• Mama Africa

Längd och vikt på era 6-åringar?

Som rubriken lyder, hur långa är era 6-åringar och hur mycket väger de? SKirv också gärna om det är en pojke eller flicka.

• Svar på tråden Längd och vikt på era 6-åringar?
  • Pojkmamma2
    malinaax skrev 2014-06-28 20:57:08 följande:

Min tös fyller 6 år i oktober. På 5,5 års kontrollen på bvc för ca en månad sen var hon 106 cm lång och vägde 18,9 kg.

Din flicka e lika lång son min son :)
  • malinaax
    Pojkmamma2 skrev 2014-06-28 21:57:43 följande:
    Din flicka e lika lång son min son :)
    Festligt! :) lika gamla och lika stora. Hon fyller år den 4 oktober! :)
  • Eisa

Han fyllde 6 för en månad sedan och är 127 cm och väger 25 kg.

• PetraMunchen

Sonen blir 6 på fredag. Har inte mött senaste månaden men ligger nog runt minst 133 cm och väger 33 kg. Redig klump.

• Pojkmamma2
    malinaax skrev 2014-06-29 10:42:01 följande:
    Festligt! :) lika gamla och lika stora. Hon fyller år den 4 oktober! :)
    Ja precis :) hon e 08? Hur ha dr / bvc reagerat på att hon e så kort? Här har de gjort flera utredningar men det Visar ingenting så antagligen e han bara kortväxt el så kan han vara dvärgväxt så har han inte ökar som de vill tills han e 7-8 år så sätter de in tillväxthormoner trots att han ek har brist på det.
  • malinaax
    Pojkmamma2 skrev 2014-07-02 23:04:10 följande:
    Ja precis :) hon e 08? Hur ha dr / bvc reagerat på att hon e så kort? Här har de gjort flera utredningar men det Visar ingenting så antagligen e han bara kortväxt el så kan han vara dvärgväxt så har han inte ökar som de vill tills han e 7-8 år så sätter de in tillväxthormoner trots att han ek har brist på det.
    Ja hon är 08. Nej, det är ingen som har sagt något särskilt eftersom hon följer sin egen kurva. jag själv var kortast i klassen ända till gymnasiet. Min syster och min mormor är/var ganska korta också, så jag är inte särskilt orolig. Glad
  • cosinus

Pojkmamma! Intressant det där med tillväxthormon. Min kille är 6 år och 3.5 månad och han var 109 cm i början på juni. Drygt 15 kg, är testad och följer sin kurva men är ju väldigt kort. Här pratar ingen om hormoner, förmodligen för att pappan är kort men övriga syskon (vi har 4 barn) har aldrig legat fullt så dåligt till på längdkurvorna.

Får se om det händer nåt med skolsköterskan, hon verkar petigare. Kontrollmäter vår äldsta en gång per år för att hålla koll och då är hon ändå bättre till kurvmässigt än lillebror som ju kommer dit i höst. Vi får se helt enkelt :)

• PetraMunchen
    PetraMunchen skrev 2014-07-02 21:57:01 följande:

Sonen blir 6 på fredag. Har inte mött senaste månaden men ligger nog runt minst 133 cm och väger 33 kg. Redig klump.

dubbelkolla... han är 132 och väger 32.
  • lelle1973

Min dotter var på BVC idag inför skolstarten och då fick jag reda på att hon är 105 cm lång och väger 16 kg. Hon är pigg och glad, inte för smal -men hon är "vara" liten. Hon fyllde 6 år i juni. :)

• Zenon

Flicka, 120cm , 6,5 år, 28kg, bör man ta bort helg godis? verkar ligga över kurvan i jämförelse med andra!

• Ruter
    Zenon skrev 2020-11-15 14:12:41 följande:

Flicka, 120cm , 6,5 år, 28kg, bör man ta bort helg godis? verkar ligga över kurvan i jämförelse med andra!

Nej jag hade inte tagit bort allt helggodis. Kanske begränsa om det är mycket. Men att ta bort det helt hade jag aldrig gjort för det skulle hon nog uppleva som straff. Kanske blanda lite nyttiga akter årig med godis till fredagsmyset? Och sen se till att hon rör sig ordentlig varje dag och speciellt på helgerna.
  • Amanda84

Pojke, som ofta legat under i vikt och längd, men som plötsligt inte gör det längre.

Vikt 19 kg

Längd: 121.

Jag satt och tittade i skolkatalogen som kom häromdagen och chockades en smula av alla de som stod på främre raden67. Min unge har alltid varit ett huvud kortare än de andra barnen. Nu var han inte kortast längre, och inte ens näst kortast... Det händer tydligen en del i just 6-årsåldern.

Svar på tråden Längd och vikt på era 6-åringar?