• Chaia

    Hey Jude! Del 13.

    Välkomna!

    Dags för en ny tråd igen. Del 13 den här gången!

    (kopierar från föregående tråds ts)

    För att behålla den fina stämningen här inne så går vi inte in på allt för känsliga ämnen. Inlägg som kanske är till för att provocera uppmärksammas inte överhuvudtaget.

    Tänk på att skriva på svenska eller översätta så att alla förstår.

    Detta är en glad tråd och som vanligt får den här beskrivningen, gjord av marcink, sammanfatta tråden:

    "hej vi är judar och glada och tycker om varandra. här pratar vi (nästan) bara om roliga saker, folk som pratar om skräp kan gå någon annanstans herrå!"


    Storasyster 0408 och Lillasyster 0710
  • Svar på tråden Hey Jude! Del 13.
  • February

    Hej hej!
    Tänkte bara uppdatera läget lite.
    Jag har inte ringt till Göteborg.
    Jag pratade med en jude över nätet och han sa mer eller mindre att en rabbi skulle förmodligen inte ta emot mig över huvud taget.
    Jag mailade en "on-line-rabbi" (ja det är sant :-P) om detta i USA och det stod att de svarar inom 24h. Jag förklarade ingående min historia och mitt läge och ..... de svarade inte.
    DÄrför har jag inte ringt. Känns onödigt att utsätta sig för att bli ratad lixom?
    "Jag är judinna - Jag är inte judinna - Jag är j....."
    Känns som att jag är klämd mitt emellan.
    I don´t freakin belong anywhere.

    Ha en skön vecka allesammen!
    Avundsjuk på er som ska dra iväg eller var varit i - Israel. En dag ska jag åxå.... En dag säger jag bara...

  • EllieMay
    February skrev 2009-05-11 20:53:01 följande:
    Hej hej!Tänkte bara uppdatera läget lite.Jag har inte ringt till Göteborg.Jag pratade med en jude över nätet och han sa mer eller mindre att en rabbi skulle förmodligen inte ta emot mig över huvud taget.Jag mailade en "on-line-rabbi" (ja det är sant :-P) om detta i USA och det stod att de svarar inom 24h. Jag förklarade ingående min historia och mitt läge och ..... de svarade inte.DÄrför har jag inte ringt. Känns onödigt att utsätta sig för att bli ratad lixom?"Jag är judinna - Jag är inte judinna - Jag är j....."Känns som att jag är klämd mitt emellan.I don´t freakin belong anywhere. Ha en skön vecka allesammen!Avundsjuk på er som ska dra iväg eller var varit i - Israel. En dag ska jag åxå.... En dag säger jag bara...
    Men vaddå?
    kan inte en rabbin eller liknande ta emot dig?
    Älskade lilla plutt
  • mayasmama
    February skrev 2009-05-11 20:53:01 följande:
    Hej hej!Tänkte bara uppdatera läget lite.Jag har inte ringt till Göteborg.Jag pratade med en jude över nätet och han sa mer eller mindre att en rabbi skulle förmodligen inte ta emot mig över huvud taget.Jag mailade en "on-line-rabbi" (ja det är sant :-P) om detta i USA och det stod att de svarar inom 24h. Jag förklarade ingående min historia och mitt läge och ..... de svarade inte.DÄrför har jag inte ringt. Känns onödigt att utsätta sig för att bli ratad lixom?"Jag är judinna - Jag är inte judinna - Jag är j....."Känns som att jag är klämd mitt emellan.I don´t freakin belong anywhere. Ha en skön vecka allesammen!Avundsjuk på er som ska dra iväg eller var varit i - Israel. En dag ska jag åxå.... En dag säger jag bara...
    jag tycker defenitivt att du skall ringa församlingen i göteborg - har väldigt svårt att tänka mig att de skulle rata dig! Senast igår hörde jag en historia nere på församlingen om en kvinna som fram tills hon var 25 trodde hon var kristen, hon fick reda på att hennes familj i polen hade gömt sin judiska identitet - hon lever idag i Israel.

    Var på en jättebra föreläsning igår, ni som bor i sthlm borde ta chansen att gå när hon kommer dit!
  • EllieMay
    mayasmama skrev 2009-05-12 08:03:07 följande:
    jag tycker defenitivt att du skall ringa församlingen i göteborg - har väldigt svårt att tänka mig att de skulle rata dig! Senast igår hörde jag en historia nere på församlingen om en kvinna som fram tills hon var 25 trodde hon var kristen, hon fick reda på att hennes familj i polen hade gömt sin judiska identitet - hon lever idag i Israel.Var på en jättebra föreläsning igår, ni som bor i sthlm borde ta chansen att gå när hon kommer dit!
    Håller med!

    February Göteborgs försammling har  alltid varit jätte trevliga och tillmötesgående, trots min situation, så även jag har svårt att tänka mig att du skulle bli ratad.
    Älskade lilla plutt
  • Hattifnatt

    Rusar in, hinner inte häng aär så mycket just nu, det är fullt upp med fotbollscup:er, balettuppvisnngar, barnkalas och diverse aktiviteter som av okänd anledning alltid verkar behöva placeras just i maj.
    Kirskålen får härja fritt i rabatterna just nu!

    Men allt är bra, det är bara mycket....

    I varje fall, så roligt att du har så mycket jobb Mayasmama! Du är fantastiskt duktig som mäktar allt du har att stå i!

    Israelsemesterfirare: ha det riktig triktigt bra allesammans! Och välkomna hem igen!

    Tili: wow vilken viktnedgång du åstadkommit! Är du i mål nu?

    Pojkkläder är ett sorgligt kapitel faktiskt, vilket är varför jag handlat mycket på MeandI ( glada färger till barn oavsett kön!) och sonen har faktiskt fått en hel del dyrare märkeströjor (Name It, Mexx etc) bara för att de inte (alltid) har fula tryck och snygga kläder. Rabalder har också fina pojkkläder, men jag vet inte om de har bebiskläder direkt, tror de börjar först på storlek 90.

    Nej, en rejäl kopp kaffe och mer jobb är vad som gäller nu, ha en bra dag favoriterna

  • Tili

    Känner igen mig Hatti! Maj är en månad med massor att göra antagligen för att det är innan sommaren och man försöker hinna med så mycket som möjligt.

    Är nästan vid målvikt nu! Tänkte gå ner några kilo till bara för att jag ändå håller på. Super skönt!

    Hatti: Får du vila något i sommar?

    Jag kommer att softa juni juli och augusti! Ska varken jobba eller plugga ska bli underbart!!

  • ringblomma

    Hej!

    Kikar in. Idag är jag äntligen ledig från jobbet och vädret är super för stortvätt....

    Elims: Jag vet inte vart ni kommer att vara, men i Bnei Barak finns jättefina pojkkläder billgt. Jag köpte 2 par mörkblå finbyxor till Adam och Noy med tillhörande slips och väst, samt en fin utstyrsel till Mika. Allt gick på 150 shekel. Så där kan jag verkligen rekommendera. ( Har bilder på det i mitt galleri, Pesach 2009)

    Nu är det dags att hämta barnen från kibbutzen.

    Kram

  • elims

    Hittade fina chinos till sonen på lindex för 129 kr! Jag är helnöjd

    Tänkte överraska familjen (å maken!) med att sätta ihop en digital fotobok till sonens 1-årsdag över hans första år i livet. Håller på som bäst med att välja ut bilder, samla på mig text osv. Någon här som möjligtvis har testat någon av nätets fotoböcker å har någon att rekommendera?
    Funderar på www.ifolor.se, men jag vet inte...

  • Tili

    Jag är precis i samma tankar som dig Elims att göra ett digitalt foto album till barnen. Förut höll jag på med scrappbooking men har nu insätt att den tiden inte finns.

    Jag funderar på att beställa från japanphoto.se

    Tänkte på dig idag när jag var inne på barn avdelningen på åhlens. Där hade de massor av skjortor och fin kläder till er lilla kille!

  • elims

    Tili
    Har aldrig gjort scrapbooking, men jag tycker det här verkar roligare faktiskt.

    Tycker ändå att den mest prisvärda jag hittat är www.ifolor.se (behöver 4 böcker totalt så det kommer gå på en tusenlapp) och så kan man skapa böckerna båda online och offline. Vet inte hur deras fotoprogram är att jobba med bara, men det återstår väl att se...

Svar på tråden Hey Jude! Del 13.