffades en tid allihopa (släkten och prästen) hos emma en tid och pogramet vi hade där var så här:

    *Prästen sa inledningsord samt berätta att denna dag var ett år sedan emma lämnade oss och hennes födelsedag var på måndag (då jag ville få klart för anda att emma verkligen fyllde år på måndag!) och sen läste hon en dikt!

    *Fritt tal där alla,om man vill, säga något eller göra något. Sjunga/läsa dikt/säga ord.osv

    *Alla gick en och en/familj-familj fram till Emma där man kunde lämna blommor/ljus samt på inbjudningkorten hade jag skickat med en fin lapp samt en tråd där man kunde få skriva en lapp till Emma där man antagligen kunde sätta på korstet eller knyta runt gravljuset om man ville! fritt val att göra med denna lapp!

    *Tyst minut när alla ljusen brann

    *Prästen sa avslutande ord med fridhäslning!

    Så tyckte det blev vädligt fint- kort och bra!!

    Sen åkte prästen hem medans vi alla andra åkte hem till mig och sambon där det bjöds på smörgåstårta (likadan smörgåstårta som vi hade på begravninsdagen) och sedan bjöds det på tårta med 1års ljus på!

    Hade önskat vi skulle sjunga när tårtan kom ut men läget var inte riktigt bra så de blev inget men mig gjorde det ingenting ändå!

    Vid fikat/maten hade jag även satt bilder på Emma (4d bilder) så man skulle tänka på henne medans man tog maten!
    Hade även ballonger,seprentiner överallt i lägenheten och på dörren hade jag ritat " Emma 1år"!

    Eftesom det fanns några barn på kalaset så fick de godispåse när de gick hem!

    Alla har sagt att de tyckte det var en vädligt fin dag!
    Ska nu skicka tack kort med bild på emmas grav den dagen samt en fin dikt vi gillar!

    -------------------------------------

    På måndagen,9mars på hennes självaste födelsedag så var det bara jag och sambon!
    Ville ha den dagen för oss själva!

    Vi började med att göra lappar samt åkte och handlade helium ballonger!
    Sen åkte vi till Henne och sjöng och gav present och tände ljus!
    Samt hände upp helum ballongen med lappen till henne!
    Tanken var att skicka upp den ena ballongen men eftersom det var så kallt ute så drog heliumet ihop sig så den blev inte riktigt bra att skicka iväg den så vi satte fast båda istället på graven! och sen blåste vi såpbubblor! så det fick symbolisera att hon tog de istället för ballongen!

    Sen åkte vi hem och hade fin middag bara vi två och åt tårta som efterrätt!

  • Ann Lee
    MiEmPsi: Tack för att du ville dela med dig av hur det blev till slut! Låter som att ni hade en fin dag och att du blev nöjd!
    Säg till i en tråd om du vill komma in på min sida så lägger jag till dig i adressboken!
  • MinEmPsi

    Ja blev verkligen jätte nöjd!

    Även att släktningarna som kom, skrev hur de var släkt till emma och det är vädligt ovanligt! så blev helt chockad när jag såg dessa lappar!
    Då det är bara Emmas mormor, min mamma, som mest säger hela tiden att hon är faktist mormor! ingen annan har någonsin liknande!

    Då de skrev på lappen jag skickade med och sedan avslutade från "morfar/faster/farfar/mormor.(osv) "+ deras namn!!

    Sådant värmer så otroligt mycket att de skrev det!!

    Alla berättade att de tycket otroligt mycket om minnesstunden innan själva kalaset! Uppskattades verkligen! Och de gjorde oss vädligt glada med!

    Sedan läste jag en dikt ifrån "ett ögonblicksskillnad" ..dikten om "en annorlunda lycka" och det fick folk att förstå också!! Vissa har haft vädlit svårt att ta upp just Emma utan låssas som ingenting har hänt så alla chockade mig just den dagen!

    Sedan vid fikat hade jag även satt fram fotoalbumet som alla fick titta i samt alla böcker om förlora ett barn! Men tror inget vågade öppna de utan jag skulle nog sagt till alla att de får hemskt gärna titta! (men nästa gång!)
    Sedan en sak som jag skulle ha gjort som jag inte tänkte på är att sätta på 4d-dvd samt filmen vi filmade när vi var på rul tiden så andra fick se.. men får väl också bli nästa gång! kommer nog garanterat bli fler symboliseade saker! allfall ifall jag får bestämma!

  • piglet 76

    Tack så jätte mycket att du dela med dig. Förstår att du var helt slut. När jag sitter här själv o funderar på min ängels 1 årsdag blir jag helt matt. Vi hade ett stort kalas (i en pyntad lokal med hela familjerna på en gång(annars uppdelat till flera kalas)) Så hade jag bestämt innan att nästa bebis skulle få detta oxå......Jag e sån som person älskar kalas......ett brott om man inte har dem;)...speciellt för barn :) O nu står jag här...mår dåligt varje månadsdag......så när jag läste om att du skulle dela upp det kändes det som en väldigt bra idé......grejen e bara att Amanda föddes 8 juli o upptäckte att hjärtat stannat den 7 juli men det hade det gjort minst några dagar till :S....så dödsdag.....
    Det med lapparna var en bra idé....min mor gav ett tips om att alla vid graven kunde ha en helium ballong all släppa till henne....då skulle man kunna ha lapp med där....fast det var ju fint när man kunde läsa lapparna oxå.....
    4D-bilder....e det UL-bilder?

    Låter jätte fint som ni gjorde...blir så rörd...vill oxå få det så fint.....

    Kram

Svar på tråden Tips för årsdagen! (minnes-) kalas!